'V Examen doen op bank met computer geeft nieuwe mogelijk heden Rabo band 'Je moet een minimum kwaliteitsnorm hebben' Sinds kort is het mogelijk op de eigen bank examens af te leg gen. Dat gebeurt op dezelfde computer waarmee ook de cur sus is gevolgd. Daarbij bestelt de bank een diskette waarop het examen staat. Op een ge schikt moment neemt de com puter het examen af. Het schijf je met de antwoorden gaat te rug naar Rabobank Nederland. Een 'onpartijdige' computer be oordeelt het resultaat. Is dat positief dan volgt het diploma automatisch. Een nieuwe ont wikkeling. Nummer 16/24 november 1989 roeger hadden we een regionale baliecursus, die in de regio werd gegeven. De examens maakten we in een paar varianten en die keken we stuk voor stuk na.' Aan het woord Bas de la Parra, verantwoordelijk voor Opleidingen Particulieren. 'Later stapten we over op si tuationele opleidingen, die op de bank zelf werden gegeven. Daarvoor kun je geen cen traal examen organiseren. Dat geeft organi satorische problemen, want banken geven de cursussen in hun eigen tempo en in een zelf bepaalde periode. Bovendien doet het geen recht aan situationeel opleiden. De banken moeten zelf de examens kunnen af nemen.' Kwaliteit opleiding Zonder haken en ogen is dat echter niet. De la Parra: 'Daar hebben we ervaring mee. Wat voorbeelden. Aan een examen bij de SBO-module Finan ciering Particulieren, een pittige opleiding, deden een kantoorhouder en baliemede werkers mee. De kantoorhouder zakte. In een andere situatie, een samenwerkings verband van zes banken, zakten alle mede werkers van één bank. Het is dan soms moeilijk om in de beoordeling daar rekening mee te houden. Een tweede probleem is dat de beoordelaars niet allemaal dezelfde beoordelingscriteria hanteren. Wij vinden dat je bij dit soort examens een minimum kwaliteitsnorm moet hebben. Heeft iemand ten onrechte een diploma en blijken vervol gens bekwaamheden te ontbreken, dan zal men zich afvragen of de opleiding wel goed is. Dan geeft het examen geen indicatie van de kwaliteit van de medewerkers.' Goed moment Toch moest er een vorm komen waarmee banken ook situationeel examens kunnen afnemen. Dat is immers een logische aanvulling op de opleidingen die ook achter de computer worden ge volgd. Maar er zijn meer voordelen: 'Boven dien kunnen de examens makkelijk worden gepland', stelt De La Parra. 'Je hoeft ie mand dan niet meer een dag naar het exa men te sturen. Nee, Marijke kan op een rustige ochtend examen doen. En, als dat zo uitkomt, Klaas de week daarop. Een voordeel is ook de tijdwinst op reistijd die de bank maakt, doordat de cursist niet naar een regiokantoor hoeft. Knoeien met examen Is het niet een voudig de diskette te kopiëren of onjuiste antwoorden later te wijzigen? Opleidings man De la Parra: 'Wij controleren de disket tes die, voorzien van antwoorden, terugko men. Iedere diskette, die bij ons de deur uitgaat, wordt geregistreerd. Bovendien moeten de examens schriftelijk en op naam worden besteld. Dat is één. In de tweede plaats kan een diskette maar één keer worden gedraaid. Daarna niet meer. Samen met het NIBE besteden we steeds meer aandacht aan dit soort aspecten.' Vragen maken Het examen 'Betalen' is inmiddels beschikbaar voor de banken. Het kostte heel wat zweetdruppels om goede examens samen te stellen. 'In eerste in stantie hadden we alleen maar pure ken nisvragen als: Wat is de rente van de Spaar-Groei-rekening? Zulke vragen zijn makkelijk te maken, maar ze doen geen recht aan de opleiding. Interessanter is het te weten wat de cursist met de leerstof kan. Je kunt ook vragen, waarom is de ren te op die rekening niet 5 maar 2 procent? Daar heb je kennis nodig. Dan test je wat meer commercieel inzicht. Zo kwamen er vragen die een beeld geven van vaardig heid, kennis, inzicht, commercie en con text. We maakten zo een grote hoeveelheid vragen waaruit steeds nieuwe examens kunnen worden samengesteld.' Proeffase Het bleek, dat de eerste examens niet echt positief werden ontvan gen. Ze waren te moeilijk, niet representa tief en ze bevatten onduidelijke vragen. 'Daar hebben we uitgebreid naar gekeken', aldus De la Parra. 'Ook kwam naar boven dat van een aantal vragen de ant woorden niet in de cursus- stof waren terug te vinden. Toch waren we van mening dat de mensen ze zouden moeten kennen. Dus heb ben we het lesmateriaal aangepast. Aan de andere kant waren er stukken les materiaal waarover geen vragen werden gesteld. In de lessen werd er wel veel tijd aan besteed. Ook dat hebben we meegenomen.' Cursistenboek Ook het overige lesmateriaal is steeds weer aan kritische blikken van Op leidingen Particulieren onderhevig. Bijvoor beeld het cursistenboekje. 'Als je een COO- cursus volgt, dan doe je dat achter de com puter op de bank. Het examen bereid je echter vaak thuis voor, onder andere aan de hand van het cursistenboekje en je aan tekeningen. Zo'n boekje bevat een samen vatting van de lesstof. Maar omdat het wat beknopt is, blijkt het als leerinstrument bij gebruik thuis niet voldoende bruikbaar. Zul ke constateringen betekenen, dat ook het lesmateriaal wordt aangepast.' Rustige plek Examen doen op de bank heeft volgens De la Parra vooral organisato risch nogal wat voeten in de aarde: 'De man of vrouw achter de computer moet het examen in alle rust kunnen doen. Niet al leen moet er de juiste tijd voor worden uit getrokken, maar ook in de ruimte waar het examen wordt gedaan moet het rustig zijn. De functionaris die binnen de bank verant woordelijk is voor opleidingen zorgt ervoor dat de beschikbare tijd ook wordt benut, maar als iemand klaar is moet de diskette worden ingeleverd en direct naar Eindhoven worden gestuurd. En je moet natuurlijk af vangen dat er lesmateriaal in de buurt is. ledereen heeft wel z'n eigen verantwoorde lijkheid, maar je moet mensen niet in verlei ding brengen...' Juiste antwoorden 'Banken vragen ons wel om de goede antwoorden op de exa menvragen. We hebben ons afgevraagd of dat wel verstandig is. Doe je het, dan gaan de vragen circuleren, wat leidt tot een enor me kostenverhoging van de examens. Er moeten dan eerder en sneller dan normaal nieuwe vragen worden gemaakt. En die kosten moeten we wel doorberekenen in de examens. Wat we overwegen te doen, is te rugkoppelen en aangeven welke hoofdstuk ken er niet goed zijn beantwoord. Bijvoor beeld over cheques. Dan kan men dat on derwerp later nog eens doornemen.' Onderzoek Hoe wordt het studeren met COO, door de banken ervaren? Onder zoek naar die vraag is in het verleden niet gedaan, maar wordt - nu de eerste exa mengegevens binnenkomen - gestart. Dat gebeurt met een vragenlijst voor de cursis ten en voor de chefs. Daaruit moet blijken op welke wijze de banken de opleidingen organiseren, waar men tegenaan loopt en welke suggesties men heeft. De resultaten van het onderzoek zullen de basis zijn voor een verdere uitwerking van computeronder steund opleiden: nog betere cursussen en examens, die zich rond de werkplek afspe len. De eerste diploma's worden uitgereikt door hoofd Centrum voor het Betalingsverkeer Van Tiggelen aan C. Loomans en E. Lem- men.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5