Raöo band Nummer 15/10 november 1989 door het kopieerapparaat gehaald. Toen hebben ze zelfs de Postbank buiten de deur gezet. We zijn nu al een stap verder. We onderhandelen met de Noordelijke Ho geschool, omdat we daar een geldauto maat willen neerzetten.' Olga mogelijk? 'In Amsterdam heb ben we ook onderzocht of we olga's (al leenstaande gea's) kunnen plaatsen. Maar op geen enkele locatie komen we tot het minimum aantal studenten dat nodig is om er verantwoord een te kunnen plaat sen.' Sikma heeft een oplossing voor het probleem dat Van der Wiele signaleert: 'Als je het zo kunt regelen, dat ook men sen van buiten de studentenwereld er ge bruik van kunnen maken, dan kan het luk ken. Aan de andere kant zie je dat ze in Groningen de minimum-opname gebracht hebben op f 50,-. Dat hoorde ik van mijn dochter die er studeert.' Blanco krediet 'De verhuisprocedure wordt nu gelukkig verbeterd', merkt Hoek stra op. 'Dat zal veel oplossen. Want wat willen we uiteindelijk? Als de studenten af gestudeerd zijn, dan wordt het een inte ressante doelgroep. Dat binnenhalen is Harry Hoekstra van de Rabobank Deven ter is bij zijn bank als hoofd Particulieren voorzitter van de stuurgroep Studenten. In Deventer zijn erzo'n 4.500 studenten. leuk, maar je moet ze ook behouden. Ei genlijk zou dat wat beter begeleid moeten worden.' Nijhof: 'Bij het afstuderen zou je iets extra's moeten doen. Een stukje blan co krediet bijvoorbeeld.' Sikma weet dat de Frieslandbank daarop inspeelt. 'Zij han teren zeer gedifferentieerde tarieven en vooral bij de Friese coöperaties hebben ze standaard-offertes zonder afsluitprovisie.' Geen hinder 'In Friesland is onder zoek gedaan, waaruit blijkt dat zo'n 90% van de studenten na de studie vertrekt. We werken dus vooral voor onze col lega's', meldt Sikma. Hoekstra: 'Als ze dan maar binnen de organisatie blijven heb ik er geen moeite mee. Maar het is de vraag of het goed wordt opgepakt. De klant mag van onze administratieve pro blemen geen hinder ondervinden. Dan is er al veel gewonnen.' Beurscompetitie 'Wat ik heel goed vind is de beurscompetitie voor studen ten. Je combineert dan de promotie van de bank voor beleggers en je kweekt good will naar de studenten toe. Je krijgt de geïnteresseerden dan in beeld. Ik geloof er heilig in', Nijhof snijdt het onderwerp met genoegen aan. 'Het heeft ook een uit straling naar vrienden, ouders en familie leden. De studenten zijn er acht weken in tensief mee bezig.' Van der Wiele: 'Het is een van de betere kansen om op die markt actief te zijn.' Segmentatie 'Binnen de studenten markt zouden we eigenlijk nog wel kunnen segmenteren', merkt Nijhof op. Sikma is daar al mee bezig: 'We hebben naar stu dierichting een verdeling gemaakt. Dan is het beter behapbaar. De interessante groep, daar ga je met de beleggingscom petitie heen. We hebben er al een sympo sium voor georganiseerd. Er is al een stu dentenvereniging opgericht. Die hebben we ondersteund met een paar duizend af fiches. Daardoor is een intensief contact ontstaan, dat zal leiden tot een intensieve marktbewerking. Dat werkt voortreffelijk.' Naar de film De Nederlands Filmda gen en de actie er omheen zijn goed ont vangen. Maar de mensen rond de tafel hebben wel opmerkingen. Nijhof: 'Helaas ontvingen we alle informatie en de mate rialen te laat en als je het resultaat be kijkt, dan heeft het geen nieuwe klanten opgeleverd.' Van der Wiele onderschrijft dat. 'We hadden al een andere mailing klaarliggen toen de mededeling over de Filmdagen kwam. We konden gewoon niet actief meer meedoen.' Overigens is ieder een enthousiast over een activiteit rond de Nederlandse Filmdagen. Prullenbak 'Wij hebben tijdens de in troductieweek folders kunnen uitdelen. Maar de studenten krijgen zoveel, dat het in de tas verdwijnt en later in de prullen bak. Dat is heel jammer', vindt Nijhof. Je zou selectiever te werk moeten gaan. Van der Wiele: 'Als je kijkt naar Mijn Geld. Daarin wordt van alles gratis aangeboden. Ik kwam op een totaal van f 8,90. We moeten wel op de kosten letten.' Sikma betrekt Cijfers en Trends erbij: 'Uit de hoek van de HTS en HEAO krijg je er veel vraag naar. Het is interessant studiemate riaal. Nee kun je niet altijd zeggen en daardoor raak je er al snel duizend kwijt.' De oplossing zou een kleine vergoeding kunnen zijn. Kleine bijdrage 'We hebben nu een maal het imago dat we veel wegggeven. Zou je echter je imago niet kunnen verho gen door wél een kleine vergoeding te vra gen', stelt Hoekstra. Nijhof is het ermee eens: 'Ik denk dat mensen zullen denken: hé, ik moet er voor betalen, dat zal wel wat zijn. Maar werk wel met coupons, waarop allerlei gegevens moeten worden ingevuld. Anders kunnen we er later niets mee.' Grootschaliger 'Al die studentenver enigingen komen regelmatig bij de bank en vragen of ze wat geld voor hun affiches kunnen krijgen. Maar je kunt veel beter iets grootschaligs doen', is de ervaring van Hoekstra. 'Dan kom je ook echt in beeld en wordt er, zoals in Deventer, goed publiciteit aan gegeven. Dan kun je je pro fileren in de studentenmarkt.' Sikma: 'Kleinschaligheid heeft wel voordelen, om- datje dan heel gericht bezig kunt zijn.' Liever geen krediet 'Hoe zit dat bij jul lie. Vragen veel studenten naar een kre diet op een rekening?', informeert Hoek stra. Sikma ervaart dat als niet belangrijk. In Eindhoven hebben ze dat geïnventari seerd. Nijhof: 'Ik heb een gesprek gehad met studenten. Toen bleek dat ze liever geen krediet hebben. Ze krijgen wel een aangepast tarief, maar ze beseffen dat het toch terugbetaald moet worden. Ze zien dat als een gevaar.' Korting Nijhof heeft met studenten ook gesproken over de extra's met het Amro-pasje. 'Ja, een aantal faciliteiten sprak wel aan. Je schijnt met het pasje ook 10% korting op studieboeken te kun nen krijgen.' Hoekstra: 'Het zou mooi zijn als we met de Rabo-pas kortingen zouden kunnen geven. Korting op studieboeken, voetbalwedstrijden, de bioscoop.' 'Je ont wikkelt dan hetzelfde idee als de Amro heeft', vindt Nijhof. 'Ik vond de Filmdagen echt een heel goed initiatief.' Imago studenten Sikma: 'Ons eerste probleem was om ons personeel voor het studentenverhaal te winnen. Het zijn op makers en feestvierders werd er gedacht.' Van der Wiele vult dat aan: 'En ze zijn mondig en lastig.' Sikma: 'Als je een stu dent aan de balie krijgt en de medewerker aan de balie trekt het gezicht van een los gebroken gevangene, dan krijg je die stu dent niet als klant.' 'Dat moet groeien', is de mening van Nijhof. 'Je moet dat imago uit het verleden veranderen. Je moet een stukje betrokkenheid bij de medewerkers realiseren.' Van der Wiele: 'Bovendien moeten de cijfertjes het uitwijzen. We kun nen wel zeggen dat het interessant is en dat we het organisatiebelang onderschrij ven, maar als een kantoorhouder met drie Jan Sikma is al tien jaar hoofd Particulie ren bij de bank Leeuwarden. Daarvoor was hij kantoorbeheerder. 'Vorig jaar mei zijn we gestart met het actief benaderen en bewerken van de studentenmarkt. We hebben zo'n 7.000 studenten in de stad. Toen we begonnen hadden we 750 stu dentenrekeningen. Nu zijn het er 1.700. Een redelijk succes. of vier tegenstanders zit, dan wordt alles watje doet weer volledig afgebroken.' 'Op het moment dat ze afstuderen, moet je de studenten binnen je bank of binnen de organisatie houden', merkt Hoekstra aan het eind van het gesprek rond de tafel nogmaals op 'Daar zou wat meer aandacht aan geschonken moeten worden. Daar moetje dan iets extra's voor doen. Er wordt constant gesproken over studenten en studentensteden. Dat moet veel breder zijn. Het gaat dan om alle ban ken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8