De Lage Landen:
Auto-leasing oplossing voor
'Oort en de zakenauto'?
Rabo
band
Op 1 januari worden de belastingplannen van de commissie Oort
realiteit. Eén van de consequenties is dat de autokostenvergoe
ding nog maar tot 44 cent onbelast is. Wat moet de leiding van
een bedrijf, dat nu een hogere autokostenvergoeding geeft? Wat
zijn de gevolgen voor een werknemer die in een auto van de zaak
rijdt, maar de eerste tien kilometer woon/werkverkeer als privé
kilometers moet gaan meetellen? 'Autoleasing wordt soms als
de enige en ideale oplossing naar voren geschoven. Maar dat is
wat overdreven', vindt Henk Sterk, directeur van De Lage Landen
in Eindhoven.
Nummer 13/22 september 1989
JK utoleasing zal vaak een belang-
rijk deel van de oplossing zijn,
maar dat geldt niet voor elk be
drijf of elke werknemer', stelt Sterk. 'Een
duidige oplossingen bestaan niet, want
elke bedrijfssituatie is uniek. Omdat De
Lage Landen gespecialiseerde werkmaat
schappijen omvat voor zowel full service
autoleasing - Translease - als voor de
leasing van bedrijfsmiddelen en de ver
strekking van consumentenkrediet, hebben
we de consequenties van 'Oort' vanuit ver
schillende gezichtspunten kunnen bekij
ken. En dan kom je tot veel genuanceerde
re maatwerkoplossingen.'
Consequenties Oort Aan de hand van
de Oort-wetgeving is in principe een keus
te maken voor twee richtingen. De financië
le consequenties daarvan zijn bij De Lage
Landen doorgerekend, waarbij ervan is uit
gegaan, dat de werkgever nu een vergoe
ding per zakelijk gereden kilometer betaalt.
Dan blijkt dat de belangen van werkgever
en werknemer vaak haaks op elkaar staan
met als centrale vraag: Wie betaalt Oort?
Werkgever betaalt Sterk: 'Een bedrijf
kan besluiten de gevolgen van Oort voor
de werknemer geheel te compenseren.
Advertenties en voorlichting
Om de oplossingen van De Lage Landen
onder de aandacht van het Nederlandse
bedrijfsleven te brengen, is een omvang
rijke communicatiecampagne ontwikkeld.
De Consultancy Groep van de Lage Lan
den speelt daarin een centrale rol. De
groep is speciaal opgericht om de proble
matiek van 'Oort en de zakenauto' zo ef
ficiënt en effectief mogelijk aan te pak
ken. Gebaseerd op het enige juiste ver
trekpunt: de individuele bedrijfssituatie.
Thematische advertenties in financiële-
en managementbladen zullen de meer
persoonlijk gerichte aanpak ondersteu
nen. Ook is een informatieve brochure
voor de bedrijfsrelaties uitgebracht, met
als titel: Hoe De Lage Landen u zonder
omwegen door 'Oort en de auto' loodst.
HOE
DE LAGE LANDEN
U ZONDE R
OMWEGEN DOOR
«OORT EN DE AUTO-
LOODST.
Stel, een bedrijf vergoedt de door de werk
nemers gemaakte autokosten volgens de
ANWB-tabellen en overschrijdt daarmee de
grens van f 0,44. Het bovenmatige wordt
dan belast, maar de bedrijfsleiding com
penseert het nadeel voor de werknemer
door dat te 'bruteren'. Gevolgen voor de
werknemer: geen. Gevolgen voor de werk
gever: forse kostenstijging plus allerlei ad
ministratieve rompslomp.'
Werknemer betaalt 'Mogelijkheid twee
is, dat het bedrijf de gebruikelijke onkos
tenvergoeding betaalt, maar de gevolgen
voor de werknemer niet compenseert', ver
telt Sterk. 'De 'brutering' blijft achterwege,
zodat de werknemer de belasting en pre
mies betaalt over de vergoeding boven
f 0,44 per kilometer. Gevolgen voor de
werknemer: aanzienlijk lagere vergoeding.
Gevolgen voor de werkgever: toch een kos
tenstijging - de werkgever betaalt sociale
premies over het meerdere - plus admini
stratieve rompslomp.'
Maatwerk Werkgevers zullen conflic
ten met hun werknemers over de autokos-
Seminars voor Rabobank-relaties
Speciaal voor relaties van Rabobanken
die meer dan tien zakelijke auto's op de
markt hebben, vinden deze maand door
het hele land korte seminars plaats. Tij
dens lunchbijeenkomsten geven de con-
sultants van De Lage Landen uitleg over
de oplossingen voor de Oort-problema-
tiek, zoals die in een samenwerking tus
sen drie werkmaatschappijen van het
concern tot stand zijn gekomen. De con-
sultants vervullen daarbij de rol van 'ge
neralist'. Zij zijn deskundig op alle rele
vante terreinen: full-service-autoleasing,
personeelfinanciering en leasing van be
drijfsmiddelen. Eén van de doelen van de
seminars is het realiseren van afspraken
tussen de consultants en individuele on
dernemers. Dan kan een nauwkeurig toe
gesneden mix worden samengesteld van
de produkten van Translease, De Lage
Landen Financiering en De Lage Landen
Leasing. Dit advies wordt kosteloos gege
ven.
tenvergoedingen willen voorkomen, maar
zullen niet per definitie bereid zijn de totale
kosten van de Oort-wetgeving voor hun re
kening te nemen. Oplossingen hangen
nauw samen met nu bestaande regelingen
binnen bedrijven. Sterk: 'Daarom heeft De
Lage Landen een Consultancy Groep in het
leven geroepen, die zich uitsluitend met
deze problematiek bezighoudt. Adviseurs
van die groep hebben de kennis in huis om
bedrijfssituaties te analyseren en maatwerk
oplossingen aan te bieden. Full service
autoleasing zal een belangrijk onderdeel
uitmaken van de maatwerk-mix als er veel
zakelijke kilometers per jaar worden gede
clareerd. Als de ANWB-normen voor die ki
lometervergoedingen worden vergeleken
met de kilometerkosten van een lease
auto, dan blijkt autoleasing vaak 15 tot
20% voordeliger te zijn. Bovendien ver
dwijnt bij autoleasing veel administratieve
rompslomp voor het bedrijf, doordat de ki
lometerdeclaraties vervallen. De lease
maatschappij regelt alles. Zelfs de brand
stofkosten kunnen in de lease-prijs worden
opgenomen.'
Auto's in eigen beheer Soms geven
bedrijven er de voorkeur aan hun wagen
park zelf te beheren. Dan kan financiële
leasing deel van de geadviseerde maat
werk-mix uitmaken, waarbij al dan niet
rekening wordt gehouden met de restwaar
de van de auto's. Met financiële leasing
kan de aanschaf van auto's voor 100%
worden gefinancierd.
Personeelsfinanciering Voor werkne
mers die weinig zakelijke kilometers decla
reren, is autoleasing niet interessant. Om
dat maar f 0,44 per kilometer fiscaal vrij
mag worden vergoed, dalen de feitelijke
vergoedingen voor veel werknemers. 'Dat
nadeel is deels te reduceren door werkne
mers rentevrij of tegen lage rente leningen
te verstrekken voor de aanschaf van een
auto of aflossing van een bestaande auto
lening. De Lage Landen Financiering kan in
dat geval flexibele diensten verlenen in
nauwe samenwerking met de lokale ban
ken, en precies aansluitend op de behoef
ten van bedrijven', besluit Sterk.