Door WAGW minder mensen in WAO Agressief gedrag aan de balie Op 1 juli 1986 is de Wet Arbeid Gehandicapte Werknemers (WAGW) van kracht geworden. Deze wet moet op de arbeids markt gelijke kansen scheppen voor gehandicapten en niet-ge- handicapten. De wet was nodig, omdat het aantal mensen dat in de WAO terecht kwam, onaanvaardbaar groot was. In het verle den behoorde je als WAO-er min of meer tot een vergeten groep. Meestal werd er niet naar een mogelijkheid gezocht om mensen met een handicap aan het werk te houden of weer aan het werk te laten gaan. Door aanpassingen in het takenpakket of van de werkplek zou dit echter wel mogelijk kunnen zijn. Ziekteverzuim over 1988. Bij de Bedrijfsgezondheidsdienst wordt regelmatig advies ge vraagd over het omgaan met agressieve clienten. Ook komen er vragen binnen over het omgaan met de angst voor een overval en de onrust die hierdoor ontstaat. De BGD heeft een onderzoek gehouden om een beeld te krijgen van de behoefte aan onder steuning bij het omgaan met angst en agressie. Dit onderzoek is gehouden onder medewerkers van de plaatselijke banken, die di rect contact hebben met cliënten. Sociale ontwikkelingen en trends De wet richt zich in eerste instan tie op werkgevers- en werkne mersorganisaties. Zij moeten op bedrijfstak-niveau een 'gehandicapten- vriendelijk' beleid gaan voeren. Een der gelijk beleid kan in een aantal gevallen ondersteund worden door de WAGW. Dit gebeurt in de vorm van een tegemoetko ming in de kosten, die het in dienst hou den of nemen van gehandicapten met zich meebrengt. Verplichting Er is veel gesproken en Het aantal keren dat een medewerker met een vorm van verbaal agressieve cliënten te maken krijgt, ligt naar schatting op 70.000 a 100.000. Dat is dus per medewerker gemiddeld negen a dertien keer per jaar. Slechts een klein percentage (4%) van de respondenten raakt uit zijn even wicht door cliënten die een grote mond heb ben of gaan schreeuwen. Van de responden ten heeft 30% behoefte aan ondersteuning op dit vlak. De helft hiervan geeft aan onvol doende te zijn toegerust. Degene die proble men hebben met verbaal agressieve cliën ten, willen leren hoe zij hiermee om moeten gaan. Overvallen In 1988 vonden 81 overval len plaats, in 1986 en 1987 respectievelijk 51 en 84. Van de respondenten zegt 38% last te hebben van angst dat zij een bank overval zouden kunnen meemaken en 20% is bang bij een overvalbericht. Een groot aan tal (55%) geeft aan helemaal niet angstig te zijn voor een overval. Onvoldoende toegerust geschreven over de regeling die bedrij ven of bedrijfstakken verplicht om een bepaald minimaal percentage van het to tale personeelsbestand te laten bestaan uit medewerkers, die onder de WAGW vallen. Zover is het nog niet. Na 1 juli 1989 zal de Sociale Verzekeringsraad nagaan in hoeverre bedrijven de afgelo pen drie jaar hun beleid op de doelstel lingen van de WAGW hebben afgestemd. Als blijkt dat de inspanningen zeer te leurstellend zijn, dan kan de Sociale Ver- om met een overval om te gaan, voelt zich 21% van de respondenten. Ongeveer eenzelf de percentage heeft behoefte aan meer voor lichting. Uit het onderzoek komt ook naar vo ren dat er een verband bestaat tussen angst voor een overval en de mate van toegerust zijn. De behoefte aan voorlichting is vooral groot bij de licht-angstigen. Van de respondenten die een overval hebben meegemaakt is 75% bang voor een overval, tegen 42% van de respondenten die géén overval hebben meegemaakt. De inten siteit van de angst van deze eerste groep is ook vrij hoog. Van degenen die al twee keer of meer een overval hebben meegemaakt, is 84% vaak angstig en heeft daar ook op ver schillende manier last van. Slecht 6% van deze groep is niet bang. Wat wordt eraan gedaan?. Uit dit onder zoek is zeer duidelijk naar voren gekomen dat de angst voor verschillende vormen van agressie en geweld in onze organisatie in grote mate aanwezig is. Er is behoefte aan zekeringsraad de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voorstellen een verplicht percentage in te voeren. Dat kan per bedrijfstak of per bedrijf ge beuren. Het is dus van het grootste belang aan te kunnen tonen, dat binnen de Rabobank- organisatie een goed WAGW-beleid wordt gevoerd. Daarbij mogen vooral de preven tieve aspecten van het beleid niet worden vergeten. Denk hierbij aan een actief ziek teverzuimbegeleiding, tijdige opleiding en scholing van medewerkers die in de WAO dreigen te komen en een werving en selec tie die ook op gehandicapten gericht is. Daarom is er gedurende de afgelopen maanden zoveel aandacht besteed aan de registratie van medewerkers die onder de WAGW vallen. Preventief beleid Het is inmiddels duidelijk geworden, dat binnen de Rabo- bankorganisatie een goed preventief be leid wordt gevoerd en dat het aantal daadwerkelijk arbeidsongeschikte werk nemers niet erg groot is. De toekomst zal leren of onze bedrijfstak met een quotum zal worden geconfronteerd. Het preventieve WAGW-beleid van onze organisatie past in het personeels ontwikkelingsbeleid om mensen daar in te zetten en/of taken te laten verrichten waarbij van de (nog) aanwezige capaciteiten een zo goed mogelijk ge bruik wordt gemaakt. ondersteuning bij dit probleem. De Bedrijfsge zondheidsdienst gaat hiervoor dit jaar acties ondernemen. Dat gebeurt in samenhang met het evaluatie-onderzoek van het begeleidings model 'slachtoffers calamiteiten'. Het ziekteverzuim over 1988 liet voor de Rabobankorganisatie een vrijwel stabiel beeld zien ten opzichte van de jaren 1986 en 1987. Voor de administratieve bedrijven in Nederland is over 1988 een lichte stijging te constateren. Daarom lijkt het voor onze organisatie niet nodig extra aandacht te besteden aan het ver zuim. Op afdelings- en bankniveau kun nen echter wel degelijk verzuimproble- men voorkomen, die een actieve aanpak vragen. Maatwerk is dan op zijn plaats. De primaire verantwoordelijkheid voor de wijze van aanpak ligt bij het management en de medewerkers. Voor advisering over ziekteverzuim van de eigen bank of afde ling kan altijd een beroep worden gedaan op Personeels- en Opleidingsadviseur of de Bedrijfsgezondheidsdienst. De cijfers van tabel 12 'verzuim wegens ziekte' la ten zien, dat het verzuim van 16 dagen en meer relatief is toegenomen en dat het verzuim onder vrouwelijke medewer kers van Rabobank Nederland is ge daald. Het verzuim onder mannelijke me dewerkers van Rabobank Nederland is gestegen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 18