Cijfers Trends springlevend band Deelbrochures Op 12 oktober werd voor de dertiende keer de uitgave Cijfers Trends gepresenteerd. Wat ooit begon als een eenvou dig initiatief, is uitgegroeid tot een niet meer weg te denken Public Relations instrument van de Rabobankorganisatie. De op lage is dit jaar een kleine 100.000 exemplaren. In totaal worden vijftig branches in het midden- en kleinbedrijf beschre ven van reclamebureau tot vis- detailhandel en van landbouw mechanisatie tot opticien. We vroegen Willem van der Velden, plaatsvervangend hoofd van de activiteit Bedrijfstakonderzoek, hoe Cijfers Trends tot stand komt. Nummer 14/13 oktober 1989 e beginperiode heb ik niet mee- gemaakt', vertelt Van der Vel- den, 'maar ik weet dat Cijfers Trends is ontstaan, doordat we onze ken nis over de verschillende branches eens naar buiten toe wilden laten zien. In de loop van de tijd ontwikkelt zoiets zich.' Oor spronkelijk was de brochure bedoeld voor accountants, dat was de primaire doel groep. Nu vindt zij ook haar weg naar bij voorbeeld ondernemers en het onderwijs. Ook de vorm is veranderd, gemoderni seerd. Van der Velden: 'Toch maken we in feite nog steeds min of meer het zelfde produkt, hoewel de inhoud natuurlijk steeds wordt aangepast. De indeling wordt beter, er komen wat figuurtjes bij. Ik denk dat het toch wel aardig is, dat het na der tien jaar nog steeds springlevend is.' Zes weken Van der Velden: 'Colle ga's bij de NMB maakten jarenlang de met Cijfers en Trends vergelijkbare brochure 'Zicht op 100 branches'. Daar zijn ze mee gestopt. Het was gewoon te veel werk. Wat ons betreft lukt het nog steeds om het elk jaar weer op tafel te leggen.' De brochure wordt helemaal in eigen huis gemaakt. De mensen van Bedrijfstakonderzoek in Utrecht doen zes weken lang niets anders dan zoeken, analyseren en schrijven. 'In feite doen we dat met zes mensen', vertelt Van der Velden. 'In een betrekkelijk kort tijdsbestek. We kunnen pas in mei begin nen, omdat de externe gegevens er ge woon niet eerder zijn. En we willen niet te laat in het jaar de gegevens presenteren. Half oktober is de traditionele verschijnings- tijd. We moeten ook rekening houden met de lay-out, foto's en het drukken. We heb ben eigenlijk maar een week of zes om het te schrijven. Soms is dat schrijven echt moeilijk. Bijvoorbeeld over de detailhandel. Dat kabbelt een beetje voort. Als je een ontwikkeling beschrijft bij de slagers, dan zie je daarbij oorzaken, die je ook weer tegenkomt bij de bakkers. Als je dan ook nog een keer de banketbakker en de slij ter moet nemen, wordt het toch wel moei lijk om, laat ik zeggen, schrijvend fris te blijven. Het is natuurlijk leuker om over een branche te schrijven, waar veel in ge beurt.' Naslagwerk De opzet van Cijfers Trends is in grote lijnen elk jaar gelijk. De brochure wordt vooral als naslagwerk ge bruikt, dus voor alle duidelijkheid blijft de vorm steeds dezelfde. Van der Velden: 'We Naast de 'dikke' Cijfers Trends, waar in 50 branches worden beschreven, zijn er zes deel-brochures, waarin de branches naar sector zijn gerangschikt. De deelbrochures zijn: - de dienstensector - de foodsector - de bouwnijverheid - de groothandel - de non-foodsector - de industrie willen niet alleen cij fers geven, maar ook trends. En we sluiten steeds af met een stukje perspectief, waarin we proberen aan te geven wat de nabije toekomst voor een bepaalde bran che brengt. Je leest het niet in één keer van voor naar achter. Je bladert erin, be waart het en als je het nodig hebt haal je het uit de kast. Het heeft een vrij lange levenstijd. Het gaat echt een jaar mee en daarom moet je ook de trends meenemen. Want de cijfers verouderen snel, de trends houden het wel een jaar uit. We nemen ook steeds nieuwe elemen ten mee. Dit jaar betrekken we het milieu erbij. En als nieuwe branche hebben we dit keer de accountants. Seminar De officiële presentatie van Cijfers Trends gebeurde met een semi nar over de relatie tussen ondernemen en milieu. Van der Velden: 'We houden al een paar jaar een seminar over een actueel on derwerp. Je kunt zeggen: Cijfers Trends is de aanleiding, het voorgerecht. Het hoofdgerecht is dan een seminar. De vraag is steeds welk onderwerp je neemt om een seminar aantrekkelijk te houden. Het milieu staat momenteel in het middelpunt van de belangstelling, vandaar. De bezoe kers van het seminar zijn de branche-orga nisaties en dit jaar hebben we dat uitge breid met de accountants. Ook de pers werd uitgenodigd. Hoofddirectielid Burghouts hield een inleiding over ondernemen en milieu en daarna was het woord aan dr. G. Molenkamp, die sprak over bedrijfsinterne milieuzorg.' Milieu Waar mogelijk werd ook in de artikelen in Cijfers Trends aandacht be steed aan het milieu. Bij de ene bedrijfstak natuurlijk wat minder dan bij een andere. Bij de grafische industrie speelt het bij voorbeeld meer dan bij een schoenenwin kel. Van der Velden: 'Over de hele linie raakt de Rabobank steeds meer betrokken bij het milieu. Er zijn misschien mensen die zeggen: jullie zijn financier dus al die milieu-investeringen zien jullie wel zitten. Daar kun je mooi je centen aan kwijt. Maar ik denk dat de hoofdzaak het volgende is. Je bekijkt als je wilt financieren een onder nemer op z'n kwaliteiten als ondernemer, je bekijkt het bedrijf cijfermatig. En daar gaat dus ook het verhaal over het milieu bijhoren. Het milieu krijgt de plaats die het verdient.' Diskette Vorig jaar was voor het eerst een diskette over Cijfers Trends verkrijgbaar. 'Dat was een groot succes', vertelt Van der Velden, 'ondanks het feit dat het relatief eenvoudig was. Vorig jaar hadden we er alleen tekst in staan. Veel accountants beginnen hun rapportage aan de ondernemer met een algemeen stukje over de branche en dat mochten ze van deze diskette overnemen. Dat scheelde ze een hoop werk en ze hadden een aardig verhaal. Dit jaar zitten er ook cijfers in. Het is praktisch opgezet, menu-gestuurd. Je kunt bij een branche de - overigens inge dikte - tekst lezen, je kunt de cijfers te voorschijn toveren of je kunt kiezen voor bedrijfsvergelijking. Daarbij heb je de mo gelijkheid om de cijfers van het eigen be drijf in te voeren en die te vergelijken met de cijfers van de hele branche.' Naar ver wachting zullen dit jaar zo'n 3.000 disket tes worden afgezet. Voor volgend jaar wordt alweer gedacht over nog meer aan passingen, bijvoorbeeld in de vorm van grafieken of tekeningen. Drogisterijen Bedrijfs-vergeliJking (Inschrijving 74434J 452*17 Onzet Inkoop Uitbesteding Bruto Minst Tot*Ie kosten Mimi Personeelskosten Afschrijvingen Be tuide rente Exploitatieresnltaat 112247 Aantal Mcrkneners Uerkoopoppervlakte (n1) Onzet per verknener PI. 1144,-) Onzet per n* verkoopopp. PI. 1444,-)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10