Rabo band Electronisch bankieren wordt belangrijkmaar ook andere verkoopsystemen worden steeds meer ontwikkeld Nummer 16/24 november 1989 boeken is bij de mintelproef belangrijk, maar er zijn nog wel wat haken en ogen, die eerst moeten worden opgelost. De Greef: 'We moeten nog wat hindernissen nemen voor we op minitel ook de overboe kingen kunnen laten verrichten. De beveili ging is een dure zaak. De chipcard-lezer die voor het telebankieren door bedrijven wordt gebruikt is nogal kostbaar.' Verkoopsysteem De proef in Nuenen met telebankieren voor particulieren wordt op een heel eigen wijze ingevuld. In tegen stelling tot Girotel en wat de Rabobank in de bedrijvensector doet, staat het doen van overboekingen niet primair. De Greef: 'Daar zijn nog genoeg traditionele metho den voor, die heel efficiënt werken. Nee, we kijken naar een verkoopsysteem, waar van klanten zeggen dat ze er gebruik van willen maken. Een soort teleshop-formule. Datje daarnaast ook saldo-informatie kunt opvragen is natuurlijk heel interessant. Dat je in de toekomst met dat systeem ook transacties wilt doen, staat als een paal boven water. Primair vinden wij het een ver koopinstrument.' Brievenbusbankieren Misschien wat minder spectaculair, maar in de ogen van Vigh niet minder belangrijk is het postaal thuisbankieren. 'Daar hebben we een ach terstand weg te werken. De Postbank is daar wat verder mee. Eind volgend jaar zul len we alle brochures hebben aangepast. Dat betekent dus méér informatie én een coupon in de folders als het doelmatig is. Onlangs kwamen we met een primeur in de bankwereld. In de Kampeer- en Caravan Kampioen van november was op de adver tentie van de Rabobank een klein boekje geplakt, waarin veel informatie over lenen, de tarieven en een antwoordcoupon. We gaan het resultaat meten. Als het resultaat positief is gaan we kijken of we dit middel ook voor andere produkten en in andere bladen kunnen toepassen. Daarmee willen we reclame als veel directer middel gebrui ken voor de verkoop van onze produkten.' Banken centraal De reeks middelen om via andere kanalen tot een verkoopre sultaat te komen wordt steeds aangepast. Steeds moeten al die middelen een ver lengstuk zijn van het distributiekanaal van de plaatselijke bank. Vigh geeft een voor beeld: 'De couponadvertenties zijn be doeld voor de plaatselijke banken. Er is wel een centraal antwoordnummer, maar de coupon wordt onmiddellijk doorgestuurd naar de betreffende bank. Wij bieden slechts de faciliteiten. Op de plaatselijke bank moet die coupon met veel zorg wor den behandeld. Het is niet zomaar een stukje papier, het is een bestelling van een klant of een serieus verzoek om informa tie. Daar moetje snel op reageren.' Bankhal anders Terug in de bankhal. Die zal er in de toekomst anders uitzien. Zelfbedienings-apparaten in de bankhal zullen volgens De Greef binnen vijf jaar ge meengoed zijn. Volgend jaar wil men met proeven bij plaatselijke banken beginnen. Dat gebeurt eerst selectief en daarna op grotere schaal. De Greef: 'Het hangt van de soort machine af wanneer dat zal ge beuren. Een valutawisselaar kun je tech nisch gezien bij wijze van spreken vrij snel neerzetten. Praat je over informatie-appa raten, dan ben je daar langer mee bezig. Eerst moet de software worden getest. Op de algemene vergadering van volgend jaar zullen er zeker toepassingen worden ge toond. Dan weten we ook of die apparaten bediend kunnen worden met de muis, een toetsenbord of een touch-screen. Een scherm dat door aanraken kan worden be diend.' Toekomst 'We willen met de proef in de bankhal in eerste instantie uitsluitend stand-alone toepassingen neerzetten. La ter kunnen we ook denken aan het koppe len van systemen', aldus De Greef. Als je dan je pasje invoert, zal het apparaat meneer Jansen herkennen en aangeven welke diensten hij bij de bank afneemt, een betaalrekening, een spaarrekening, HF0RMAT1E De Amro, de Postbank en de ABN- bank maken haast met de introductie van doe-het-zelf apparatuur in de bank hal. Op verschillende plaatsen draaien er proeven. De bankhal van Rabobank Nederland in Eindhoven is omgetoverd in een 'automaten-hal'. Ook telebankie ren is hier en daar geïntroduceerd. De Postbank met Girotel voor particulieren en bedrijven en de meeste andere ban ken met telebankieren voor onderne mers. De Rabobank slaat zeker geen slecht figuur met telebankieren voor be drijven. De techniek is veel geavanceer der, dan die bij de concurrenten in ge bruik is. Daarmee loopt de Rabobank voorop. een hypotheek. Het scherm zal melden dat meneer Jansen nog zoveel kan opnemen van de betaalrekening en zoveel ruimte heeft op z'n doorlopend krediet. Dan hoeft hij niet meer door al die processen heen van naam, adres, woonplaats, bruto inko men, enzovoorts. Dat is dan allemaal al bekend bij de bank. Ook aan de balie is die informatie dan op eenvoudige wijze be schikbaar.' Europa Niet alleen in Eindhoven wordt gewerkt aan de systemen van de toe komst. In heel Europa zijn banken er mee bezig. In Unico-verband steken banken de koppen bij elkaar om te zien met welke ontwikkelingen men bezig is. Vigh: 'Vul- lings, hoofd van het directoraat Particulie ren, is voorzitter van een commissie voor de particulierenmarkt binnen Unico. Daar zal worden bekeken of het mogelijk is dit soort grote investeringen gezamenlijk aan te pakken. Je kunt van elkaar leren. Alleen apparaten? Is er naast al die nieuwe electronische en postale distributie methoden op de bank nog wel plaats voor medewerkers van vlees en bloed? Worden zij niet overbodig? 'Duidelijk is, dat veel routinewerk kan worden vervangen', aldus Vigh. 'Dat heeft misschien wel invloed op de personele bezetting. Meer en meer zal er een beroep worden gedaan op de kwali teit van het personeel. Als gewone transac ties en simpele advisering geautomatiseerd worden, betekent dat natuurlijk dat er meer een beroep wordt gedaan op advisering van meer ingewikkelde zaken.' valuta wisselautoma; De Greef: 'Binnen vijf jaar zullen zelfbedieningsapparaten in de bankhal gemeengoed zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8