Opleidingen beter afgestemd op de behoefte Opleiden, een managementinstrument Bij de oprichting van de Centrale Dienst Personeel werd een deel van de taken van het voormalige directoraat Opleidingen recht streeks ondergebracht bij een aantal directoraten van Rabobank Nederland. De directoraten Bedrijfsvoering AB, Bedrijven en Par ticulieren hebben nu een eigen afdeling opleidingen. Hierdoor is het mogelijk om het aanbod van opleidingen beter af te stemmen op de behoefte die bij de aangesloten banken en bij Rabobank Nederland aanwezig is. Wanneer bijvoorbeeld een nieuw produkt geïntroduceerd wordt, kan ook direct een passende opleiding worden aangeboden. Dit kan in de vorm van seminars, werkbij eenkomsten, Computer Ondersteund Opleiden of via Baliescoop. Het directoraat kan zo veel slagvaardiger werken. Vooral de aan gesloten banken zullen merken dat zij hun medewerkers doelge richter opleidingen kunnen laten volgen. De jaarlijkse overzichten over opleidingsinspanningen geven aan dat steeds meer wordt geïnvesteerd in het verhogen van de kwaliteit van de medewerkers. In de komende jaren zal opleiden één van de belangrijkste managementinstrumenten worden in het personeelsontwikkelingsbeleid. Niet dat de ver antwoordelijkheid voor de kwaliteitsontwikkeling uitsluitend bij het management ligt, zeker niet! Elke medewerker is en blijft primair zelf verantwoordelijk en zal zelf initiatieven moe ten nemen voor zijn of haar eigen ontwikkeling. Sociale ontwikkelingen en trends Vanuit Bedrijfvoering AB worden de opleidingen verzorgd voor bestuur ders, management en medewerkers BTZ. In deze opleidingen worden drie fases aangebracht, namelijk de introductie, het onderhoud en de innovatie gericht op de functies van genoemde doelgroepen. Naar aanleiding van een onderzoek naar het func tioneren van de beheerscolleges van plaat- Opleidingen geven het manage ment de mogelijkheid planma tig en gestructureerd aan per soneelsontwikkeling te werken. Dit stelt eisen aan de kwaliteit van de opleidingen én van de managers om hiervan optimaal gebruik te maken. Op beide terreinen zijn door de activi teit Bedrijfsopleidingen van Rabobank Nederland de nodige ontwikkelingen in gang gezet. Het aanbod van opleidingen voor ma nagers en medewerkers wordt ver- selijke banken is de opleiding en training van bestuurders vernieuwd. Een ander be langrijk project dat onder Bedrijfsvoering AB valt is het HBO-abituriëntenproject. Elders in dit blad staat hierover meer informatie. Particulieren In het directoraat Particu lieren heeft een herstructurering plaatsge vonden van het opleidingsaanbod voor de bewerking van de particulierenmarkt. Aanlei- nieuwd. Uitgangspunten hiervoor zijn functieprofielen. Opleidingen worden met modulen opgezet, waarbij steeds meer gebruik wordt gemaakt van computeron dersteund opleiden. Hierdoor wordt een flexibele deelname aan opleidingen mo gelijk. Er worden toetsen ingevoerd, waaraan een certificaat of diploma is verbonden. Daardoor wordt duidelijkheid verkregen over de door opleidingen gere aliseerde kwaliteit. Ten slotte wordt de informatie over het opleidingsaanbod grondig herzien. dingen om dit aanbod te herzien waren leemtes in het opleidingsaanbod, de vrijblij vendheid van opleidingen en signalen over een tekort aan produktkennis. De opleidin gen worden in vier niveaus ingedeeld: basis- voortgezette-, hogere- en specialistische opleidingen. In 1989 wordt gewerkt aan de concretisering van deze voornemens. Een aantal nieuwe opleidingen (produkttech- nisch/marketing) wordt ontwikkeld en het huidige aanbod van commerciële vaardig heids-opleidingen wordt aangepast. Eén van de opleidingsinstrumenten voor baliemedewerkers is Baliescoop. Dit bulle tin verschijnt tien keer per jaar. Hierin wor den actuele onderwerpen behandeld en wordt ingegaan op vragen of problemen die bij plaatselijke banken bestaan. Op deze wij ze kunnen baliemedewerkers snel op de hoogte worden gebracht van nieuwe ontwik kelingen, zonder dat zij hiervoor speciaal een cursus moeten volgen. Momenteel zijn er 14.000 abonnementen op Baliescoop. Overigens lezen niet alleen de baliemede werkers het blad. Baliescoop komt ook te recht op de bureaus van veel kantoorhou ders, relatiebeheerders en directeuren. Bedrijven Opleidingen voor medewer kers, die in de zakelijke dienstverlening werkzaam zijn, worden verzorgd door Oplei dingen Bedrijven. Vanuit het idee dat de kwaliteit van de persoonlijke dienstverlening een belangrijk wapen is in de concurrentie strijd, levert Opleidingen Bedrijven een bij drage aan de bewerking van de bedrijven- markt. Een gedegen advieskracht, een grote vakbekwaamheid en servicebereidheid zijn daarbij belangrijke succesfactoren. Produkt- en marktkennis en een commercieel vaar dig optreden vormen mede de sleutels tot een succesvolle marktbewerking. Tegen deze achtergrond is in 1988 een start gemaakt met de herstructurering van het opleidingsaanbod voor medewerkers in de zakelijke dienstverlening. In het ver nieuwde opleidingsaanbod voor bedrijven- medewerkers onderscheiden we drie niveaus. Naast een Basisopleiding Zakelijke Dienstverlening wordt gewerkt aan een Voortgezette- en een Hogere Opleiding Zake lijke Dienstverlening. De opleidingen worden modulair opgezet met, waar mogelijk, ge bruik van Computer Ondersteund Opleiden. Een opleiding omvat inleidende modules, al gemene communicatieve vaardigheidstrai ningen, bancaire opleidingen (onder andere op het terrein van het binnenlands- en bui tenlands betalingsverkeer, financieringen, creditgelden, enz.) en ondersteunende opleidingen (bijv. op het terrein van informa tica en fiscaal-juridische zaken). Elke (deel)opleiding wordt met een toets afgeslo ten, waaraan een certificaat of diploma is verbonden. Een aantal van de huidige oplei dingen krijgt een plaats in het vernieuwde opleidingsaanbod. In 1989 wordt voorrang gegeven aan het completeren van de Basi sopleiding Zakelijke Dienstverlening. Centrale Dienst Personeel Door de acti viteit Bedrijfsopleidingen van de Centrale Dienst Personeel zijn afgelopen jaar onder meer 41 voorlichtingsbijeenkomsten georga niseerd over het Automatiserings- en Informa- tiseringsbeleid. Deze bijeenkomsten vorm den een vervolg op de managementconferen ties. De 1495 deelnemers waren directeuren en hoofden BTZ van de plaatselijke banken. Deze bijeenkomsten zijn later in het jaar ook

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10