Implementatie CRAB: grootste automatiserings operatie sinds de fusie nagenoeg voltooid Rabo band Gedurende de afgelopen weken is een zeer omvangrijke imple mentatieslag gerealiseerd. Het ging om een nieuwe versie van CRAB, het Cliënten Relatie Systeem Aangesloten Banken. Veel medewerkers hebben op de een of andere manier hun steentje bijgedragen aan deze operatie. Wat is een CRAB-omgeving? Nummer 16/24 november 1989 De helpdesk in vol bedrijf. De operatie op de computercentra vond vooral plaats gedurende de twee laatste weekenden van okto ber. Medewerkers bij de plaatselijke ban ken moesten tijdens de weken en maan den ervoor al het nodige werk verzetten. Dat ging om de opschoningsslag. De daad werkelijke invoering verliep volgens Willem van den Berg, verantwoordelijk voor CRAB release-2b, bij de ene bank redelijk soe pel, bij de andere niet. In ieder geval stond bij de Informatica Meldpost en de compu tercentra de telefoon roodgloeiend. Tech nisch gezien is de implementatie een suc ces. Van den Berg: 'De komende periode vindt de evaluatie van het project plaats. Alle stadia, vanaf de allereerste ontwikkel- fase via de proefstadia tot en met de in voering, zullen kritisch met een aantal be trokkenen worden doorgenomen.' Sneller en adequater Waarom een nieuwe versie van CRAB? 'De nieuwe ver sie van CRAB, CRAB release-2b zoals het officieel heet, is een totaal herontwerp van voorganger CRAB-1', aldus Van den Berg. 'CRAB release-2a was feitelijk slechts een tussenstap. Met deze nieuwe versie van CRAB is een systeem geïntroduceerd, dat sneller en meer adequaat kan inspelen op veranderingen in de CRAB-omgeving. Het betreft in feite een investering op lange termijn. De toegevoegde waarde van CRAB release-2b zal pas in de komende jaren duidelijk worden. Dit is een algemeen pro bleem bij de ontwikkeling van infrastructu rele systemen.' Beter hanteerbaar Wat zijn de effec ten voor de aangesloten banken? Van den Berg: 'CRAB-1 was een moeilijk hanteer baar systeem voor de aangesloten ban ken. Via een intensief contact met de tech nische commissie CRAB-banken is ge tracht het nieuwe CRAB-systeem beter hanteerbaar te maken. Een paar voorbeel den van die verbeteringen. Door het actief of semi-actief maken, over en weer aan punten van Effecten, De Lage Landen en Maretel kon de programmatuur van de au tomatische en periodieke controle verval len. Andere voorbeelden zijn het lijstwerk van CRAB en de met CRAB gerelateerde produktsystemen. Een derde voorbeeld be staat uit de ondersteuning van de aange sloten banken bij het schoonhouden van de CRAB-bestanden door de toevoeging van de zogenaamde cliëntherkenningsfunk- tie.' Aanloopproblemen Wat is de toestand van dit moment? 'Voor de CRAB-implemen- tatie zijn regionale bijeenkomsten gehou den om de medewerkers bij de plaatselijke banken vertrouwd te maken met wat er al lemaal op hen af zou komen. Vanuit de di rectoraten Particulieren en Bedrijven is een opleidingenpakket ter ondersteuning aangeboden. Veel banken zijn al lang gele den begonnen met opschoning van de cliëntbestanden, een voorwaarde om CRAB in de nieuwe vorm zonder al te veel problemen te implementeren. Toch zijn er aanloopproblemen geconstateerd, zowel bij Centrale Dienst Informatica - Produktie en Communicatie - als bij de aangesloten banken.' Overwerk Binnen de computercentra in Zeist en Best is de technische omzet ting van de oude naar de nieuwe CRAB-da- tabases - dat zijn de verzamelingen van cliëntgegevens - succesvol uitgevoerd. Van den Berg: 'Zo'n omzetting is uitermate complex. De doorlooptijd van de conversie bedroeg zowel in Best als in Zeist onge veer drie etmalen. Het is zo'n beetje de grootste implementatie sinds de fusie van de Raiffeisenbank en de Boerenleenbank. Dat betekende voor verschillende mede werkers op de computercentra, naast het 'normale' weekend-werk, een of meer nachten overwerk.' Toegevoegde waarde Van den Berg: 'Sommige banken ontvingen de afgelopen weken helaas meer dan één keer hun re kening courant-afschriften niet op tijd als gevolg van problemen in de verwerking. De conversieperiode is nog niet afgelopen. Er moet nog afstemming plaatsvinden tussen CRAB en de produktsystemen alsmede de conversie 'formeren bancaire eenheden'. Pas na deze gewenningsperiode kan er echt worden geëvalueerd. Over enkele maanden kan de gebruiker vaststellen wat de toegevoegde waarde van het nieuwe CRAB is voor de organisatie.' Rond de tafel Als de evaluatie heeft plaatsgevonden, komt CRAB in Raboband opnieuw aan de orde. Dan zullen enkele di rect betrokkenen aan het woord komen in een gesprek rond de tafel. Dat zullen me dewerkers zijn die vanuit Systeemontwikke ling Infrastructurele Systemen en Dienst verlening Informatisering aan het CRAB- project hebben gewerkt én vertegenwoordi gers van plaatselijke banken, die bij de voorbereiding van CRAB betrokken waren. 'De hevigste stormen zijn dan hopelijk geluwd', aldus Van den Berg. De omgeving van CRAB wordt gevormd door: De centrale, geautomatiseerde pro duktsystemen zoals rekening courant, sparen en lenen Maretel Lokale produkt- en dienstovereen- komsten als safeloketten en nachtkluizen Informatiesystemen, zoals bijvoor beeld CRAB Informatie Voorziening (CIV) en selecties door AID ten be hoeve van KTO.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9