'Je kunt niet op je stoel blijven zitten en zo de negentiger jaren ingaan' Rabo band Opnieuw worden binnenkort nieuwe produkten op de markt ge bracht. Twee produkten die aansluiten op de Rabo Lijfrente Koopsompolis. Bij Creditgelden Particulieren staat men onder hoogspanning om alles op tijd rond te krijgen. Over enkele we ken is het zover. Een verzekeraar komt binnen om nog even de tekst van de brochure door te nemen. Het interview met Emiel in 't Zand en Gert Kanters van Creditgelden begint daardoor later. 'Het moet lukken anders missen we de boot' Nummer 14/13 oktober 1989 A M e rijden de hele dag plankgas door het gebouw', verzekert WW Kanters. 'De periode die we hadden voor de voorbereiding was heel kort en de planning heel ambitieus. Maar we moeten wel.' Het gaat allemaal om de Rabo Pensioen Premiepolis en de Rabo Ter mijn Spaarpolis. Twee fiscaal-vriendelijke produkten, waarvoor een grote markt in het verschiet ligt. 'De moeite waard om voor over te werken', vindt In 't Zand. Drie produkten Waar gaat het om? In de eerste plaats om een inmiddels al be kend produkt, de Rabo Lijfrente Koopsom polis. Daarbij wordt één keer een premie betaald en krijgt de cliënt een 'vaste' rente over de inleg. Fiscaal is die polis aantrekke lijk. De koopsom, dat is het bedrag dat eenmalig wordt ingelegd, is aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Dat betekent een leuk fiscaal voordeel en een belegging met een goed rendement. Pensioen Het tweede en nieuwe pro dukt is de Rabo Pensioen Premiepolis. De naam zegt het al. Hij is met name geschikt voor mensen, die iets aan hun pensioen moeten doen. Omdat ze bijvoorbeeld hele maal geen pensioen hebben. Of omdat ze pensioenbreuk hebben geleden en dus een tekort hebben in de pensioenopbouw. Of omdat ze een extraatje willen hebben om daarmee gewoon leuke dingen te kunnen doen. Of om wat eerder te kunnen stoppen met werken. De fiscale behandeling is wat anders. Je kunt kiezen. Je kunt een clausu le laten opnemen waardoor de premie af trekbaar is. Dan heb je het fiscale voordeel nu. Je kunt de polis ook niet laten clausule ren en je verplichten minstens twaalf jaar lang premie te betalen. Zowel het eindkapi- taal als de rente zijn dan onbelast. Boven dien is deze polis heel flexibel, zowel in de gewenste hoogte van de premie als de ge wenste uitkering bij overlijden. De cliënt kan daardoor, afhankelijk van zijn persoon lijke omstandigheden, de polis tussentijds aanpassen. Variant De derde polis in het rijtje is de Rabo Termijn Spaarpolis. Het is een 'een voudige' variant op de Rabo Pensioen Premiepolis. Hij is niet geclausuleerd en minder flexibel. Dat betekent, dat de cliënt minstens twaalf jaar lang premie moet be talen en het eindkapitaal onbelast krijgt uit gekeerd. De 'instappremie' is laag. Al vanaf f 50,- per maand kan men deelnemen. 'Daarmee willen we het verzekerd sparen populariseren', aldus Kanters. 'We willen het niet alleen beperken tot de ondernemer met het pensioenprobleem, of de man of vrouw met een hoog inkomen, die een fis caal voordeeltje wil halen. Eigenlijk voor ie dereen. Vijftig gulden per maand en straks een leuk kapitaaltje fiscaal onbelast. Dat is heel interessant.' Spaarmiddelen nodig Waarom de intro ductie van deze nieuwe produkten? In 't Zand: 'De spaarmiddelen, die we daarmee in huis hopen te halen, hebben we hard no dig. Driejaar geleden is er een beleid uitge dacht, waaruit we de Rabo Lijfrente Koop sompolis hebben geïntroduceerd. Het werd tijd dat we daar een vervolg aan gaven. Dit jaar is al het mogelijke gedaan om deze in troductie te kunnen realiseren. Zo'n prem iepolis is een veel complexer produkt dan een koopsompolis. Het zijn eigenlijk alle maal koopsompolisjes achter elkaar. In de eerste plaats heb je de medewerking nodig van een aantal partners, Interpolis, Avéro en DTG als primaire verzekeraars. Daarna komt het proces op gang. Dan moet er ont zettend veel worden geregeld. Een jaar is maar kort.' Bank en klant Kanters: 'De behoefte aan de nieuwe produkten komt van ver schillende kanten. De banken willen heel graag die middelen hebben. Ze zijn al lek ker gemaakt met de Rabo Lijfrente Koop sompolis, die middelen oplevert. En straks sluit je voor de nieuwe produkten een meerjarencontract met de cliënt af en die verplicht zich dan jaarlijks een bedrag te storten. Het is in feite een veiligstelling van je middelenstroom. Maar aan de andere kant is er de behoefte in de markt. We we ten hoe het staat met de overheidsfinan ciën. Hebben we straks nog wel recht op de AOW zoals die nu geldt? En de pen sioenbreuk is in feite ook nog niet hele maal opgelost. Daardoor, en door de toene mende vergrijzing, is er bij de consumenten een toenemende vraag naar, noem het, ou- dedagsprodukten.' Voordeel voor iedereen De nieuwe pro dukten leveren voor iedereen voordeel op. In 't Zand: De banken kunnen de middelen op een relatief goedkope manier in huis ha len. Voor de klant is het interessant omdat we door de constructie de kosten heel laag kunnen houden en een hoge eindwaarde kunnen garanderen. En voor de verzeke raars die meedoen, is het voordeel dat ze gebruik kunnen maken van onze distributie capaciteit in de markt. De succesvolle ver koop van de Rabo Lijfrente Koopsompolis dat die aanpak werkt.' Het adviesgesprek Wie adviseert de klant? Kanters: 'Het ideaal zou zijn dat de relatiebeheerder, de beleggingsadviseur en de assurantieadviseur al die produkten in een adviesgesprek zouden kunnen meene men. Maar het is toch zo'n complexe situ atie, dat we zeggen: begin bij de assuran tieadviseur. In de loop van de jaren kunnen dan ook andere adviseurs adviseren. Dat proces is voor de koopsompolis al op gang gebracht. Er is opleidingsmateriaal voor niet-assurantie-adviseurs. Je merkt nu al, dat steeds meer andere adviseurs de koop sompolis verkopen. Zo'n zelfde lijn zien we ook voor de Rabo Pensioen Premiepolis. Het is op zich een complex produkt. Voor de Rabo Termijn Spaarpolis sluit ik niet uit, dat het in de toekomst een balieprodukt zou kunnen worden. Het is een eenvoudiger produkt, dat we heel breed willen inzet ten.' Hulpmiddelen De adviescalculator wordt uitgebreid met een module 'Rabo bank Verzekerd Sparen' en een daarbij be horend adviesformulier. Daarin zijn dan alle drie produkten opgenomen. In 't Zand: 'Daarnaast is het van belang, dat je de klant op eenvoudige wijze een offerte mee kunt geven. Daarvoor komt dan een PC-mo- del waarmee banken zelf brieven en offer tes kunnen maken. Voor een advies bij een klant thuis of op de bank heb je dan de ad- viescalculator.' Ondersteuning 'Eind oktober start een reclame-campagne voor de Rabo Koopsom polis en de Rabo Pensioen Premiepolis. De Rabo Termijn Spaarpolis komt volgend jaar aan de beurt. Naast adverteren, het maken van bijsluiters en een brochure hebben we verder een centraal geregelde direct mail actie', aldus Kanters. 'Vorig jaar hebben we voor het eerst extern adressen ingekocht van mogelijk geïnteresseerde niet-cliënten. Daar hebben we veel van geleerd. Achteraf bekeken is er best wat voor verbetering vat baar. Op grond van die ervaringen hebben we de actie wat anders opgezet. De selec tie-criteria zijn wat aangescherpt en er wor den minder adressen, maar wel van betere kwaliteit, geselecteerd. Vorig jaar bleek dat er, vanwege capaciteits-onmogelijkheden, geen behoorlijke follow-up kon worden ge geven. En dat is juist heel erg belangrijk voor het succes van zo'n actie. Die follow- up moet nu wel mogelijk zijn.' Ervaring rijker 'De concurrentiedruk wordt steeds groter', waarschuwt In 't Zand. 'Je kunt niet op je stoel blijven zitten en op de traditionele manier de jaren ne gentig ingaan. Je moet zoeken naar nieuwe technieken en leren van fouten die we in het verleden hebben gemaakt. In de organi satie moeten we elkaar een beetje krediet gunnen. Dat hoort er nou eenmaal bij, je moet leren en je moet vooruit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 12