Project DirectService: proef met zelfbediening in de bankhal Rabo band Bij de Personeelsbank van Rabobank Nederland in Eindhoven loopt momenteel een proef met self-service-apparatuur voor de bankhal. Doel van het DirectService-project is het opdoen van er varing met nieuwe distributiemethoden door een optimale inzet van geautomatiseerde toepassingen in zelfbedieningsapparatuur. Hierbij gaat het vooral om standaardbankdiensten en geldhande lingen. Projectleider van de proef is Harry de Greef van het direc toraat Particulieren. De apparaten in de DirectService-proef Nummer 13/22 september 1989 Hoofdlijnen distributieconcept In het rapport 'Cliëntbediening via kantoren, netwerken en appara tuur' van vorig jaar werd de distributie-in frastructuur van de jaren '90 beschreven is af te leiden dat enerzijds ervaring moet worden opgedaan met alternatieve distri butietechnieken en anderzijds gemeten wordt of met zelfbedieningsapparatuur be staande distributiemethodieken efficiënter kunnen worden vervangen. Om de succes factoren te kunnen kwantificeren, wordt in het project gemeten op: afzetresultaten, wijze van orderwerving, cliëntgedrag, ima go, initiële en operationele kosten, benut- tingsgraden en distributiekosten. Toepassingen en indeling Er is voor gekozen om de service in het project op te delen in drie zones: geldbehandeling, advi sering en verkoop en niet-bancaire toepas singen. Onderzocht wordt welke diensten eventueel 8, 12 of 24 uur bereikbaar moe ten zijn. De Greef: 'De verschillende vor men van zelfwerkzaamheid kunnen worden beloond door een verschil aan te brengen in de tarifering van de diensten aan de ba lie en de kosten, die bij gebruik van appa ratuur in rekening worden gebracht. Daar door kan het gebruik van de faciliteiten worden gestimuleerd. Anders is de kans klein dat de DirectService-cliënt daadwer kelijk ander gedrag gaat vertonen.' Vervolgtrajecten De werkgroep Di rectService zal in de komende maanden een plan uitwerken voor het beproeven van de apparatuur bij vijf aangesloten banken. Daarnaast zullen nieuwe toepas singen op haalbaarheid worden getest en uitgewerkt. re fases gevolgd door andere toepassin gen voor standaard produkten, zoals auto verzekeringen. Onroerend goed aanbod op info-terminal Het huizenbestand van vier Eindhovense makelaars is opgebouwd in een PC. Informatieterminal Met deze terminal kunnen Mira-pagina's groot worden geprojecteerd in de bankhal. De cliënt kan via een tweede terminal contact maken met voor hem toegankelij ke pagina's in Mira of contact zoeken met Viditel of andere externe databases. Rabo TeleBank demo Tijdens de proef is een Rabo TeleBank demo geïnstalleerd op een Minitel termi nal. Deze loopt vooruit op de proef met electronisch bankieren voor particulieren. Betaalautomaat demo Een demonstratie van de betaalautomaat. Overige kantoorfaciliteiten Fotocopiëren, faxen, laserprinten en een papiervernietiger. Overige toepassingen Tijdens de proef wordt ook geëxperimen teerd met zelfbediening in de niet-elec- tronische sfeer. Er is een zelfbedienings desk voor het invullen van formulieren, ook formulieren die normaliter door de baliemedewerker worden ingevuld. Ver der een documentatie-informatiedesk, waar gedrukte informatie van uiteenlo pende aard kan worden geraadpleegd. Verder is er een ideeënbus voor opmer kingen, vragen, suggesties, ingevulde enquêteformulieren en dergelijke. Een bankbrievenbus met halfuursservice, waarin ingevulde formulieren, betalings opdrachten etc. kunnen worden gedepo neerd, completeert het geheel. Projectleider De Greef (r) geeft uitleg over de Di rectService apparatuur langs drie lijnen: vestigingennet, zelfbedie ning en het electronische netwerk. Het Di rectService-project beperkt zich tot zelfbe diening in Rabobankkantoren. 'We hebben ons goed georiënteerd op de Nederlandse en Europese zelfbedieningsmarkt voor bankzaken', vertelt De Greef. 'En we heb ben geconcludeerd, dat de commerciële mogelijkheden en technische faciliteiten goede mogelijkheden bieden om bankdien sten op aantrekkelijke wijze te etaleren. We zijn overigens niet de enigen die hiermee bezig zijn. Ook de andere banken oriënte ren zich. We staan aan het begin van nieu we ontwikkelingen op het gebied van de distributie van standaardbankdiensten. Als we voorop blijven lopen in deze ontwikkelin gen, kan dat de Rabobank een voorsprong voor de toekomst geven. Maar het bouwen van toepassingen alleen is niet voldoende. Een intensieve marketingoperatie zal deze distributiewijziging moeten begeleiden. En ook de gevolgen voor het lokale vestigings beleid moeten nader worden bekeken. De integratie of afperking van persoonlijke dienstverlening en dienstverlening in de Di- rectService-hoek, kunnen leiden tot het ont staan van zelfbedieningskantoren naast persoonlijke servicekantoren.' Succesfactoren meten Uit de hoofd doelstelling van het DirectService-project Geldhandelingen Geldautomaat In eerste instantie is de nieuwste NCR Gea met viertalige faciliteiten en saldo-in formatie geplaatst. Later in de proef wordt nagegaan of ook een afstortfaciliteit ge wenst is en tevens wordt dan de mogelijk heid van reclameboodschappen op kleu renschermen tijdens het transactieproces nagegaan. Bankbiljettenwisselaar Dit apparaat wisselt coupures van f.10,- en f.25,- in rijksdaalders, guldens en kwartjes. M unten-stortautomaat Deze automaat totaliseert de gestorte munten, geeft een specificatie op het scherm en geeft een stortingsbewijs. Vreemde valuta wisselaar Aankopen en wisselen van buitenlandse valuta. Advisering Touch-screen terminal Dit apparaat, dat bediend wordt door met vingertoppen het beeldscherm aan te ra ken, kan van een aantal diensten worden voorzien, waarbij gebruik wordt gemaakt van goede visuele faciliteiten. De terminal is bij de Rabobank als eerste bank in Ne derland geïnstalleerd. Voor de proef is het apparaat voorzien van een toepassing voor consumptief krediet. Een faciliteit voor het printen van contracten is voor vervolgfases voorzien. Spaaradvisering op PC Dit spaar-adviesprogramma wordt in late-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 3