Veel nieuwe methoden in ontwikkeling om klant beter en directer te bedienen WV'W Rabo band Hoe breng je de produkten en diensten naar de cliënten. Met an dere woorden, hoe regel je de distributie? Er is de laatste tijd veel over gezegd. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Ad vertenties met coupons. Rabo TeleBank. Geldautomaten. Folders met aanvraagformulieren. De proef met de Direct Service in Eind hoven. Wat is er allemaal aan de hand en waar gaan we naar toe? Een gesprek met Gyula Vigh van Ujvaros en Harrie de Greef van Marketing Particulieren. 'Behandel coupons als klanten' Proef met 300 minitels van start Nummer 16/24 november 1989 V Vorig jaar werden de plannen voor de toekomst gepresenteerd aan de plaatselijke banken. Het voor gestelde distributiebeleid werd door de banken positief ontvangen in de centrale kringvergadering. 'Ons sterkste punt, het eigen kantorennet van 2.000 vestigingen en 1.000 zittingen, blijft het uitgangspunt', licht hoofd Marketing Particulieren Vigh toe. 'Daarmee ook het persoonlijke con tact met de klanten. Dat is en blijft bijzon der belangrijk. Maar in aanvulling daarop moeten we met nieuwe distributiemetho den kijken of we de kosten omlaag kunnen brengen of meer kunnen verkopen. In een aantal situaties geef je de klant daarmee bovendien een betere service. Je kunt dan denken aan thuisbankieren zoals ook de Postbank dat doet.' Thuisbankieren De folders van de Rabobank gaven tot voor kort slechts glo bale informatie over produkten en spoor den de klant aan naar de bank te komen om over het produkt te praten. Nu is die informatie veel vollediger en een antwoord formulier geeft de mogelijkheid om het produkt direct te bestellen of om een offerte te vragen. Welke voordelen heeft dat thuisbankieren? Vigh: 'We hebben daarmee een betere grip op de klant. Hij kan direct actie nemen, maar heeft hij nog vragen, dan kan hij naar de bank voor een advies of een bevestiging van zijn keuze. Dat kan bij de Postbank niet.' Tot het voorportaal? Eén van de rede nen voor de nieuwe aanpak is het succes van de geldautomaat. Tegenwoordig ein digt de gang naar de bank vaak bij het voorportaal, bij de gea. De Greef, bij Parti culieren belast met vernieuwingen: 'Be leidsmatig is er een discussie geweest over de mogelijkheden die ontstonden naar aanleiding van de technologie. Moet je de mensen niet verder laten komen dan het portaal voor ze weer vertrekken? De mensen van Betalingsverkeer zeggen: Prima, dat geeft lagere kosten, we hebben die uitgebreide kantoren niet meer nodig. Maar Creditgelden bijvoorbeeld zegt: Wacht even, als jullie dat doen, missen we de loop naar de bankhal. Die hebben we nodig om spaargeld binnen te houden en te halen.' Bankhal nodig De discussie over de toekomst leverde volgens De Greef heel wat op: 'Voor een groot deel van het pu bliek hebben we de bankhal nodig om daar een aantal produkten te kunnen verkopen. We krijgen de technische mogelijkheden om er onze produkten op een mooie ma nier te etaleren. Daarnaast is er een groep cliënten die zegt: Ik hoef helemaal niet naar die bankhal, ik heb een baan, ik heb het druk. Ik regel m'n bankzaken thuis wel, schriftelijk of electronisch.' Vigh: 'Het scheelt duidelijk per doelgroep, per leef tijdssegment. Dat zijn zaken die we nog moeten ervaren.' Goede mix Als bijvoorbeeld tien pro cent van de adviesgesprekken door een gericht gebruik van folders kan worden ver vangen, dan levert dat volgens Vigh al een flinke kostenbesparing op. 'Maar het is niet zo zwart-wit, dat we de adviesgesprek ken geheel willen vervangen door een ad vies-automaat, door telebankieren of fol ders met couponnetjes. Het moet een goe de mix van mogelijkheden zijn. Neem ie mand die anoniem zelf een berekening voor de Spaar-Optimaalhypotheek wil ma ken. Hij vindt dat waarschijnlijk prettiger dan direct oog in oog te staan met een, in zijn ogen, 'agressieve' verkoper. Maar als hij de berekening heeft gemaakt, wil hij er toch over kunnen praten en een bevesti ging krijgen van zijn ideeën.' Anoniem De bank heeft grote markt aandelen in de particuliere markt. Maar als het gaat om leningen, dan is het markt aandeel maar 12 1/2 Volgens De Greef wordt dat veroorzaakt doordat klanten niet gemakkelijk over leningen praten. De bank weet toch al zoveel van ze. 'Dus gaan ze naar een ander. Maar met een apparaat, dat je anoniem kunt raadplegen, verlaagje de drempel. We denken daarmee een op lossing te hebben voor dat probleem. Inte- Vigh van Ujvaros: 'Ons sterkste punt, het eigen vestigingennet, blijft ons uitgangspunt. ressant, want je hebt het wel over een markt van miljarden guldens.' Andere opzet Vigh: 'We zien, dat niet alle klanten tussen negen en vijf kunnen worden bediend. Er zijn bepaalde produk ten, waarbij het wellicht zinvol is op af spraak te werken. Tijdens huisbezoek wel licht. Dat betekent voor de bank natuurlijk wel een andere organisatorische opzet. Met allerlei onderzoeken zijn we dat aan het inventariseren.' Gemak, genot, gewin De electronica maakt het mogelijk dat mensen niet meer gebonden zijn aan de openingsuren van de bank. Klanten kunnen vaak hun zaakjes zelf wel regelen. Liefst op het moment dat het hen het beste uitkomt. De Greef: 'We hebben het wel over de gemak, genot en gewin formule. Gemak van, je kunt het thuis op je gemak doen, je bent niet aan tijden gebonden. De diensten moeten dan wel zo worden gebracht dat het een genot is om naar te kijken. Datje ook interactief met die diensten bezig kunt zijn. Je moet niet alleen informatie kunnen krijgen om vervolgens naar de bank te moeten hollen. Als je dan als klant ook nog eens een stuk je gewin uit het systeem kunt halen door bijvoorbeeld snel advies over effecten en daarna transacties kunt realiseren, dan is het compleet.' Minitel in Nuenen De toekomst komt steeds dichterbij. Electronisch thuisbankie ren voor particulieren gaat ook bij de Rabo bank van start. Acht bedrijven starten in het Brabantse Nuenen een proef. De Rabo bank heeft daarin een leidende positie. 'We zetten daar driehonderd minitels uit, dat zijn terminals waarmee je via een tele foonlijn informatie kunt uitwisselen. Zelfs de Postbank, die al eerder met Girotel in de markt is gekomen, is door deze bena dering verrast', meldt De Greef met een bescheiden, trotse blik in de ogen. 'Wij hebben onze zaakjes keurig voor elkaar. Wij lopen steeds meer in en dat vinden zij niet prettig.' De mogelijkheid van het over-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7