Vrouwen bij de Rabobank: Geen positieve discrimina tie, wel positieve actie A Rabo band In mei werd in de hoofddirectie-vergadering de nota 'De positie van de vrouw in de Rabobankorganisatie' besproken. In deze nota werden voorstellen gedaan om te komen tot meer vrouwen in hogere functies. De nota was gebaseerd op voorwerk, dat in de Caar en de OR-commissie emancipatie werd gedaan. Reden voor een gesprek rond de tafel, met mensen die zich zowel func tioneel als privé betrokken voelen bij de positie van de vrouw. OS Nummer 13/22 september 1989 strid en ik hebben de nota over de positie van de vrouw samen gemaakt', vertelt Ton Borre- mans. 'Ik denk dat dat goed is, want het gebeurt vaak, dat zoiets alleen door een vrouw wordt getrokken. Een vrouw schrijft notities, een vrouw werkt het uit, een vrouw zorgt voor positieve actie. Doordat wij het samen deden, kun je ook geen ste reotypen geven van, ach dat is typisch weer door een vrouw gedaan of wat in die nota staat is weer typisch mannelijk.' Positieve discriminatie Astrid Geers: 'Wij gaan uit van de geschiktheid van een persoon voor een functie, of dat nu een man of een vrouw is. Ik denk dat als je over positieve discriminatie zou gaan pra ten, je al snel krijgt dat vrouwen in een be paalde voorkeurspositie komen te zitten. Een plaats moet worden opgevuld, door degene die er geschikt voor is. Dat moet het enige criterium zijn.' Marijke Smit: 'Er Marijke Smit, van de Stichting Hulp Personeel Rabobankorganisatie: 'Sinds drie jaar ben ik ac tief in de OR-commissie emancipatie, sinds juli ben ik voorzitter. Ik ben niet gelukkig met die naam omdat vaak wordt gedacht, dat we ons al leen met vrouwenzaken bezighouden. Emancipa tie is meer. We praten ook over ouderenbeleid, personeelsplanning, gehandicapten, etc. Ik heb liever de naam commissie personeelsontwikke ling. Wel moet je er soms een groep uitlichten en wat extra aandacht geven. Ik denk dat dat nu voor de vrouwen geldt. Onder de titel 'Rond de tafel' doen we verslag van gesprekken over allerlei onderwerpen. Rond de tafel medewer kers uit de organisatie. Een volgende keer wordt hun plaats weer ingenomen door anderen. Dit keer vier medewerkers van Rabobank Nederland. moet wel wat worden gedaan aan de be staande achterstand. Geen positieve dis criminatie, maar wel bepaalde acties, die meer vrouwen de kans geven een hogere functie te gaan bekleden.' Lieneke van Dijk vult aan: 'Het moet nooit zo zijn, dat een vrouw op een bepaalde post komt enkel en alleen omdat ze een vrouw is. Dat werkt averechts, dan krijg je irritatie.' Borre- mans: 'Het is een traditioneel beeld dat vrouwen vooral in de lagere functies zitten binnen onze organisatie. Ik vind wel datje heel gericht acties op moet zetten, met name op vrouwen die een hogere opleiding hebben en in lagere functies zitten. Het is een kwestie van bewustwording zowel bij de medewerkers als bij het management.' Mentaliteitsverandering 'Het is ook een mentaiiteitskwestie, stelt Borremans. 'Het bankbedrijf is nog steeds een man nenmaatschappij. Als de bankdirecteur een dame aan de telefoon krijgt, denkt hij per definitie, dat het een secretaresse is. Als zij vraagt: kan ik u misschien helpen, is het: nee, ik bel wel een keer terug. Daar moeten we vanaf. Ik geloof er niet in, dat vrouwen zich extra moeten bewijzen. Vrou wen moeten net zo goed als mannen bin nen de bank, laten zien welke kwaliteiten ze hebben en gewoon dat presteren wat van ze verlangd wordt.' Geers: 'Je moet zorgen, dat kwaliteit van de medewerker en de functie met elkaar in overeenstem ming zijn. Of het om een man of een vrouw gaat, dat maakt niet uit. Zelf heb ik het overigens wei ervaren. Ik werkte bij functie waardering. Als ik bij een lokale bank kwam, kreeg ik vaak de reactie: hé, een vrouw. Je moet jezelf dan bewijzen door een stuk kwaliteit te leveren. Lukt dat, dan telt op een gegeven moment niet meer dat daar een vrouw zit. Er zit gewoon iemand van Rabobank Nederland die een bepaald advies komt uitbrengen. Maar je moetje als vrouw, wanneer je in een func tie komt die altijd door mannen is bekleed, wel realiseren dat je daar reacties op kunt krijgen.' Borremans: 'Dat bedoel ik met mentaliteitskwestie, we moeten een knop je omschakelen. Dat geldt voor het ma nagement bij aangesloten banken, maar ook bij de centrale bank. Je hebt met een persoon te maken en die persoon doet wat voor je, die heeft bepaalde kwaliteiten en daar kun je gebruik van maken. Of het nu een man of een vrouw is.' Smit: 'Het ligt ook aan de manager. Hoe is zijn privé situ atie. Als een manager zelf een vrouw heeft die werkt en de kinderen in de crèche, dan is hij al heel anders dan iemand wiens vrouw thuis is.' Van Dijk: 'De mentaliteits verandering moet van boven uit bewerk stelligd worden. We moeten accepteren dat dat tijd zal kosten.' Zelfbewust worden 'Vrouwen moeten zichzelf ook bewust worden van hun kan sen', stelt Borremans. 'Maar, dan moetje ze wel op de kansen wijzen', vindt Van Dijk. 'En in het begin even wat stimuleren. Daarna moet het proces vanzelf gaan.' Geers: 'Zolang we maar niet met streefcij fers gaan werken. Het is de taak van de or ganisatie om ervoor te zorgen, dat vrou wen gelijke kansen hebben. Dan is het aan de vrouwen om die kansen te nemen.' Proef kinderopvang Borremans: 'Als we kijken naar de arbeidsmarkt, zien we - Ton Borremans, beleidsmedewerker bij de Cen trale Dienst Personeel: 'Ik ben geïnteresseerd in dit onderwerp, omdat het te maken heeft met doelgroepen waar ik voor zit: jeugdigen, gehandi capten, allochtonen, langdurig werklozen. Vrou wen worden ook vaak gezien als een bepaalde doelgroep. Hoewel ik vind dat je vrouwen op de zelfde wijze moet behandelen als mannen en er geen aparte doelgroep van moet maken. Vrou wen maken net zo goed deel uit van de bank als mannen. als we goed opgeleide mensen werven - dat we halverwege de negentiger jaren vooral in het segment vrouwen terecht ko men. Als die vrouwen kinderen hebben zul je daar iets voor moeten doen, anders krijg je ze gewoon niet binnen. Er moet ook ge keken worden naar de zittende medewer kers, die vertrekken om de rol van huis moeder of huisvader op zich te nemen. Het is zonde voor het bedrijf, dat je die kwali teit zo maar weg laat lopen.' Van Dijk: 'Kin deropvang is dan een heel belangrijk item. Veel banken doen daar al wat aan.' Smit:

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7