D
Gevolgen
Oort voor
de arbeids
voorwaarden
nog in
discussie
Rabo
band
Op 1 januari worden wijzigingen
in de belastingwetgeving inge
voerd. We schreven in Raboband
al over de wijzigingen in de loon-
en inkomstenbelasting. Om een
stuk van de door de commissie
Oort geadviseerde verlaging van
de tarieven te kunnen financie
ren, heeft de overheid onder
meer besloten een aantal aftrek
posten in de sfeer van de ge
mengde kosten te schrappen.
Gemengde kosten zijn kosten
die naast een zakelijk- ook een
privé-element bevatten.
Nummer 14/13 oktober 1989
e besluitvorming over de fiscale
behandeling van de gemengde
kosten is inmiddels in de publici
teit één van de meest besproken onderde
len van de Oort-operatie geworden', vertelt
Wim van Manen van Arbeidsvoorwaar
den/Rechtspositie. 'Het gaat daarbij niet
om het werk van de commissie Oort, maar
om een door de overheid zelf bedachte
maatregel, die zeker niet in aanmerking
komt voor de schoonheidsprijs. Dit stuk
wetgeving is uiterst ingewikkeld en fraude
gevoelig. Bovendien raken werkgevers en
werknemers ongewild verzeild in discus
sies over de vraag of, en zo ja hoe, nega
tieve gevolgen voor bijvoorbeeld kostenver
goedingen gecompenseerd dienen te wor
den.'
Lastenverzwaring Per 1 juli is al een
aantal wijzigingen ingevoerd, die voor de
ondernemingen beperkingen inhouden ten
aanzien van de aftrekmogelijkheden in de
winstsfeer. 'Deze wijzigingen zijn ook inge
voerd om de budgettaire nadelen in de ta
riefsverlaging op te vangen. Zij veroorzaken
voor ondernemingen administratieve com
plicaties en lastenverzwaringen. Kosten die
voor 1 juli volledig aftrekbaar waren van de
winst, zijn dit nog slechts voor 75% of hele
maal niet meer', aldus Van Manen. 'Het be
treft hier onder andere relatiegeschenken,
de kosten van koffie- en thee-verstrekking
en de restauratieve verzorging.'
Gevolgen arbeidsvoorwaarden Wat
zijn de belangrijkste gevolgen van de maat
regelen voor de binnen de Rabobankorga-
nisatie gehanteerde primaire en secundai
re arbeidsvoorwaarden? Van Manen: 'De
meest principiële vraag die zich voordoet,
is of de werkgever de negatieve gevolgen
van fiscale (overheids)maatregelen moet
compenseren. Als de overheid belastingta
rieven verhoogt, dan kan de werkgever niet
verplicht worden om de negatieve uitkom
sten voor de werknemer te compenseren.
Net zo min als de werkgever bij een belas
tingverlaging het voordeel kan opeisen. Dit
is in beginsel het standpunt, dat ook bin
nen de Rabobankorganisatie wordt ingeno
men. Daarnaast wordt echter ook uitge
gaan van de gedachte dat kosten die me
dewerkers maken in verband met de uitoe
fening van hun functie, zo mogelijk, op een
redelijke wijze vergoed dienen te worden.'
Autokostenvergoeding De regeling 'au
tokostenvergoeding voor dienstreizen' zal
het meest door de wetswijzigingen worden
getroffen. De vergoeding zal, voorzover
deze het bedrag van f 0,44 per kilometer
te boven gaat, belastbaar loon zijn. 'Het is
niet precies bekend hoe de overheid dit
bedrag heeft berekend. Uit de toelichting
blijkt, dat meer is uitgegaan van de ge
dachte dat een werknemer, die met zijn
privé-auto geen zakelijke kilometers hoeft
te rijden, onder vergelijkbare omstandighe
den ook met een aantal kosten in verband
met zijn auto wordt geconfronteerd. Met an
dere woorden: een volledige vergoeding van
de kosten door de werkgever, bestaat vol
gens de overheid voor een deel uit kosten
die de medewerker privé toch zou maken.'
STRlBUTIECENTRA
NEOE«.ANqs£
EXPRESS OEUVERft
WAREHOUS1NO.
NT. EXPEDITIE
MRCEUJNE
Met de verlaging van de fiscaal onbelaste kilometervergoeding wil de overheid het auto-gebruik
terugdringen.
Woon-werkverkeer Hoe is de vergoe
ding van het reizen van en naar het werk
geregeld? Van Manen: 'Met ingang van
1 januari zal de tegemoetkoming in de reis
kosten woon-werkverkeer, als de enkele
reisafstand 10 kilometer of minder be
draagt, worden beschouwd als belastbaar
loon. Wanneer de tegemoetkoming geba
seerd is op meer dan 10 kilometer enkele
reis, blijft de gehele tegemoetkoming on
belast. De tegemoetkoming in de reiskos
ten woon-werkverkeer is geregeld in artikel
12 van de CAO. De Werkgeversvereniging
voor het Bankbedrijf zal de banken binnen
kort adviseren hoe deze CAO-bepaling in
1990 moet worden toegepast.'
Vergoeding bij verhuizing Medewer
kers, die in opdracht of in het belang van
de bank of ais gevolg van indiensttreding
verhuizen, kunnen onder bepaalde voor
waarden in aanmerking komen voor een te
gemoetkoming in de kosten van verhuizing.
Deze tegemoetkoming betreft onder meer
een bijdrage in de kosten van herinrichting
en kosten van vervoer van de inboedel.
'Door 'Oort' wordt het maximaal fiscaal
vrijgestelde bedrag verlaagd. Tot nu toe
was de vergoeding voor herinrichtingskos
ten voor medewerkers, die zowel voor als
na de verhuizing een eigen huishouding
voerden, fiscaal vrijgesteld tot 14% van het
jaarinkomen (of 16,3% van het jaarsalaris)
met een maximum bedrag van f 14.677,-.
Voor medewerkers, die geen eigen huis
houding voerden, gold een percentage van
4,7% van het jaarinkomen. Daarboven gold
voor elk meeverhuizend kind een fiscaal
vrijgesteld bedrag van f 100,-. In het nieu
we belastingstelsel zal voor medewerkers,
die zowel voor als na de verhuizing een
eigen huishouding voeren, de vergoeding
van de herinrichtingskosten fiscaal zijn vrij
gesteld tot 12% van het jaarinkomen met
een maximum van f 12.000,-. Daarboven
blijft alleen de vergoeding voor kosten van
vervoer van de inboedel onbelast. Het vrij
gestelde percentage van 4,7% voor mede
werkers, die geen eigen huishouding voer
den blijft gehandhaafd. Het fiscaal vrijge
stelde bedrag voor meeverhuizende kinde
ren zal vervallen. De tariefsverlaging van
de loon- en inkomstenbelasting werkt in
deze regeling sterk door. Afhankelijk van
het inkomen en de vergoedingscategorie
kan de netto vergoeding in 1990 enigszins
lager, maar soms ook hoger uitvallen.'
Telefoonkosten Medewerkers kunnen
in de huidige situatie dikwijls kosten voor
zakelijke telefoongesprekken declareren.
Ook na de invoering van 'Oort' mag de
werkgever deze kosten onbelast vergoe
den. De vergoeding voor abonnementskos
ten zal in zijn geheel worden belast.
Afwachten Van Manen: 'Er is op dit
moment nog geen definitieve uitspraak te
doen over eventuele oplossingen. Uit het
feit dat veel grote bedrijven in Nederland
nog geen oplossingen hebben gevonden,
kan worden afgeleid dat het kennelijk niet
eenvoudig is om deze ingewikkelde mate
rie goed aan te pakken. De grootste knel
punten daarbij zitten vooral in de sfeer van
de autokostenvergoeding. Over dat onder
werp zijn in de CAAR-vergadering van 30
augustus voorstellen besproken. In die ver
gadering is de CAAR niet tot een advies ge
komen. Het overleg over dit onderwerp is
momenteel in volle gang.'