fliSêis srrss"---™"" EKLAPT Rabobank Q Meer bank voor je geld sas-—r*9 ■DE BANK Rabo band GEMEENGOED Kan Rabobank-cliënt een eigen pincode invoeren? Kan een storing op RTN vaker voorkomen? Waarom zwart Rabobank- logo in advertenties? Nummer 14/13 oktober 1989 Weet je wat het volgende week voor tveek is? Ja, bespaar me... 'De klant Is koning, maar wij maken de dienst uit', merkte een collega uit Hil- legom op naar aanleiding van dit advies voor het voeren van een telefoonge sprek in Baliescoop. Baliemedewerkster wan[ jk wii graag °Nop. dan is de, goecI da de k „es ,e een afspraak me, u™ken beeld ÏÏ^lrersaeendsom 19.00 uur? Cliënte: middags heb ik al een afspraak. Liever 's avonds, 'i meer bijhouden! NMS agentschap Montfoort De Bleek 1A, 3417 TR Montfoort tel. 03484-2783 MEER GELD VAN JE BANK!!! Het is maar wat je liever hebt... De Enterse schooljeugd interviewde de medewerkers van de plaatselijke Rabo bank en trok daaruit een interessante conclusie... reizénXkfc"", sParen l"1'k laat 'nerj u Us net e *°Pen e"«l of ™eer k, V 1 mmsm BlijXO» ^B1ifSeen bedraq van vetZoeK °P 2rent per °P dB Het niet versturen van deze brief had toch mooi f 0,73 opgeleverd... Bij de ABN kunnen de cliënten hun eigen pincode bedenken. Komt dat bij de Rabo bank ook? 'Nee', stelt Henk de Vrind van de activiteit Bankpas Betaaldiensten van het Centrum voor het Betalingsverkeer heel stellig. 'Dat komt bij de Rabobank zeker niet'. Hij geeft daarvoor twee redenen: 'In de eerste plaats denken we aan de veiligheid. Een cliënt, die een eigen pincode mag beden- ken, zal daarvoor iets heel voor de hand lig- gends nemen. De post code, de geboorteda tum of het telefoon nummer bijvoorbeeld. Het gevolg daarvan is dat huisgenoten of be kenden er op eenvou dige wijze achter kun nen komen welke pin code iemand heeft. Misbruik zal dan moei lijk aan te tonen zijn. Dat kan tot vervelende situaties leiden voor de cliënt én voor de bank. In de tweede plaats kunnen de pas sen met de zelfbe dachte code niet in het buitenland worden gebruikt. De Eurocheque-pas met een der gelijke pincode is alleen in Nederland te gebruiken. Wil de ABN-cliënt in het buiten land geld op kunnen nemen uit een gea, dan moet hij daarvoor een speciale pas, de zogenaamde Euro-cashcard, aanvragen. De pincode die daarbij hoort kan men niet zelf bedenken. Het beleid van de Rabo bank is erop gericht om aan de cliënt één pas en één pincode te verstrekken, waar mee hij toegang krijgt tot alle gewenste fa ciliteiten. Het systeem van de ABN zal bin nen de Rabobankorganisatie zeker niet worden gebruikt.' De bankwereld is in beweging. Er ge beurt veel. Steeds weer komen we voor verrassingen te staan. Al werk je bij een bank, niet altijd is duidelijk wat de betekenis van bepaalde woor den of termen is. um In deze rubriek willen we antwoorden geven op vragen als: 'Wat betekent dit', 'Waarom gebeurt dat?' en 'Wat zit daar nu achter?'. Vragen van le zers worden behandeld door deskundi gen. Het adres is: Redactie Rabo- band, Uit de bank geklapt, postcode UC-B 552. werkt omdat we dat 's nachts doen. Voor de verhuizing van het directoraat Betalings verkeer naar het nieuwe gebouw 'Molen burg' in Utrecht waren aanpassingen aan ons eigen datanet nodig. Daarvoor was nieuwe software ontwikkeld. Uiteraard was die software uitgebreid getest, maar 's morgens toen het netwerk méér belast werd, bleek dat alles uitviel. Het zoeken naar de oorzaak ging redelijk snel, maar het terugzetten naar de oude situatie nam nogal wat tijd in beslag. Aan het eind van de dag, zo rond een uur of vijf was alles weer in orde.' Giel Provoost van Netwerk- management verge- lijkt de situatie met die van autofabrikan ten: 'De auto-industrie stelt hoge kwaliteitsei sen aan haar produk- ten. Alles wordt uitge breid getest en er wor den talloze proefritten gemaakt in de meest bizarre situaties. On danks dat alles blijkt zo nu en dan, dat een bepaald onderdeel in de praktijk niet goed werkt. Dat was bij ons ook het geval. Helaas ging het bij ons om een heel belangrijk on derdeel, waardoor al les stil werd gelegd. Je probeert uiteraard de fouten die je hebt gemaakt te ondervan- in de toekomst weer We hopen dat de - er dan niets van gen, maar je komt nieuwe situaties tegen, banken - en de cliënten merken.' Op 12 september was er een storing op het netwerk van de Rabobank. De hele dag konden we op de bank niets doen met Telegiro, Mira en de gea deed het ook niet. Wat was de oorzaak van die sto ring en kan zoiets nog een keer voorko men? Het Rabobank Terminal Netwerk lag inder daad op 12 september 'plat' van 's nachts tot aan het eind van de werkdag. Het was voor het eerst dat zo'n grootschalige sto ring plaatsvond. Wat was de oorzaak? Frank Verlinden van Technische Advisering: 'Regelmatig vindt er onderhoud plaats aan het netwerk. Zo moet de capaciteit van het net steeds worden aangepast en ook het aantal aansluitingen groeit. Ook zijn er re gelmatig wijzigingen in het systeem van lij nen en computers nodig. Niemand merkt er iets van als er aan het net wordt ge- In de nieuwe advertenties van de Rabo bank, die in tijdschriften staan, is het logo van de Rabobank afgedrukt in zwart. Waarom wordt nooit een blauwe kleur ge bruikt? De officiële kleur van het logo is toch blauw. De kleur van het Rabobank-logo is over eenkomstig de huisstijl inderdaad blauw. In de full-coloradvertenties wordt daarvan afgeweken. Hans Koster van Publiciteit Particulieren licht toe waarom in dit geval van die huisstijl wordt afgeweken: 'Het logo is onderdeel van de zogenaamde 'platte' tekst. Dat is de tekstuele toelich ting in de advertenties. Die tekst is in zwart gedrukt en het logo is daar een on derdeel van. Daarom wordt het logo ook in zwart gedrukt. Bovendien staat het logo in de linker kolom en de slogan 'Meer bank voor je geld' in de rechter kolom. Door het logo een steunkleur te geven zou dat te veel accent krijgen, terwijl het juist de be doeling is die twee onderdelen als één on losmakelijk geheel te zien. Ook de slogan 'Meer bank voor je geld' wordt immers al tijd in zwart gedrukt. Tenslotte is de func tie van de steunkleur blauw, dat de adver tentie opvalt. In de tijdschriften-adverten ties wordt die functie overgenomen door de kopregel en de foto.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 6