HBO-ers met toekomstvi sie van start BGD-RABO het land in met tien steunpunten Begin 1988 plaatste de Rabo bank een advertentie met de kop 'HBO-ers met toekomstvi sie bieden we een kansrijke start'. Veel jonge mensen voel den zich aansproken en rea geerden. Uiteindelijk bleven 42 mensen met een HBO-opleiding over en ging de opleiding van start. In dit artikel staan enke le ervaringen van de mensen uit de regio Eindhoven en Arn hem tijdens een regionale te- rugkomdag. Zo'n dag vindt eens in de drie weken plaats. Hierop worden ervaringen uit gewisseld en die dag is tevens een training in vergadertech nieken. In de loop van 1987 werd besloten de bedrijfsgezondheidszorg voor de medewerkers van aangesloten banken anders te organi seren. Een zo decentraal mogelijke uitvoering door professionele diensten stond voorop. Aan de banken is geadviseerd zoveel mo gelijk gebruik te maken van regionaal opererende Gezamenlijke Bedrijfsgezondheidsdiensten of van de Bedrijfsgezondheidsdienst Rabobankorganisatie. Ruim 550 banken maken inmiddels ge bruik van de diensten van de BGD-RABO. Sociale ontwikkelingen en trends De eerste vraag aan de groep was: Waarom hebben jullie gekozen voor de Rabobankorganisatie, er waren toch ook andere banken en bedrijven die diehunloo »raa3 kansrijk zo'n opleidingsmogelijkheid bieden voor af gestudeerde HBO-ers? Inderdaad hadden diverse mensen ook bij andere banken gesolliciteerd en gesprek ken gevoerd. Juist tijdens die gesprekken kwamen de verschillen duidelijk naar voren en werd bewust de keuze gemaakt voor de Rabobankorganisatie. 'De structuur van de Rabobank is anders. Ook is er een minder hard commercieel beleid dan bij andere banken. Daarin kan ik mij beter vinden. De sollicitatieprocedure was goed en ik dacht: als de Rabobank zo met de sollicitanten omgaat, zal het bedrijf ook wel goed zijn voor haar medewerkers.' Iemand anders merkte op, dat het geboden opleidingspro gramma erg aantrekkelijk was. 'Een jaar lang op verschillende afdelingen binnen een bank ervaring opdoen, zodat je erachter kunt komen waar je interesses liggen en dan pas de keuze te maken voor een meer specialistische functie. Dan kun je ook voor die functie weer opleidingen volgen.' Over de zelfstandigheid van de banken: 'De heer Burghouts van de hoofddirectie zei bij de introductie dat iedere plaatselijke bank een zelfstandige bank is met een eigen be leid, maar wij hadden niet verwacht dat er in werkelijkheid zo'n duidelijk onderscheid zou zijn tussen de banken. Juist de diversi teit van de plaatselijke banken vind ik heel boeiend en erg goed. Banken kunnen hier door naar eigen inzicht de markt bewerken. Eigenlijk merken wij bij de opleiding ook dat wij de ruimte krijgen om zelf initiatieven te nemen. Er wordt een kader aangegeven waarbinnen gewerkt moet worden, maar daarbinnen heb je veel mogelijkheden. Zo was het bijvoorbeeld mogelijk om zelf al een adviesgesprek te voeren, terwijl dat niet in het lesprogramma was opgenomen. Omdat wij de eerste groep zijn, is aan ons ook ge vraagd aan te geven of de opbouw van de opleiding goed is en wij kunnen daarin stu ren indien dat nodig is.' De ervaringen na ruim een halfjaar zijn nog steeds zeer positief. Maar zijn er dan helemaal geen negatieve punten, lopen jul lie niet tegen problemen aan? 'Ja en nee. Want als er problemen zijn of iemand heeft moeilijkheden, dan is dat altijd bespreek baar en op te lossen. Dat is het voordeel van een groep, je kunt altijd bij iemand aan kloppen die je helpt.' In 1988 werden tien steunpunten geo pend, verspreid over heel Nederland. Hierdoor kan de BGD-RABO zo decen traal mogelijk werken. Op de twee bestaan de vestigingen en de steunpunten zijn va ste bedrijfskundige teams werkzaam. Zo'n team bestaat uit een bedrijfsarts en een bedrijfsgezondheidskundig medewerker. Dit team kan naar behoefte worden uitge breid met een van de bedrijfspsychologen en/of de bedrijfshygiënist. De steunpunten worden op een vaste dag in de week be zocht. Hier worden dan de meest voorko mende bedrijfsgeneeskundige activiteiten verricht, zoals het aanstellingsonderzoek, periodiek medisch onderzoek en een spreekuur. Daarnaast bestaat er de moge lijkheid om op de bank zelf een werkple- konderzoek te laten plaatsvinden. Privacyreglement Binnen de BGD- RABO worden gegevens van gevoelige en mindergevoelige aard van en over mede werkers van de organisatie opgeslagen. Over hoe met deze privacy-gegevens moet worden omgegaan, zijn duidelijke afspra ken gemaakt. Die afspraken zijn vastge legd in interne instructies. Maar het is be ter die instructies vast te leggen in officië le regels. In samenwerking met een van de juri sten van Rabobank Nederland is een priva cyreglement opgesteld. Met dit reglement kan de bescherming van de psychologi sche en sociaal-medische gegevens wor den gewaarborgd. Bij de totstandkoming van dit reglement is rekening gehouden met het Wetsontwerp Registratie Persoons gegevens. De CAAR en de Ondernemings raad van Rabobank Nederland hebben een positief advies uitgebracht en de hoofddi rectie heeft het reglement inmiddels goed gekeurd. De tekst van het reglement is op genomen in het Handboek Personeel en ligt op elke vestiging van de BGD ter in zage.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 16