Studentenmarkt: samenwerking door alle plaatselijke banken noodzakelijk Rabo band Het studiejaar is alweer enkele maanden oud. HBO- en WO-stu- denten zijn weer aan de slag. De eerstejaars hebben hun finan ciële zaken inmiddels voor elkaar. Bij welke bank hebben zij een rekening geopend, bij de Rabobank? Plaatselijke banken met on derwijsinstellingen voor HBO en WO in hun werkgebied pakten de marktbewerking aan. Eén doel stond voorop: We moeten de studenten, als interessante cliënten van de toekomst, werven en voor de organisatie behouden. Op welke manier deden de banken dat en welke problemen kwamen ze daarbij tegen? Een gesprek met 'rond de tafel' medewerkers van banken over de studentenmarkt. OJB v Onder de titel 'Rond de V tafel' doen we verslag Nummer 15/10 november 1989 De studentenmarkt verschilt van plaats tot plaats sterk. Amster dam, bijvoorbeeld, heeft te maken met drie universiteiten en zes HBO-clus- ters met in totaal zo'n zestig instellingen: Van der Wiele: 'Dat alles is verspreid door heel Amsterdam, van het puntje van zuid tot het uiterste in west. Dat maakt de marktbewerking voor ons vrij moeilijk. De studenten wonen in de hele stad én in Amstelveen. Daarnaast zijn er verschillen de Rabobanken, die het gebied bewer- Jolande van der Wiele coördineerde tot voor kort de activiteiten gericht op de stu dentenmarkt bij de Rabobank Amsterdam. Ze is daarmee twee jaar ervaring rijker. 'We hebben ongeveer 56.000 studenten, maar we hebben ze niet allemaal als klant. Dat zouden we met onze 26 kantoren niet aankunnen ken.' In Eindhoven is er na de fusie nog maar één bank, maar daar zijn andere pro blemen. Nijhof: 'Eindhoven is niet echt een studentenstad. Je hebt bijvoorbeeld geen studentenflats. De twee opleidingen zijn wel geconcentreerd. Op het terrein van de Technische Universiteit zitten ech ter de Postbank en de ABN met een kan- 2 van gesprekken over O allerlei onderwerpen. <Vv Rond de tafel zitten medewerkers uit de or ganisatie. Een volgende keer wordt hun plaats weer ingenomen door anderen. toor én geldautomaten. Probeer daar maar eens tussen te komen! Het behouden van cliënten is niet zo'n probleem, maar het werven van nieuwe wel.' Huisbankier 'Bij ons is het iets een voudiger', aldus Hoekstra. 'Wij hebben rond de 4.500 studenten en twee HBO-op- leidingen. De één is een dependance van de Rijks Hogere Landbouw School met zo'n duizend studenten. De hoofdvestiging zit in Velp en van daaruit wordt alles gedi rigeerd. De bank in Velp onderhoudt daar de contacten. Van de grootste opleiding, het IJselland College, zijn we de huisban kier. We hebben contacten met de leiding van de school en met de verschillende studierichtingen. Op de informatiemarkt, waar overigens ook de landbouwschool aan meedeed, stonden we met een kraam. Als enige bankier.' In Amsterdam is dat een stuk moeilijker: 'Bij ons is men vrij argwanend. We hebben geprobeerd een kraampje tijdens de introductiedagen te krijgen, maar daar moest men niets van hebben', is de ervaring van Van der Wiele. Woonplaats elders 'In Leeuwarden wonen relatief weinig studenten. Ze stude ren er wel, maar wonen op het platteland, 's Morgens stappen ze op de bus en 's avonds gaan ze weer terug', meldt Sikma. 'We schatten dat ongeveer een kwart in Leeuwarden woont. Er zijn drie hogescho len in Leeuwarden en die hebben overal in het Noorden dependances. Vandaar dat we veel overleg met de bank Groningen hebben over de studentenmarkt en over gezamenlijke activiteiten. Een ander gege ven is, dat de Frieslandbank met alle over heidsinstellingen een zeer goede band heeft. Daardoor zijn wij geen hoofdbankier en zullen dat ook niet gemakkelijk wor den.' Barrières Vorig jaar ontstond de pro blematiek rond de betalingen van de colle gegelden. De Postbank werd daarbij voor uitgeschoven. Van der Wiele: 'Wij hebben getracht daar tussen te komen. Maar de onderwijsinstellingen stelden dat de Post bank werd geadviseerd, dus klaar was het.' Nijhof: Ja, de HBO- en WO-instellin- gen hadden allang een besluit genomen en de studenten geadviseerd de financiële zaken rond de studiefinanciering bij de Postbank en de ABN onder te brengen. Bovendien liep het vorig jaar bij onze orga nisatie niet soepel. De niet-studentenban- ken waren niet op de hoogte en dat lever de problemen op.' Hoekstra bevestigt dit: 'Er zijn problemen geweest over nummer fixaties en men weigerde studenten ge woon. Jammer, want wij werkten ons in het zweet. Gespreide betaling 'Bij de HEAO en de Universiteit van Amsterdam kregen we vorig jaar een ingang voor wat betreft de gespreide betaling. Met ons tarief zaten we goed. We hebben afgesproken, dat alle problemen, die er met andere Raboban ken zouden ontstaan, naar ons doorge schoven zouden worden. Maar dat bete kende voor ons echt een gigantische hoop werk', aldus Van der Wiele. Ook in Leeu warden bracht men kosten in rekening. Sik- ma: 'Hebben jullie daar geen kosten voor in rekening gebracht? Wij rekenden f 30,- per contract. Daarvan kreeg de onderwijs instelling f 15,-. Dat lukte prima. We heb ben er 3.800 contracten uitgesleept.' 10.000 contracten 'We zaten als bank Leeuwarden samen met de Fries landbank in een ander project. Daar kwam de studiefinanciering ter sprake en toen kwamen we overeen dat we gezamenlijk een contract op de tafel van de HBO's zouden leggen. Zij als huisbankier en wij als coöperatieve instelling. We hebben zelf 10.000 contracten voor de HBO's Monique Nijhof werkt sinds 1 oktober bij de Rabobank Eindhoven. Daarvoor bij 'Eindho ven Noord'. Maar voor de fusie was er al veel contact met 'Eindhoven Zuid' als het ging om de studentenmarkt. In haar functie als hoofd Marketing en Publiciteit coördi neert zij alle activiteiten rond de doelgroep studenten in Eindhoven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7