De gevolgen van 'Oort' op de inkomsten belasting Rabo band Op 1 januari worden wijzigingen in de belastingwetgeving inge voerd. Deze wijzigingen zijn een gevolg van het door de 'Commis sie Oort' uitgebrachte rapport 'Zicht op eenvoud'. In een aantal artikelen in Raboband aandacht voor de wijzigingen. In deze tweede aflevering gaat het over de gevolgen van de veranderde belastingwetgeving op de inkomstenbelasting. 'Oort': belastingoperatie van de eeuw Nummer 13/22 september 1989 Rombouts: 'Het gevaar bestaat dat men het spoor bijster raakt door de vele wijzigingen en de invoe ring van nieuwe begrippen. Waar is de bedoelde vereenvoudi ging in de nieuwe belastingwet geving nu eigenlijk te vinden? We vroegen het aan Kees Rombouts van Fiscale Zaken. 'Het gevaar bestaat dat men het spoor bijster raakt door de vele wijzigingen en de invoering van nieuwe be grippen', stelt Rombouts. 'Pas als de be tekenis van de nieuwe begrippen duidelijk is, zal men de eenvoud kunnen waarderen. Bij de inkomstenbelasting is een onder deel van de vereenvoudiging het streven om het aantal mensen, dat in de inkom stenbelasting betrokken wordt, sterk terug te dringen. Ofwel, een kwantitatieve ver eenvoudiging die ten koste gaat van de kwaliteit van de wetgeving. De 'Oort'-wet- geving is veelomvattend. We kunnen alleen proberen een inzicht te geven in deze 'belastingoperatie van de eeuw'. Dat moet voorop staan, en niet het streven naar vol ledigheid.' Tariefstructuur De nieuwe tariefstruc tuur van de inkomstenbelasting is eenvou diger geworden: Belastbaar bedrag Tarief IB plus volksverzekeringen f0 -f41.500 35,2% f41.500 -f83.000 50 meer dan f 83.000 60 Rombouts: 'Deze structuur heeft een aan tal voordelen. De premies AOW etc. zijn niet meer aftrekbaar en de loonbelasting sluit veel beter aan bij de inkomstenbelas ting. Verder kent de progressie van inkom stenbelasting en volksverzekeringen sa men geen pieken en dalen meer, maar wordt het een vloeiend verloop. Ook ont staat een beter inzicht in het effect van de belastingheffing op een aftrekpost of een bijverdienste. Het naast elkaar bestaan van twee dienstbetrekkingen leidt voortaan pas tot een aanslag inkomstenbelasting als het gezamenlijk loon meer is dan f 46.000,-. Er is geen afzonderlijke be zwaarschriftenprocedure meer voor de volksverzekeringen.' Tweeverdienerswetgeving De in 1984 en 1985 ingevoerde tweeverdienerswetge ving wordt voor een deel afgeschaft. Ver vallen zijn: de arbeidstoeslag, de aanvul lende arbeidstoeslag, de alleenstaande toeslag (behoudens een overgangsregeling voor 1990) en de voetoverheveling (met behoud van een alles of niets overdracht van de basisaftrek). De indertijd ingevoer de systematieken, bijvoorbeeld de inko- menstoerekening, blijven ongewijzigd. Aftrekposten 'De moeilijkheidsgraad van de belastingwetgeving wordt vaak afge meten aan het aantal mensen dat in staat is zelf zijn aangiftebiljet in te vullen', zegt Rombouts. 'In die zin zal men straks kun nen concluderen dat we erop vooruitge gaan zijn. Hulp werd namelijk vaak ingeroe pen, omdat men bang was een aftrekpost te vergeten. Die angst lijkt me voortaan overbodig. Het aantal aftrekposten wordt drastisch verminderd. Die kaalslag van af trekposten moet worden gezien als tegen hanger voor de verlaging van het toptarief van 72% naar 60%. Vooral deze categorie zal zijn aftrekposten verspelen.' Kosten van verwerving In eerste aan leg blijft het bestaande systeem van kos- tenaftrek overeind. Men mag kosten af trekken mits ze nodig zijn voor, of objectief gezien kunnen bijdragen aan, de behoorlij ke vervulling van de dienstbetrekking. Rombouts: 'Volgens de oude wetgeving moest een en ander binnen de grenzen der redelijkheid blijven, maar die grenzen wer den door de Hoge Raad zeer ruim getrok ken. Mede hierdoor werden vooral de pos ten met een privé karakter - de gemengde kosten - tot op grote hoogten opgevoerd in de aangiften, zonder dat de fiscus daar veel tegen kon ondernemen.' De wetgever heeft de belastingdienst nu twee nieuwe wapens in handen gegeven, twee algeme ne criteria. Verder is een groot aantal ge mengde kosten van aftrek uitgesloten, dan wel aan beperkingen of normen onderhevig gemaakt. Algemene criteria Rombouts geeft een voorbeeld: 'Een bankdirecteur schaft zich in 1990 voor f 3.000,- boeken en vak tijdschriften aan. Gesteld dat deze nodig zijn voor zijn werk, dan zal de inspecteur tot en met 1989 deze uitgaaf moeten ac cepteren als een aftrekpost. In de 'Oort'- situatie legt de inspecteur twee nieuwe toetsen aan. Dat zijn het omvangscriterium en het vergelijkingscriterium. Stel: Het is onder bankdirecteuren gebruikelijk om per jaar f 1.800,- uit te geven aan boeken en daarom is slechts dat bedrag aftrekbaar. Dat heet het omvangscriterium. Dat deze directeur meer leest voor zijn werk is niet van belang. Evenmin de omstandigheid dat hij zijn aankopen toevallig geconcentreerd heeft in één jaar. Geeft hij volgend jaar

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 11