Rabo band Het programma van de introductiedag Betere bank dan bestuurders denken De introductiedagen in 1990 Nummer 15/10 november 1989 De organisatiestructuur De positiebepaling van de Rabo bank Diapresentatie 'Rabobank, de co- operatieve bank' Een inleiding door een van de le den van de raad van beheer van Rabobank Nederland Een bezoek aan de dealingroom Diapresentatie over het gebouw aan de Croeselaan De identiteit van de Rabobank Discussie plaatselijke Rabobanken. In de kringverga deringen worden reacties verzameld en uit eindelijk wordt het plan door de centrale kring voorzien van een eindadvies, voor de raad van beheer het beleidsplan vaststelt.' Achtergronden Een grote hoeveel heid informatie wordt uitgestort over de deelnemers aan de introductiedag. Over- headsheets illustreren de inleidingen. De discussie komt steeds meer op gang. 'Welke plaats neemt de Rabobank in op de markt?' Jacqueline Lommen van Econo misch Onderzoek van Rabobank Neder land doet dat op deskundige wijze uit de doeken. De Rabobank is een belangrijke bank, maar de cijfers die zij heeft meege nomen, laten de ogen zo nu en dan knip peren: 800.000 leden, bijna 900 plaatse lijke banken, zo'n 34.000 medewerkers, 6.000 bestuurders, 8,5 miljoen spaarreke ningen, 3,8 miljoen betaalrekeningen, 1,2 miljoen leningen en 3 miljoen transacties per dag. En dan de bedragen: balanstotaal f 170 miljard, kredietverlening f 114 mil jard, toevertrouwde middelen f 109 mil jard. Ook de marktaandelen zijn indruk wekkend. 90% in de agrarische markt, 40% bij particulieren, 35% in het midden- en kleinbedrijf en 25% in de hypotheek markt om er enkele te noemen. Belangrij ker nog is de samenhang tussen die cij fers en bedragen en de achtergronden. Wollaert en zijn collega's luisteren zicht baar geboeid. AAA-trots ledereen gaat rechtop zit ten als Lommen vol trots vertelt, dat de Rabobank de enige Nederlandse bank is met een AAA-rating: 'Dat is een internatio nale manier van het rangschikken van ban ken naarmate de bank meer solide is. Die drie maal een A toekenning is het hoogste wat er bestaat. Het voordeel ervan is dat wij goedkoop middelen kunnen aantrekken uit de openbare kapitaalmarkt.' Over de voordelen die dat alles oplevert voor de le den wordt niet geheimzinnig gedaan. Gast spreker Latijnhouwers, die namens de raad van beheer van Rabobank Nederland een bijdrage levert aan de introductiedag, zet de voordelen op een rijtje. Maar voor die tijd 'verpozen' de deelnemers zich bij een dia-presentatie over de Rabobankorga- nisatie. Hoewel, ook bij dat programma-on derdeel komt een stortvloed aan informa tie op de bestuurders af. Collega Latijnhouwers bevindt zich in een soortgelijke situatie als de deelne mers aan de introductiedag. Zijn rol in de raad van beheer is enigszins vergelijkbaar, ook dat is een part-time functie. De raad van beheer vergadert één keer in de veer tien dagen. 'Vanmiddag vergaderen we', meldt Latijnhouwers, 'en dan moeten we net als altijd weer heel wat verstouwen.' Om dat te illustreren laat hij een dikke stapel vergaderstukken zien. 'Daar moeten we uit zien te komen'. Naast lid van de raad van beheer is Latijnhouwers landelijk voorzitter van de NCB en van, zoais hij zelf zegt een andere bank, maar geen concur rent: de Mestbank. Kerndoelstelling 'De Rabobank, de kredietcoöperatie, is er vooral voor de le den, voor de bedrijfsleden', antwoordt La tijnhouwers op een vraag over de zin van het als lid bankieren bij de Rabobank. 'Dat betekent dat wij proberen de leden voor deel te bieden. We trachten ervoor te zor gen dat de leden een zo iaag mogelijke rente betalen. Als je kijkt tegen welke con dities de bank het geld binnenkrijgt en te gen welke rente-condities ze het geld weer leent aan de bedrijven, dan zit er vaak slechts een heel kleine marge tussen. In 1988 was dat een verschil, een rentemar ge van 0,35%. Dat betekent dat we heel concurrerend zijn. De rente is één zaak. Maar met welke deskundigheid wordt het advies omgeven. Dat is een belangrijke zaak. Zeker op agrarisch gebied, maar ook op andere terreinen, heeft de Rabobank zijn deskundigheid.' Rentevoordeel 'En hoe stelt een bank zich op als het met een bedrijf eens minder goed gaat. Uit eigen waarneming in andere functies kan ik bevestigen, dat de Rabobank langer achter bedrijven in moei lijkheden blijft staan dan andere banken', erkent Latijnhouwers. 'Daar zit het coöpe ratieve idee van de Rabobank achter.' La ter op de dag onderstreept Willem Lage- weg, hoofd Public Relations, nog eens één van de stellingen van Latijnhouwers. Hij meldt, dat er een renteverhoging op komst is, waarbij de Rabobank de stijging voor le den beperkt tot een half procent. Een dag later blijkt dat inderdaad het geval. De kranten maken er volop melding van. Lage- weg legt nog een krachtig argument in de vergadering neer. 'In landen waar geen sterke coöperatieve bank opereert, is de rente over het algemeen hoger dan in lan- 19 januari 20 juli 16 februari 17 augustus 16 maart 21 september 27 april 19 oktober 18 mei 16 november 15 juni 21 december den als Nederland waar wél zo'n kredietor ganisatie is gevestigd. De Rabobank heeft dus kennelijk invloed op het renteniveau in Nederland.' Identiteit 'U bent gevraagd om zitting te nemen in een college van uw plaatselij ke Rabobank, maar waarom heeft u dat ge daan? Wat was voor u de reden om dat te doen?' Met de antwoorden op die vragen startte Lageweg zijn aandeel aan de intro ductiedag. 'Als organisatie moet je goed definiëren wie je bent en wie je wilt zijn. Dat geldt voor Akzo, voor Philips, voor Hei- neken en ook voor onze bank. Doe je dat niet in deze turbulente tijd met 1992 voor de boeg, dan red je het niet. Dat vaststel len wie je bent en wie je wilt zijn, dat noe men we de identiteit. De weerslag van identiteit is imago. Dat is wat anderen van onze bank vinden. Daar kunnen verschillen in zitten. Dat imago is steeds meer door slaggevend bij kiezen van een bedrijf, een bank.' Latijnhouwers: 'Hoe stelt een bank zich op ais het met een bedrijf eens minder goed gaat?' Verschil Op verzoek van public rela- tions-man Lageweg schatten de bestuur ders in op welke wijze de beslissers van bedrijfsleven, organisaties en overheid denken over de Rabobank. Verbazing staat op de gezichten te lezen als duidelijk wordt, dat er zeer positief over de organi satie wordt gedacht. De Rabobank staat in de top-tien van grote bedrijven, naast Shell, Heineken en boven de andere ban ken. De inschatting door de deelnemers aan de introductiedag viel een stuk lager uit. Aan het eind van de middag verlaten de bestuurders het grote glazen gebouw aan de Utrechtse Croeselaan. Op weg naar de lift wordt niet veel gezegd. Bij een ken nismaking met de organisatie, zoals op deze dag, komt er heel veel op je af. Cij fers, achtergronden, mensen, gesprek tij dens de lunch, een snel bezoek aan de be drijvige dealingroom, beelden... Wollaert gaat weer terug naar Bemmel en binnen kort weer naar zijn Rabobank. Hij was in het voordeel, hij kende de structuur al van de NCB. 'Eigenlijk was het een herhalings oefening, al is het in het geldwezen anders dan in het vlees. Ik herkende veel, maar er kwam toch nog een grote hoeveelheid in formatie op me af. Voor de anderen moet dat wel heel veel zijn geweest. De dag was perfect georganiseerd met goede spre kers.' Wollaert leert de organisatie die achter de Rabobank zit steeds beter ken nen. Vandaag samen met collega's uit het land, straks via zijn mede-college-leden en later ook door middel van de modules wel ke regionaal zullen worden gegeven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 16