4 Reismedewerkers op studiereis: vermoeiende trip geeft nieuwe energie Rabo band Studiereizen voor reismedewerkers zijn er met een zekere regel maat. Wie een bestemming met eigen ogen gezien heeft, kan cliënten nog beter adviseren over hun vakantie. Een werkbezoek van begin deze maand aan Miami en Orlando had echter een duide lijk extra. Het ging er niet alleen om het 'produkt' Florida te leren kennen. Minstens even belangrijk waren de seminars over toeristi sche ontwikkelingen. En de discussies over de wijze waarop de Rabobankorganisatie de komende jaren met reizen moet omgaan. Nummer 16/24 november 1989 Al bij de, vaak hernieuwde, kennis making op Schiphol waren ze volop met elkaar in gesprek over het rei- zenvak, de vertegenwoordigers van de cir ca negentig plaatselijke banken. Stuk voor stuk haalden ze het afgelopen boekings jaar een reizenomzet van meer dan één miljoen gulden. Vragen als 'hoe staat jouw directeur tegenover reizen?' werden op el kaar afgevuurd, ervaringen werden uitge wisseld. Op de terugvlucht een week later - in een splinternieuw Martinair-toestel - was het werk nog steeds een belangrijk ge spreksonderwerp. Directeur Jan van Weel den van de Rabobank Heemskerk, die het werkbezoek als lid van de TOC Reizen meemaakte, zei het aldus: 'Ik ben onder de indruk van de wijze waarop de reisme dewerkers bezig zijn met hun vak. Met nog meer nadruk dan voordat ik deze reis mee maakte, kan ik zeggen dat het volslagen onzin is om over een snoepreisje te spre ken. Er wordt hard gewerkt. Zo'n studiereis heeft een grote stimulerende werking.' Drie bestemmingen In Florida werd een bezoek gebracht aan drie bestemmin gen met een totaal verschillend karakter. Miami bood een ander beeld dan velen hadden verwacht. 'Miami is vaak aange prezen als alternatief voor een strandva- kantie op de Canarische Eilanden, maar ik denk dat je het veel meer moet zien als een uitvalsbasis voor trips door Florida', vertaalde reiscoördinator Peter Bertens van de Rabobank Rosmalen zijn indrukken. Kanttekeningen waren er ook bij de cliënt vriendelijkheid van het toeristisch bedrijfs leven in deze metropool. Een opmerking die overigens zeker niet van toepassing is op het cruiseschip Jubilee, waar de be manning de Rabobankgasten met alle egards ontving. En zo werden in Miami niet alleen de voor de hand liggende logiesmo- gelijkheden als hotels en appartementen bezocht, maar ook drijvende en zelfs rij dende: de camper is in de VS een in popu lariteit groeiende accommodatie. Attractieparken Orlando, waar het ge zelschap vervolgens neerstreek, maaktte vooral indruk door de grootschalige en spectaculaire attractieparken die daar zijn verrezen. Alleen al de Disneyparken, Magie Kingdom, Epcot Center en de dit voorjaar geopende MGM-filmstudio's trekken jaar lijks meer dan 12 miljoen bezoekers. In Campers, een gewilde 'vakantie-accommodatie' in de USA. een race tegen de klok probeerden de Ra- bobankmedewerkers in ruim een halve dag te zien, waar de gemiddelde toerist drie dagen over doet. Wekelijkse verbinding De laatste dag van hun Amerikabezoek brachten de reis medewerkers door aan de Westkust van Florida. Daar gaan tropische stranden ge lukkig nog wel hand-in-hand met vriendelij ke mensen en vriendelijk ogende accom modaties. Zeker nu Martinair sinds begin deze maand een wekelijkse verbinding on derhoudt met de luchthaven Tampa, zal dit gebied meer in de belangstelling komen van de Nederlandse vakantieganger. Intercontinentaal Het was geen toeval dat de afdeling Reizen van Rabobank Ne derland en Arke, die de reis samen organi seerden, Florida als bestemming kozen. Tijdens de seminars die deel uitmaakten van de studiereis, noemden diverse toeris tische deskundigen het intercontinentale reizen een belangrijke trend voor de ko mende jaren. President-directeur Fransen van Arke Reizen was speciaal voor het Rabobankgezelschap een dag naar Orlan do gekomen. Hij noemde de toenemende populariteit van de verre vakanties zelfs als één van de oorzaken voor de tegenvallende ontwikkelingen op de meer traditionele zonbestemmingen. Fransen verwacht dat de totale vliegvakantiemarkt de komende zomer nauwelijks zal groeien. Hij sprak zijn zorg uit over een afwachtend consumentengedrag: 'Het is niet verstan dig om te wachten op last minute- mogelijkheden, want de touroperators heb ben dit keer zeker niet te veel ingekocht.' Nieuwe bestemmingen Fransen schil derde een interessant beeld van de ontwik kelingen in het toerisme, andere topfunc tionarissen uit de Nederlandse reiswereld deden daar niet voor onder. Zo gaf adjunct directeur Allaert van Martinair aan dat de ze luchtvaartmaatschappij zich ook in de toekomst vooral zal richten op vakantie- vluchten, waarbij al weer nieuwe bestem mingen - zoals bijvoorbeeld Cancun in Mexico - in voorbereiding zijn. L. Vande- gaar, hoofd passage verkoop van KLM Ne derland, verzorgde een dag nadat hij de New Yorkse marathon in 3 uur en 45 minu ten had afgelegd, een aansprekende pre sentatie over de aandacht die de KLM aan kwaliteitszorg besteedt. Wederzijds belang De seminars be perkten zich zeker niet tot eenrichtingsver keer van de inleiders, er werd uitvoerig van gedachten gewisseld. 'Dit soort bijeenkom sten heeft een wederzijds belang', stelde verkoopdirecteur Martin Kist van Arke vast. 'Door uw inbreng kunnen we onze produkten verbeteren. Zo hebben we een stroomlijning aangebracht in het naar uw idee te grote aantal reisgidsen.' Rentabiliteit Ook tijdens het seminar van de afdeling Reizen was sprake van een indringende discussie. Dick de Groot, hoofd Reizen, zette de toon: 'De organisatie dwingt ons de kosten meer in overeen stemming te brengen met de opbrengsten. Het realiseren van omzetgroei alleen is daarvoor niet voldoende. We moeten ons ook richten op het beperken van de kos ten.' De rentabiliteit kan worden verbeterd als de produktiviteit per reismedewerker omhoog gaat. Diverse mogelijkheden om dit doel te bereiken, passeerden de revue. Zo werd de reismedewerkers voorgehou den, dat invulling moet worden gegeven aan de leegloop waarvan soms sprake is buiten het boekingshoogseizoen. Gedacht kan worden aan extra marketinginspannin gen in de stillere perioden - zo verschijnt er komend voorjaar een extra vakantie magazine - maar ook aan werkzaamheden buiten de directe reizensfeer. De gedach- tenwisseling vond plaats aan de hand van een aantal prikkelende stellingen. De Groot: 'We hebben dat met opzet gedaan om het denken over de toekomst te stimu leren.' Dit jaar hebben de seminars en het ken nismaken met een nieuwe bestemming in het programma voor de 'één-miljoen-plus banken' gelijkwaardige aandacht gekregen. Door de deelnemers werd wisselend ge dacht over welk van de twee onderdelen het meest belangrijk was. Het totale program ma werd echter duidelijk gewaardeerd en zeker is dat de vermoeiende trip toch nieu we energie heeft opgeleverd om weer aan de slag te gaan binnen de eigen bank. Aandacht voor het roerend én onroerend goed.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 11