Huisfondsen aangevuld met nieuw Rabo Onroerend Goed Fonds Rabo band De markt vraagt steeds weer om nieuwe produkten. De concur rentie zit niet stil. Niet in de laatste plaats is dat bij effecten het geval. En al is de Rabobank nog niet zo lang echt actief op dat gebied, de deskundigheid wordt ook bij de plaatselijke banken steeds groter. Met opties speelt de Rabobank inmiddels een be langrijke rol. Ook met de begin dit jaar geïntroduceerde huisfond sen gaat het goed. Samen met de andere fondsen is het miljard aan ingelegd kapitaal overschreden. In de tweede helft van no vember wordt de volgende stap gezet: de introductie van het Rabo Onroerend Goed Fonds. Huisfondsen succesvol: één miljard gepasseerd Iedere dag in de krant Nummer 14/13 oktober 1989 S a M e hebben gekozen voor het ontwikkelen van een volledig WW assortiment beleggingsfond sen', licht Roy van Diem toe. Hij is bij het directoraat Effecten, naast het produkt- management voor effectendiensten ook verantwoordelijk voor de huisfondsen. 'Dat doen we vooral omdat de effectenproduk- ten er zijn om een complete bediening van onze creditrelaties mogelijk te maken. Daarnaast uiteraard ook om een bijdrage te leveren aan de rentabiliteit van de bank. We kunnen niet meer alleen met de spaar- produkten uit de voeten. De klanten, zeker de grotere, vragen steeds meer naar effec- tenprodukten. Ze verwachten gewoon dat een bank die heeft.' Verlies middelen Het kan heel verve lend zijn als je een grote cliënt niet van dienst kunt zijn. Dat geeft risico's. Van Diem: 'Er kunnen dan twee dingen gebeu ren. In de eerste plaats gaat zo'n cliënt voor zijn effectenzaken naar de concur rent. Daarmee gaat ook de winst, die je als bank had kunnen maken, naar de con current. Bovendien loopje het risico dat de klant méér meeneemt dan die effecten- produkten alleen. Ook andere middelen, die nu bij onze bank zijn ondergebracht, kunnen dan wel eens verdwijnen. Dat is dus heel gevaarlijk'. Voorsprong nemen Het effectenbe drijf wordt momenteel verder uitgebouwd. We zijn nu alweer een aantal jaren op dit gebied actief', aldus Van Diem. 'Maar het is wei zo dat andere banken en andere fi nanciële instellingen ons zijn voorgegaan. Ze hebben de tijd gehad om een compleet assortiment fondsen te ontwikkelen. Dat betekent voor ons natuurlijk, dat onze ba sis-ideeën niet nieuw zijn. We hebben ech ter aan ons assortiment een aantal nieu we dingen weten toe te voegen. Daarmee proberen we een commerciële voorsprong op de concurrenten te creëren. Een goed voorbeeld daarvan is ons obligatiepakket. Die pakketgedachte is nieuw. Het geïnte greerd fiscaal adviseren over de drie obliga tiefondsen met alle drie hun eigen fiscale voordeel is iets datje nergens anders ziet.' Succesvolle lancering De lancering van de drie-traps-raket, de combinatie van drie obligatiefondsen, is eerder dit jaar uit stekend gegaan. Boven verwachting is bij de emissie een bedrag van zo'n f 370 mil joen geplaatst. Dagelijks groeit het nog met zo'n één a twee miljoen gulden per fonds. Onlangs hebben de obligatiefond sen en het aandelenfonds samen een be drag bereikt van één miljard gulden in ei gen beheer. 'Dat gaat meer dan voortreffe lijk', merkt Van Diem enthousiast op. Aandelenfonds in de pas Het aande lenfonds loopt toch wat minder goed? 'Dat klopt, maar daarmee wijken we niet echt veel af van wat er bij andere fondsen gebeurt. We zijn voor de beurskrach begon nen. Dus mensen, die voor de beursvai zijn ingestapt, zijn natuurlijk mee naar bene den gevallen. Vorig jaar hebben we het on geveer even goed gedaan als bijvoorbeeld Robeco. De eerste helft van dit jaar viel wat ongelukkig uit door het dalen van de beurs van Hong Kong en de wat mindere ontwikkelingen op de Japanse beurs. We hebben er echter veel vertrouwen in en je moet de resultaten toch op lange termijn zien. Als je naar de eerste negen maanden van dit jaar kijkt, zie je dat het aandelen fonds weer aardig in de buurt van andere fondsen komt. Vergeet echter niet dat de fiscale aantrekkelijkheid van veel obligatie fondsen in de markt zorgt voor een afne mende belangstelling voor aandelenfond sen.' Huisfondsen Waarom zijn eigen be leggingsfondsen nu zo belangrijk? 'Je ziet dat de markt zich op dit punt, zeker ook na de beursvai van oktober 1987, flink aan het ontwikkelen is', signaleert Van Diem. 'We moeten dan ook een volledig assorti ment van huisfondsen 'in huis' hebben. Er is nog een aantrekkelijk voordeel voor de bank. Tot nu toe worden de inkomsten uit effecten in belangrijke mate bepaald door het doen van transacties door klanten. Op het bewaarloon na, dat wél een vaste com ponent is, maakt het je bij wisselende beursklimaten nogal kwetsbaar. De inkom sten voor de bank wisselen namelijk sterk. En je moet nogal wat investeren in mensen en in geautomatiseerde systemen. Fondsen geven je als bank de mogelijkheid om een wat vaster inkomenspatroon te creëren.' Onroerend Goed Fonds Binnenkort komt een nieuw beleggingsfonds op de markt, dat niet belegt in obligaties of aan delen, maar in onroerend goed. Onroerend goed staat bekend als een belegging, die op middellange termijn voor een stabiele waarde-ontwikkeling kan zorgdragen, een goede bescherming kan geven tegen infla tie, terwijl het dan ook nog een redelijk rendement kan opleveren. 'Eigenlijk is on roerend goed een beleggingscategorie, die je tussen aandelen en obligaties moet po sitioneren. Obligaties zijn eigenlijk vooral gericht op een vast inkomen en aandelen geven de mogelijkheid om met wat risico een waardestijging te realiseren', licht Van Diem toe. 'Met ons Onroerend Goed Fonds pakken we het op een bijzondere manier aan. Wij kopen zelf geen panden en we rei zen de wereld niet over om mooie beleg gingsobjecten te ontdekken. Hoe graag we dat overigens ook zouden doen. Op basis van analyse bekijken we in welke onroe rend goed maatschappijen we kunnen be leggen. We laten de aanschaf van onroe rend goed dus over aan specialisten. Wij gebruiken dan onze analyse-deskundigheid door over de hele wereld te scannen wat de interessante onroerend goed maat schappijen zijn. En bij welke je een meer dan gemiddeld rendement kunt halen.' Door de notering op de beurs krijgt het fonds meer bekend heid. Iedere dag kan men in de krant lezen wat de koers is ge weest en hoe het gaat. Daar mee kan een grote groep cliën ten worden bereikt, ook cliënten van andere banken. Daarmee kun je het fonds groter maken en zijn er meer mogelijkheden om aantrekkelijke beleggingsre sultaten te behalen. Flexibeler Onroerend goed maat schappijen worden nog wel eens onderge waardeerd. Door de solide en degelijke maatschappijen te vinden, die wat zijn on dergewaardeerd, kun je een meerwaarde realiseren. Van Diem: 'Zo'n constructie heeft het voordeel dat je flexibeler kunt zijn. Als je vandaag een groot kantoorge bouw in Japan hebt en als buiten verwach ting het beeld ontstaat dat het in Japan economisch plotseling wat minder gaat, dan heb je morgen dat pand niet meteen verkocht. Dat lukt wél met de aandelen van de maatschappij, die dat pand in ei gendom heeft.' Beursnotering Het nieuwe fonds zal

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7