'ledereen zou eens in de vijf jaar aan zelfmarketing moeten doen' 'S Ratio band Er werken 34.000 mensen bij de Rabobankorganisatie, die volop in beweging is. Functies veranderen. Veel medewerkers zijn te vreden met hun baan en zitten op de juiste stoel. Maar er zijn er ook, die eigenlijk wel wat anders zouden willen, maar niet weten wat. Verder komt het natuurlijk voor, dat mensen niet goed func tioneren op een bepaalde plek en eigenlijk een andere functie zouden moeten krijgen. Maar hoe weet je wat de juiste baan is, hoe kom je er achter waar je sterke punten liggen en wat je nu eigenlijk precies ambieert. Om medewerkers een antwoord op deze vragen te geven is het functiewisselingsproject ontstaan. Dit is een onderdeel van de Management Ondersteuning Aange sloten Banken. Het project is opgezet door Hetty Leferink, die een sociaal-wetenschappelijke opleiding heeft. Bij 'Functiewisseling' staat het belang van de mensen voorop Nummer 16/24 november 1989 oms raken mensen buiten hun schuld in de problemen, soms hebben ze er zelf wel schuld aan. Dat is voor ons niet relevant. Er is dan een probleem en dat moet worden op gelost', stelt Leferink. 'Het kan gebeuren, dat iemand slecht met zijn baas kan op schieten of dat een functie vervalt door een nieuwe structuur op een bank. Of ie mand wordt aangenomen in een functie, die goed bevalt, maar er zijn geen moge lijkheden om intern door te stromen, leder een kan dit rijtje zelf aanvullen. Het komt er op neer, dat iemand niet op de goede stoel zit en wat anders moet of wil. In dit soort gevallen kunnen wij mogelijk helpen via het functiewisselingsprogramma.' Wat wil ik? Leferink: 'Het functiewis selingsproject begeleidt mensen vanaf functiegroep 6 of 7 bij de overgang van de ene naar de andere functie. Niet door een baan voor ze te zoeken, maar door ze te helpen hun capaciteiten, kwaliteiten en wensen op een rijtje te zetten. Dat kan mensen bevestigen in hun mening over zichzelf, maar het kan natuurlijk ook ver rassende uitkomsten geven. Verder probe ren we de mensen te leren hoe ze zichzelf het beste kunnen presenteren, hoe ze be ter tot hun recht kunnen komen. Als ze bij ons zijn geweest willen we graag, dat voor hen duidelijk is geworden wat ze willen in hun verdere carrière.' Vier stappen 'Het programma kent in principe vier stappen. We beginnen met de zogenaamde intake. Daarin wordt de inven taris opgemaakt en een eerste beoordeling van de mogelijkheden. Er wordt met de deelnemer en met zijn leidinggevende ge- Leferink: 'Als je niet weet welke mogelijkheden er zijn om je capaciteiten uit te nutten en je weet niet in welke functie, dan kunnen wij hel pen.' sproken. Vervolgens stort de kandidaat zich een dag of twee, drie in wat wij noe men de zelfmarketing. Dat is het begin van het daadwerkelijke programma. Hierin geeft de kandidaat zijn capaciteiten, vaar digheden en interesses aan. Hij werkt dat door middel van een werkboek zelf uit. Bij de zelfmarketing komt van alles aan de orde. We vragen de deelnemer bijvoor beeld om allerlei eigenschappen te noe men en te motiveren, waarom hij denkt over deze eigenschappen te beschikken', licht Leferink toe. 'Ook vragen we om aan te geven hoe belangrijk bepaalde materiële en immateriële zaken voor iemand zijn. Na tuurlijk is er ook aandacht voor het ar beidsverleden in de organisatie en voor op leidingen en vaardigheden. De mensen schrijven zelf op wat ze kunnen en willen. Wat ze leuk vinden. Ze doen het helemaal zelf, wij begeleiden ze alleen maar. Nou ja, alleen maar, dat is een understatement. De begeleiding is intensief. Het program ma is namelijk wel vrijwillig, maar niet vrij blijvend.' Solliciteren Op basis van wat de kan didaat heeft ingevuld, vinden gesprekken plaats en eventueel kan men één of meer psychologische tests maken. Dat alles geeft een goed beeld van iemand die van functie wil wisselen. Leferink: 'We helpen dus niet bij het zoeken naar een baan, maar we helpen bepalen welke functie voor iemand geschikt is.' Na de zelfmarke ting komt de derde stap. De kandidaat stelt een sollicitatiebrief en een curriculum vitae samen. Niet zozeer om te leren schrijven, maar veel meer om schriftelijk te communiceren over wat men bij de zelf marketing heeft ontdekt. 'Want het is alle maal mooi en prachtig als je weet hoe je in elkaar zit', stelt Leferink, 'maar je zal het wel aan een ander moeten vertellen. Het zelfde geldt voor het sollicitatiegesprek. Hoe communiceer je verbaal met iemand. We zorgen ervoor dat het gesprek op een hele veilige manier gebeurt. Het zal dus nooit met iemand zijn waar je in werkelijk heid ook mee in aanraking komt, maar met een ex-personeelsfunctionaris of een direc teur van een bank die op dat moment nie mand nodig heeft. We zorgen wel, dat het past bij de functie waarnaar iemand in wer kelijkheid gaat solliciteren. Dus, degene die het interview afneemt heeft verstand van die functie, maar bovendien kun je ook met een gerust hart afgaan. Daar kun je alleen maar van leren. Het gesprek wordt opgenomen op video en later geanaly seerd. Hierbij letten we er vooral op hoe ie mand zich presenteert. Dan begint voor de deelnemer de fase van het werkelijke solli citeren. Wij hebben regelmatig gesprekken met de kandidaat totdat hij uiteindelijk een nieuwe functie heeft gevonden. Dan is onze taak pas afgelopen. Maar nogmaals: het vinden van een nieuwe functie moet men zelf doen, wij geven alleen een stuk begeleiding, een stuk inzicht in het eigen functioneren en het wensenpakket.' Voor iedereen Leferink: 'Wat ik eigen lijk het liefste zou willen, is dat iedereen elke vijfjaar eens aan zelfmarketing deed. Het voordeel is, dat je voor jezelf dan de boel op een rijtje hebt. Dit kan ik, dat wil ik. Dan wordt de beslissing voor doorstro ming veel gemakkelijker. Sommigen gaan 180 uur per maand met pijn in hun buik naar hun werk. Daarvoor krijgen ze één keer per maand een salarisstrook. Mis schien is het wel veel prettiger om bijvoor beeld f 200,- minder per maand te krijgen en geen pijn in je buik te hebben. Op die manier krijg je verticale én horizontale doorstroming. Je kunt in feite alle kanten op. Omdat je dat zelf accepteert, kan dat ook een stapje terug betekenen. Het stre ven van de organisatie is de juiste persoon op de juiste stoel te krijgen. Dat kan dus betekenen een functiegroep hoger, lager of gelijk. Het gaat erom dat je plezier in je werk hebt. Misschien is iemand, die nu hoofd van een afdeling is, eigenlijk veel lie ver tweede man. Of omgekeerd natuurlijk. Dat moet gewoon kunnen, vind ik. Als je het zelf accepteert en je er geen probleem van maakt, maakt de omgeving er ook geen probleem van. Het is veel belangrij ker dat je je werk met plezier doet. Wantje moet misschien nog wel tien, twintig of misschien zelfs dertig jaar mee.' Informatie over 'Functiewisseling': Ma nagement Ondersteuning Aangesloten Banken, interne adrescode EW 914, telefoon 040-347325.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 12