De Lage Landen: Auto-leasing oplossing voor 'Oort en de zakenauto'? Rabo band Op 1 januari worden de belastingplannen van de commissie Oort realiteit. Eén van de consequenties is dat de autokostenvergoe ding nog maar tot 44 cent onbelast is. Wat moet de leiding van een bedrijf, dat nu een hogere autokostenvergoeding geeft? Wat zijn de gevolgen voor een werknemer die in een auto van de zaak rijdt, maar de eerste tien kilometer woon/werkverkeer als privé kilometers moet gaan meetellen? 'Autoleasing wordt soms als de enige en ideale oplossing naar voren geschoven. Maar dat is wat overdreven', vindt Henk Sterk, directeur van De Lage Landen in Eindhoven. Nummer 13/22 september 1989 JK utoleasing zal vaak een belang- rijk deel van de oplossing zijn, maar dat geldt niet voor elk be drijf of elke werknemer', stelt Sterk. 'Een duidige oplossingen bestaan niet, want elke bedrijfssituatie is uniek. Omdat De Lage Landen gespecialiseerde werkmaat schappijen omvat voor zowel full service autoleasing - Translease - als voor de leasing van bedrijfsmiddelen en de ver strekking van consumentenkrediet, hebben we de consequenties van 'Oort' vanuit ver schillende gezichtspunten kunnen bekij ken. En dan kom je tot veel genuanceerde re maatwerkoplossingen.' Consequenties Oort Aan de hand van de Oort-wetgeving is in principe een keus te maken voor twee richtingen. De financië le consequenties daarvan zijn bij De Lage Landen doorgerekend, waarbij ervan is uit gegaan, dat de werkgever nu een vergoe ding per zakelijk gereden kilometer betaalt. Dan blijkt dat de belangen van werkgever en werknemer vaak haaks op elkaar staan met als centrale vraag: Wie betaalt Oort? Werkgever betaalt Sterk: 'Een bedrijf kan besluiten de gevolgen van Oort voor de werknemer geheel te compenseren. Advertenties en voorlichting Om de oplossingen van De Lage Landen onder de aandacht van het Nederlandse bedrijfsleven te brengen, is een omvang rijke communicatiecampagne ontwikkeld. De Consultancy Groep van de Lage Lan den speelt daarin een centrale rol. De groep is speciaal opgericht om de proble matiek van 'Oort en de zakenauto' zo ef ficiënt en effectief mogelijk aan te pak ken. Gebaseerd op het enige juiste ver trekpunt: de individuele bedrijfssituatie. Thematische advertenties in financiële- en managementbladen zullen de meer persoonlijk gerichte aanpak ondersteu nen. Ook is een informatieve brochure voor de bedrijfsrelaties uitgebracht, met als titel: Hoe De Lage Landen u zonder omwegen door 'Oort en de auto' loodst. HOE DE LAGE LANDEN U ZONDE R OMWEGEN DOOR «OORT EN DE AUTO- LOODST. Stel, een bedrijf vergoedt de door de werk nemers gemaakte autokosten volgens de ANWB-tabellen en overschrijdt daarmee de grens van f 0,44. Het bovenmatige wordt dan belast, maar de bedrijfsleiding com penseert het nadeel voor de werknemer door dat te 'bruteren'. Gevolgen voor de werknemer: geen. Gevolgen voor de werk gever: forse kostenstijging plus allerlei ad ministratieve rompslomp.' Werknemer betaalt 'Mogelijkheid twee is, dat het bedrijf de gebruikelijke onkos tenvergoeding betaalt, maar de gevolgen voor de werknemer niet compenseert', ver telt Sterk. 'De 'brutering' blijft achterwege, zodat de werknemer de belasting en pre mies betaalt over de vergoeding boven f 0,44 per kilometer. Gevolgen voor de werknemer: aanzienlijk lagere vergoeding. Gevolgen voor de werkgever: toch een kos tenstijging - de werkgever betaalt sociale premies over het meerdere - plus admini stratieve rompslomp.' Maatwerk Werkgevers zullen conflic ten met hun werknemers over de autokos- Seminars voor Rabobank-relaties Speciaal voor relaties van Rabobanken die meer dan tien zakelijke auto's op de markt hebben, vinden deze maand door het hele land korte seminars plaats. Tij dens lunchbijeenkomsten geven de con- sultants van De Lage Landen uitleg over de oplossingen voor de Oort-problema- tiek, zoals die in een samenwerking tus sen drie werkmaatschappijen van het concern tot stand zijn gekomen. De con- sultants vervullen daarbij de rol van 'ge neralist'. Zij zijn deskundig op alle rele vante terreinen: full-service-autoleasing, personeelfinanciering en leasing van be drijfsmiddelen. Eén van de doelen van de seminars is het realiseren van afspraken tussen de consultants en individuele on dernemers. Dan kan een nauwkeurig toe gesneden mix worden samengesteld van de produkten van Translease, De Lage Landen Financiering en De Lage Landen Leasing. Dit advies wordt kosteloos gege ven. tenvergoedingen willen voorkomen, maar zullen niet per definitie bereid zijn de totale kosten van de Oort-wetgeving voor hun re kening te nemen. Oplossingen hangen nauw samen met nu bestaande regelingen binnen bedrijven. Sterk: 'Daarom heeft De Lage Landen een Consultancy Groep in het leven geroepen, die zich uitsluitend met deze problematiek bezighoudt. Adviseurs van die groep hebben de kennis in huis om bedrijfssituaties te analyseren en maatwerk oplossingen aan te bieden. Full service autoleasing zal een belangrijk onderdeel uitmaken van de maatwerk-mix als er veel zakelijke kilometers per jaar worden gede clareerd. Als de ANWB-normen voor die ki lometervergoedingen worden vergeleken met de kilometerkosten van een lease auto, dan blijkt autoleasing vaak 15 tot 20% voordeliger te zijn. Bovendien ver dwijnt bij autoleasing veel administratieve rompslomp voor het bedrijf, doordat de ki lometerdeclaraties vervallen. De lease maatschappij regelt alles. Zelfs de brand stofkosten kunnen in de lease-prijs worden opgenomen.' Auto's in eigen beheer Soms geven bedrijven er de voorkeur aan hun wagen park zelf te beheren. Dan kan financiële leasing deel van de geadviseerde maat werk-mix uitmaken, waarbij al dan niet rekening wordt gehouden met de restwaar de van de auto's. Met financiële leasing kan de aanschaf van auto's voor 100% worden gefinancierd. Personeelsfinanciering Voor werkne mers die weinig zakelijke kilometers decla reren, is autoleasing niet interessant. Om dat maar f 0,44 per kilometer fiscaal vrij mag worden vergoed, dalen de feitelijke vergoedingen voor veel werknemers. 'Dat nadeel is deels te reduceren door werkne mers rentevrij of tegen lage rente leningen te verstrekken voor de aanschaf van een auto of aflossing van een bestaande auto lening. De Lage Landen Financiering kan in dat geval flexibele diensten verlenen in nauwe samenwerking met de lokale ban ken, en precies aansluitend op de behoef ten van bedrijven', besluit Sterk.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9