'Buitenland' in het binnenland bij cliënten niet altijd bekend O Exporteurs kunnen bij de Rabobank ook tijdwinst boeken. Rabo band Op het kantoor van de Rabobank in New York werken meer dan honderd mensen. In Londen zitten er bijna zestig. Daar verhuizen ze naar een nieuwe lokatie omdat het huidige kantoor alweer te klein is. 'Mensen weten niet of nauwelijks dat we internationaal zo op dreef zijn. We moeten dus iets doen aan ons internationaal imago'. We spraken met Maarten van den Bergh, dagelijks bezig met marketing van 'buitenland' in Nederland. Rayon adviesteams buitenland volgend jaar van start Nummer 14/13 oktober 1989 nze invalshoek is de laatste ja ren gericht geweest op het intro duceren van specifieke produk- ten waarmee exporteurs hun voordeel kun nen doen. Maar produkten worden niet zo makkelijk door de markt gegeten als ze jou niet accepteren als leverancier van dergelij ke produkten. Niet-relaties denken nog vaak dat de Rabobank een bank is voor particulieren. Zeker nieuwe relaties zullen niet zo gauw naar aanleiding van een adver tentie in een dagblad bij de Rabobank bin nen stappen en zeggen: 'Ik heb gezien dat jullie de Exportgarantie Italië hebben, vertel mij daar eens wat meer over.' Rabobank fZJ Onderneem 1 met de Rabobank. Imago verbeteren 'Bestaande rela ties blijken overigens zeer tevreden, we hebben goede produkten. Het probleem is dat we in de ogen van een groot deel van de zakelijke markt nog een 'domestic', een binnenlandse bank zijn. Maar wij willen ook als internationale bank naar buiten. We zijn een internationale agribusiness-bank en een internationale bank voor het Neder landse bedrijfsleven. Een eerste aanzet daartoe is gegeven met de buitenland-com mercial op de Hilversumse tv-zenders. In tern hebben we natuurlijk een grote actie gehad rond de Algemene Vergadering in de Jaarbeurs, waar de middagpresentatie hele maal in het teken stond van buitenland. Je moet immers eerst de eigen achterban in teresseren voor het buitenlandbedrijf.' Groot in buitenland 'We gaan terug van een produktmatige aanpak naar imago- verbetering. In het buitenland openen we steeds meer vestigingen. Daaraan wordt veel aandacht besteed in de communicatie. Het blijkt dat een bank pas echt als inter nationale bank wordt gezien als zij beschikt over een behoorlijk aantal buitenlandse vestigingen. In deze tijd natuurlijk vooral binnen Europa. Daar moetje in ieder geval een goede 'coverage' hebben van je net werk, maar ook daarbuiten: met name in Amerika en het Verre Oosten. Als we kijken naar cliënten, die nog vaak beginners zijn op het exportpad, dan moeten we veel waarde hechten aan het export-voortraject. Die ondernemer moet zoeken naar afne mers in het buitenland. Hij heeft markt- en handelsinformatie nodig. Dat zijn zaken die onze buitenlandse vestigingen kunnen leve ren. Ook een stuk begeleiding ter plekke'. Regionale advertenties In de ko mende advertentiecampagne wordt duidelijk gemaakt, dat we een vestigingennet hebben dat zich over de hele wereld uitstrekt. Met klokken geven we aan dat we wereldwijd het hele etmaal actief zijn. Die ad vertentiecampagne gaat heel binnenkort van start. Met in gang van heden maken we ook lokale advertentieplaatsin gen mogelijk. Op verzoek van de regionale publiciteitscom- missies leveren wij nu ook kant en klaar advertenties aan, die in regionale dag- en weekbladen kunnen worden geplaatst.' 12 minuten video 'Eind september is de cliënten-versie van de videopresentatie over de buitenlandse vestigingen uitge bracht, die tijdens de Algemene Vergade ring zo'n belangrijke rol speelde. Daarin worden de vestigingen buiten Nederland nog eens onder de aandacht gebracht, net als de dienstverlening met betrekking tot onze relaties in het buitenland. En niet te vergeten de service van de Dutch Desks. We verwachten dat de twaalf minuten du rende video veel gebruikt zal worden tij dens de plaatselijke Algemene Vergaderin gen, ondernemersbijeenkomsten, open da gen en noem maar op'. Buitenland in Utrecht 'Landendagen organiseren we meestal rond een land waar op dat moment veel belangstelling voor bestaat, veelal ook een land waar we net een vestiging hebben geopend. Om meer bekendheid te geven aan de dienst verlening van die vestiging organiseren we zo'n dag. Cliënten kunnen kennisnemen van de dienstverlening van het kantoor, maar in de eerste plaats natuurlijk over het zakendoen met dat land in het algemeen. We halen dan externe deskundigen, meest al uit het land zelf, naar Utrecht en laten die aan het woord. Exporteurs die al erva ring hebben met dat land doen daar hun zegje over de praktische ervaring met het land en geven op zo'n landendag tips aan mensen die van plan zijn met het land za ken te gaan doen. Plaatselijke banken kun nen vrij eenvoudig participeren. Het enige wat ze hoeven doen is de cliënt uitnodigen. We bevelen aan dat klant én relatiebeheer der samen naar de landendag gaan. Dat le vert het beste resultaat op. Dit jaar is Spanje aan de beurt. Volgend jaar volgt Ita lië. De belangstelling is steeds weer enorm. Banken die al eens eerder geweest zijn, ko men ook weer terug.' Van den Bergh kijkt na afloop van het gesprek eigenlijk wel op van het grote aan tal middelen, dat al kan worden ingezet om het imago van de Rabobank als internatio nale bank voor Nederlandse ondernemers te bevorderen. Hij heeft echter meer plan nen, zoals een promotieteam dat de pre sentaties op bedrijven-contactdagen, beur zen, ondernemersdagen en dergelijke kan begeleiden. Hij wijst nog op het handelsbe richt Import-Export voor internationale be- drijfsrelaties, de Europese stropdas die zo veel belangstelling ontmoet... We kunnen nog veel verwachten van Marketing Buiten land. Dat is zeker. Naar alle waarschijnlijkheid zullen volgend jaar commerciële ondersteuningsteams voor ondersteuning op het gebied van in ternationale dienstverlening op de regio kantoren worden gestationeerd. Momen teel loopt er een proef in de regio Arnhem. De afgelopen vier jaar begeleidden zo'n tien mensen bij Rabobank Nederland vanuit Utrecht de plaatselijke banken. Ze gaven een stuk opleiding en ondersteuning bij de marktbewerking van internationaal actieve bedrijven. Omdat banken zelf nog te weinig ervaring hadden, werd ondersteuning aan geboden. Nu komen er vaste rayon-advi seurs voor 'buitenland' op regiokantoren. Op afroep kunnen de banken gebruik ma ken van de buitenland-kennis van die men sen, met name ten behoeve van relatie- onderhoud en acquisitie bij internationaal actieve 10+ bedrijven, dat zijn bedrijven met tien of meer medewerkers. Uniek is het abonnement op die advisering. Voor zo'n abonnement kan gedurende een x aantal dagdelen een beroep worden ge daan op de buitenland-deskundige. In de eerste helft van het volgend jaar zal de proef in Arnhem worden geëvalueerd en zul len in heel Nederland de buitenland-advi seurs van start gaan. Een groot voordeel voor de banken is, dat ze een vaste advi seur krijgen. De adviseur zal de banken in zijn rayon beter leren kennen en zal daar door beter kunnen adviseren. De buiten land-adviseur kan met name voor de relatie beheerder en ook voor de mensen die de zaken verder administratief afwikkelen, een steun zijn.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9