D Gevolgen Oort voor de arbeids voorwaarden nog in discussie Rabo band Op 1 januari worden wijzigingen in de belastingwetgeving inge voerd. We schreven in Raboband al over de wijzigingen in de loon- en inkomstenbelasting. Om een stuk van de door de commissie Oort geadviseerde verlaging van de tarieven te kunnen financie ren, heeft de overheid onder meer besloten een aantal aftrek posten in de sfeer van de ge mengde kosten te schrappen. Gemengde kosten zijn kosten die naast een zakelijk- ook een privé-element bevatten. Nummer 14/13 oktober 1989 e besluitvorming over de fiscale behandeling van de gemengde kosten is inmiddels in de publici teit één van de meest besproken onderde len van de Oort-operatie geworden', vertelt Wim van Manen van Arbeidsvoorwaar den/Rechtspositie. 'Het gaat daarbij niet om het werk van de commissie Oort, maar om een door de overheid zelf bedachte maatregel, die zeker niet in aanmerking komt voor de schoonheidsprijs. Dit stuk wetgeving is uiterst ingewikkeld en fraude gevoelig. Bovendien raken werkgevers en werknemers ongewild verzeild in discus sies over de vraag of, en zo ja hoe, nega tieve gevolgen voor bijvoorbeeld kostenver goedingen gecompenseerd dienen te wor den.' Lastenverzwaring Per 1 juli is al een aantal wijzigingen ingevoerd, die voor de ondernemingen beperkingen inhouden ten aanzien van de aftrekmogelijkheden in de winstsfeer. 'Deze wijzigingen zijn ook inge voerd om de budgettaire nadelen in de ta riefsverlaging op te vangen. Zij veroorzaken voor ondernemingen administratieve com plicaties en lastenverzwaringen. Kosten die voor 1 juli volledig aftrekbaar waren van de winst, zijn dit nog slechts voor 75% of hele maal niet meer', aldus Van Manen. 'Het be treft hier onder andere relatiegeschenken, de kosten van koffie- en thee-verstrekking en de restauratieve verzorging.' Gevolgen arbeidsvoorwaarden Wat zijn de belangrijkste gevolgen van de maat regelen voor de binnen de Rabobankorga- nisatie gehanteerde primaire en secundai re arbeidsvoorwaarden? Van Manen: 'De meest principiële vraag die zich voordoet, is of de werkgever de negatieve gevolgen van fiscale (overheids)maatregelen moet compenseren. Als de overheid belastingta rieven verhoogt, dan kan de werkgever niet verplicht worden om de negatieve uitkom sten voor de werknemer te compenseren. Net zo min als de werkgever bij een belas tingverlaging het voordeel kan opeisen. Dit is in beginsel het standpunt, dat ook bin nen de Rabobankorganisatie wordt ingeno men. Daarnaast wordt echter ook uitge gaan van de gedachte dat kosten die me dewerkers maken in verband met de uitoe fening van hun functie, zo mogelijk, op een redelijke wijze vergoed dienen te worden.' Autokostenvergoeding De regeling 'au tokostenvergoeding voor dienstreizen' zal het meest door de wetswijzigingen worden getroffen. De vergoeding zal, voorzover deze het bedrag van f 0,44 per kilometer te boven gaat, belastbaar loon zijn. 'Het is niet precies bekend hoe de overheid dit bedrag heeft berekend. Uit de toelichting blijkt, dat meer is uitgegaan van de ge dachte dat een werknemer, die met zijn privé-auto geen zakelijke kilometers hoeft te rijden, onder vergelijkbare omstandighe den ook met een aantal kosten in verband met zijn auto wordt geconfronteerd. Met an dere woorden: een volledige vergoeding van de kosten door de werkgever, bestaat vol gens de overheid voor een deel uit kosten die de medewerker privé toch zou maken.' STRlBUTIECENTRA NEOE«.ANqs£ EXPRESS OEUVERft WAREHOUS1NO. NT. EXPEDITIE MRCEUJNE Met de verlaging van de fiscaal onbelaste kilometervergoeding wil de overheid het auto-gebruik terugdringen. Woon-werkverkeer Hoe is de vergoe ding van het reizen van en naar het werk geregeld? Van Manen: 'Met ingang van 1 januari zal de tegemoetkoming in de reis kosten woon-werkverkeer, als de enkele reisafstand 10 kilometer of minder be draagt, worden beschouwd als belastbaar loon. Wanneer de tegemoetkoming geba seerd is op meer dan 10 kilometer enkele reis, blijft de gehele tegemoetkoming on belast. De tegemoetkoming in de reiskos ten woon-werkverkeer is geregeld in artikel 12 van de CAO. De Werkgeversvereniging voor het Bankbedrijf zal de banken binnen kort adviseren hoe deze CAO-bepaling in 1990 moet worden toegepast.' Vergoeding bij verhuizing Medewer kers, die in opdracht of in het belang van de bank of ais gevolg van indiensttreding verhuizen, kunnen onder bepaalde voor waarden in aanmerking komen voor een te gemoetkoming in de kosten van verhuizing. Deze tegemoetkoming betreft onder meer een bijdrage in de kosten van herinrichting en kosten van vervoer van de inboedel. 'Door 'Oort' wordt het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag verlaagd. Tot nu toe was de vergoeding voor herinrichtingskos ten voor medewerkers, die zowel voor als na de verhuizing een eigen huishouding voerden, fiscaal vrijgesteld tot 14% van het jaarinkomen (of 16,3% van het jaarsalaris) met een maximum bedrag van f 14.677,-. Voor medewerkers, die geen eigen huis houding voerden, gold een percentage van 4,7% van het jaarinkomen. Daarboven gold voor elk meeverhuizend kind een fiscaal vrijgesteld bedrag van f 100,-. In het nieu we belastingstelsel zal voor medewerkers, die zowel voor als na de verhuizing een eigen huishouding voeren, de vergoeding van de herinrichtingskosten fiscaal zijn vrij gesteld tot 12% van het jaarinkomen met een maximum van f 12.000,-. Daarboven blijft alleen de vergoeding voor kosten van vervoer van de inboedel onbelast. Het vrij gestelde percentage van 4,7% voor mede werkers, die geen eigen huishouding voer den blijft gehandhaafd. Het fiscaal vrijge stelde bedrag voor meeverhuizende kinde ren zal vervallen. De tariefsverlaging van de loon- en inkomstenbelasting werkt in deze regeling sterk door. Afhankelijk van het inkomen en de vergoedingscategorie kan de netto vergoeding in 1990 enigszins lager, maar soms ook hoger uitvallen.' Telefoonkosten Medewerkers kunnen in de huidige situatie dikwijls kosten voor zakelijke telefoongesprekken declareren. Ook na de invoering van 'Oort' mag de werkgever deze kosten onbelast vergoe den. De vergoeding voor abonnementskos ten zal in zijn geheel worden belast. Afwachten Van Manen: 'Er is op dit moment nog geen definitieve uitspraak te doen over eventuele oplossingen. Uit het feit dat veel grote bedrijven in Nederland nog geen oplossingen hebben gevonden, kan worden afgeleid dat het kennelijk niet eenvoudig is om deze ingewikkelde mate rie goed aan te pakken. De grootste knel punten daarbij zitten vooral in de sfeer van de autokostenvergoeding. Over dat onder werp zijn in de CAAR-vergadering van 30 augustus voorstellen besproken. In die ver gadering is de CAAR niet tot een advies ge komen. Het overleg over dit onderwerp is momenteel in volle gang.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 13