Televisie journaal via satelliet naar 40 banken 'K Rabo band Deze week verscheen alweer de 125e aflevering van Bank in Beeld. Ook volgend jaar zal dit videojournaal wekelijks te zien zijn. Maar veertig banken krijgen in de maanden maart en april zelfs bijna dagelijks Rabobank-teievisie te zien. Net als de regio kantoren en de vestigingen van Rabobank Nederland. Gedurende die twee maanden doen zij mee aan een proef met een intern live tv-journaal, dat via een satelliet vanuit Eindhoven naar de ban ken wordt gestuurd. Bob de Ronde en Hans van de Werf werken mee aan proef Drukke tijden op komst voor Audiovisuele Dienst Nummer 15/10 november 1989 waliteitsverhoging van het per soneel, dat is het centrale the ma als je praat over een dage lijks journaal binnen de Rabobank', stelt Bert Tielemans, hoofd van de Audiovisuele Dienst. 'Dat willen we bereiken door drie hoofddoelstellingen. In de eerste plaats wil het journaal een bindmiddel zijn. Medewer kers moeten zich kunnen identificeren met de beleidsdoelstellingen en het 'wij'-gevoel kan worden versterkt. Verder kan het jour naal de afstand tussen Rabobank Neder land en de lokale banken verkleinen én er ontstaat hopelijk een eenheid van optre den en handelen. In de tweede plaats kan het journaal het fundament zijn van de in terne communicatiemedia van onze bank. Het journaal informeert globaal en kan ver wijzen naar andere media zoals Raboband. Tenslotte kan het journaal zeer actueel in spelen op gebeurtenissen binnen en bui ten de organisatie. Daardoor zal de com merciële slagkracht toenemen.' Deze drie aspecten zullen in de dagelijkse uitzendin gen terug te vinden zijn. Tielemans: 'Daar naast willen we dagelijks een financieel weerbericht geven. Een beetje te vergelij ken met het financiële nieuws in het half- elf-journaal van de NOS.' Bezetting Dagelijks een journaal pro duceren vraagt veel van de Audiovisuele Dienst. De mensen die er werken, regis- ln de regiekamer wordt bepaald welke beelden uiteindelijk naar de banken gaan. Er wordt door de Audiovisuele Dienst binnen en buiten de bank gefilmd. seurs, technici, cameramensen en assis tenten, vormen de basis van de ploeg die het dagelijkse journaal gaan maken. Maar zij hebben daar in de twee proefmaanden wel ondersteuning bij nodig. Daarom wordt tijdens de proef de dagelijkse bezetting met een tiental mensen uitgebreid. Tiele mans: 'We krijgen de medewerking van Bob de Ronde, die vroeger bij het NOS-jour- naal zat. Als correspondenten voor het fi- nancieel-economische nieuws uit Brussel hebben we Hans van der Werf, ook ex NOS-journaal en Wilco Raven van de We reldomroep kunnen strikken. Zij hebben di recte ingangen tot mensen als Andriessen. Maar ook intern wordt een aantal mensen voor twee maanden aan ons toegevoegd. Van de stafgroep Economisch Onderzoek is dat Jacqueline Lommen en ook Commu nicatie en Public Relations zal ons voor twee maanden iemand uitlenen. Daarnaast zijn we in gesprek met de gevestigde omroepen om over hun materiaal te kun nen beschikken. Als bij voorbeeld Den Haag Van daag de minister van finan ciën interviewt, willen wij dat ook kunnen gebruiken. Natuurlijk vertalen we een en ander dan naar de bank toe. Ook het ANP-nieuws zal direct bij ons binnenko men en ook hopen we persberichten van ministe ries en dergelijke altijd snel per fax of telex binnen te krijgen.' Vroeg op De uitzending zal waarschijn lijk 's morgens om half negen de lucht in gaan. De redactie maakt de ene dag het programma voor de volgende dag. Tiele mans: 'Maar om zes uur 's morgens is de redactie aanwezig, zodat zonodig nog op de actualiteit kan worden ingespeeld. Stel dat er 's morgens iets in de krant staat waarop we graag commentaar van Wijffels willen hebben, dan bellen we hem en vra gen of hij om half negen rechtstreeks in de uitzending wil komen.' Live kijken Het journaal wordt dus voor aanvang van de werktijd uitgezonden. 'We hopen dat iedereen ook inderdaad live kijkt', stelt Tielemans. 'Door het op video op te nemen en bijvoorbeeld een paar afle veringen tegelijk te kijken, schiet het z'n doel voorbij. We willen dat de mensen goed geïnformeerd aan het werk gaan en eventuele vragen van cliënten over actuele zaken meteen kunnen beantwoorden. Je spaart toch ook niet de kran ten van een hele week op om die op vrijdag te lezen? Live kijken maakt het ook span nend. Je weet niet wat er komt. Een uitzending zal on geveer tien minuten duren. Er kunnen best zeven of acht items per keer in zitten. We willen kort en goed informe ren. Voor uitgebreidere uitleg hebben we andere media.' Definitief Na de proef wordt een en ander uitge breid geëvalueerd met de 40 proefbanken. Vervolgens zal de Centrale Kring Vergadering adviseren of wordt overgegaan tot defini tieve invoering van het dagelijkse journaal. Tielemans: 'Als alles meezit kunnen we be gin 1991 echt van start gaan. Overigens wil 'dagelijks' zeggen vier keer per week. In het weekend gebeurt er weinig in de fi- nancieel-economische wereld. Dus op maandag zenden we niet uit. Overigens moet er nog heel wat gebeuren, mensen werven, schotels plaatsen, corresponden ten zoeken, etc. Het moet een goed, pro fessioneel programma worden, dat een es sentiële bijdrage levert aan het functione ren van alle medewerkers.' 'We willen in de twee maanden van de proef in Bank in Beeld steeds een aantal items uit de journaals van de afgelopen week laten zien', vertelt Tielemans tenslot te nog. Dan krijgen ook de andere banken een beeld van het journaal.' In 1977 werd de Audiovisuele Dienst van Rabobank Nederland opgericht. We kelijks wordt vanuit de studio in Eindho ven een aflevering van Bank in Beeld verzorgd. Daarnaast maakt men video- produkties voor verschillende afdelin gen van Rabobank Nederland, zoals Op leidingen, Beveiliging en Buitenland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 3