De computer als elektronische expert Rabo band 'Meneer Van Mourik, vanaf morgen hebben wij u niet meer nodig. U wordt vervangen door een computer.' Het zal je maar gebeu ren, dat je wordt vervangen door zo'n stompzinnig apparaat. Na tuurlijk is de uitvinding van de eeuw qua snelheid en accuratesse niet te overtreffen. Maar staat zo'n machine niet mijlenver af van onze superieure menselijke intelligentie? Gerard Van Mourik is niét ontslagen. Integendeel. Hij werkt bij het Centrum voor Toegepaste Wiskunde aan programma's, die de computer 'intelli genter' moeten maken. Met hem een gesprek over het nut van kennissystemen. Nummer 13/22 september 1989 ciënte en effectieve verwerking van gege vens. Van Mourik: 'Het kan bijna niet an ders dan dat die systemen bij de banken, dus ook bij onze organisatie, sterk bureau cratisch van aard zijn. Dat is echter in strijd met de open en klantgerichte opstelling. Een splitsing in automatiserings-toepassin- gen voor de zogenaamde back office en front office is al lang en breed in gang ge zet. In de front office-sfeer denken we dat kennissystemen een verdere bijdrage kun nen leveren in het alert en vlot inspelen op vragen van de klant. Bij het back office-ge beuren kunnen kennissystemen helpen ge gevens op een gestructureerde wijze te be reiken en inzichtelijk te maken. Uit de op drachten, die het CTW heeft gekregen, blijkt dat de interesse voor kennissystemen binnen de Rabobankorganisatie groeit.' Advies Het scala aan produkt- en ad- viesvormen is zeer snel toegenomen. Voor adviseurs, die contact hebben met de Wie wel eens tegen een computer schaakt, verbaast zich ongetwij feld over de mogelijkheden van zo'n klein apparaat. Het lijkt mogelijk om menselijk denkvermogen in een stukje elektronica te proppen. Een computer kun nen we kennelijk op kunstmatige wijze in telligent maken. Zal de computer ooit de menselijke intelligentie kunnen overtref fen? Van Mourik: 'Die gedachte voert veel en veel te ver. Hoe zouden bijvoorbeeld soepelheid, vriendelijkheid en het vermo gen om situaties in hun context te zien, kunnen worden overgebracht in een com puter? Laat staan het non-verbaal gedrag! Nee, het idee om een computer te voeden met menselijke intelligentie behoort nog tot het rijk der fabelen.' Kennissystemen Op kleine schaal en op beperkte gebieden is het echter wel mogelijk om een deel van de kennis en er varing van de mens in een computer te stoppen. Veel is immers beschikbaar in de vorm van documenten en databanken. Van Mourik: 'Zo'n computerprogramma, we noemen het een kennissysteem, is niet meer dan een goed geïnformeerde nieuwe ling. Een soort adviseur op de achtergrond zou je het kunnen noemen. Een kennissys teem onderscheidt zich van een traditio neel computerprogramma, omdat een ken nissysteem het vermogen heeft te redene ren op basis van feiten, begrippen, verban den en regels.' Onderzoeken Van Mourik werkt bij het Centrum voor Toegepaste Wiskunde (CTW), een activiteit van Rabobank Nederland in Utrecht. Sinds jaar en dag houdt het CTW zich bezig met het geven van wiskundige adviezen en het ontwikkelen van beslis singsondersteunende systemen. Zo'n twee jaar geleden werd het CTW betrokken bij het beantwoorden van de vraag of kennis systemen nuttig voor de Rabobank zouden kunnen zijn. De mogelijkheden en onmoge lijkheden zijn intussen intensief bestu deerd. Inmiddels werkt het CTW voor diver se opdrachtgevers in de organisatie aan de ontwikkeling van kennissystemen. Van Mourik geeft een voorbeeld: 'We bekijken op dit moment bijvoorbeeld of we een con figuratie-kennissysteem kunnen ontwikke len. Op de lokale banken staan computer systemen voor balietransacties en dergelij ke. Die systemen wor den soms gewijzigd of uitgebreid. Als zo'n configuratie wordt ge wijzigd, moet dat door de bank worden aan gevraagd. Er zijn dan deskundigen, die pre cies weten: als je dat aanvraagt, dan moet dat zo worden aange sloten en dan moet er dat nog bij en dat kost zoveel. Zo'n aanvraag procedure duurt vrij lang, maar met een configuratie-kennissys teem kunnen we die procedure verkorten. De lokale bank doet zelf de aanvraag via het systeem. De kennis in het systeem is als het ware uit de hersens van de expert geplukt. Dus vragen die normaal aan de expert worden voorgelegd, worden nu aan het systeem gesteld. Men kan zelfs een gerichte bestelling doen, want er kan een kant en klaar aanvraagformulier door het kennissysteem worden aangemaakt.' Doorverwijzen 'Niet alleen de wereld wordt steeds ingewikkelder, ook het bank bedrijf wordt complexer', stelt van Mourik vast. 'Elk specialisme beweegt zich op een steeds smaller gebied. Het wordt steeds moeilijker om uit te vinden wie wat weet. De klant dreigt vaker van het kastje naar de muur te worden gestuurd. Wij proberen een antwoord te vinden op de vraag of we met kennissystemen het eindeloos door verwijzen kunnen beperken. Nog een ander voorbeeld, ledereen binnen de organisatie ondervindt, dat er dagelijks nieuwe voor schriften en procedures worden toege voegd of bijgesteld. De berg wordt alsmaar groter. De roep naar vereenvoudiging en uniformiteit klinkt uit alle hoeken van de bank. Kunnen we met behulp van kennis systemen weer een beetje door de bomen het bos zien?' Nut voor organisatie Banken kunnen zo langzamerhand worden gezien als grote administratieve fabrieken. De kennis- en gegevensstromen worden steeds com plexer. Dat vraagt om een bijzonder effi- Van Mourik (m): 'Computer staat nog mijlenver weg van onze superieu re menselijke intelligentie. klant, wordt het steeds moeilijker om uit de vele mogelijkheden het juiste advies uit de la te trekken. 'Ondersteuning door ad viesprogramma's kan hier uitkomst bie den', aldus Van Mourik. 'Die adviespro gramma's zou je een bijzondere vorm van een kennissysteem kunnen noemen. Op die wijze dragen de kennissystemen een steentje bij aan het verspreiden van spe cialistische kennis. De organisatie wordt daardoor minder kwetsbaar. Beoordelen Kennissystemen kunnen helpen bij het geven van adviezen. Kunnen ze ook helpen bij het beoordelen van bij voorbeeld aanvragen en beslissingen? 'Be oordelingen berusten op regels, wetmatige of vuistregels', aldus Van Mourik. 'Bij de interpretatie kunnen verschillen optreden. Kennissystemen helpen bij het eenduidig maken van de toepassing van de regels. Het gevolg daarvan is, dat beoordelingen uniform en snel worden gemaakt. De kracht van kennissystemen ligt in hun inge bouwde redeneermechanisme.' Toepassingen Volgens Van Mourik kun nen kennissystemen van grote betekenis en nut zijn voor de organisatie. Hij denkt daarbij onder meer aan toepassingen bij ri sico-acceptatie, beleggingen, subsidie-rege lingen, bankgaranties en beursinformatie. 'Maar', besluit Van Mourik, 'we moeten de mogelijkheden niet overschatten. Kennis systemen kunnen veel, maar niet alles.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5