B Nieuwe apparatuurlijn Laura in de loop van de jaren negentig beschikbaar Rabo band 'In de toekomst één werkstation voor alle automatiserings functies. Enkele maanden geleden tekenden de Rabobank en Olivetti een opzienbarend contract over de levering van een nieuw automati seringssysteem. De pers stond er bol van. Het contract omvat de levering van apparatuur en programma's, hardware en software. De eerste stap naar een nieuwe manier van werken bij de plaat selijke banken is gezet. In de komende jaren moet het allemaal handen en voeten krijgen. Wat gaat er gebeuren? En wanneer? In ieder geval niet van de ene dag op de andere. Gouden bergen worden ook niet beloofd en het kan voor veel banken nog jaren duren. Aan het woord Peter van Hees, hoofd Infrastructurele Sys temen en Theo Laan van Systeemmanagement Lokale Systemen. '91 '92 '93 '94 '95 '96 '97 Banken 100 200 200 200 200 Kantoren 200 400 400 400 400 400 Nummer 12/1 september 1989 eide heren weten, dat veel banken bijzonder geïnteresseerd zijn in wat er vandaag, morgen en overmorgen gaat gebeuren. Ze worden er dagelijks mee geconfronteerd. 'Die banken willen zo spoedig mogelijk de nieuwe functionali teit kunnen gebruiken. Ze willen ook graag proefbank zijn. Het aantal proefbanken moet echter beperkt zijn om kinderziektes verantwoord te kunnen begeleiden. De banken weten anno 1989 veel van auto matisering. Dat is duidelijk. Van Hees: 'Vroeger was het zo, dat wij vanuit Rabo bank Nederland kwamen vertellen wat ze nodig hadden. Tegenwoordig komen ze ons vertellen wat ze willen hebben. En hebben wij het niet, dan moeten we zorgen dat we het krijgen. Die stimulerende rol vinden we een hele goede zaak. Door hun eigen infor matie, die de banken buiten de organisatie vergaren en onze interne communicatie, wordt het veel meer een samenspel tus sen de lokale banken en Rabobank Neder land. Automatisering is nu gemeengoed.' Gebruikersvriendelijk Bij Rabobank Nederland staat men nog duidelijk aan het begin van het project, dat LTO heet. Alles moet nog worden ontwikkeld. Maar sinds kort heeft het project een naam: Laura. Die vriendelijke meisjesnaam staat voor Lokale Automatisering RAbobanken. Van Hees: 'Als je thuis een computer hebt, dan zie je hoe moeilijk het is, om eenvoudig dingen aan de praat te krijgen. Als wij Lau ra aanpakken, dan kost het ook een gigan tische investering aan mankracht om het operationeel te krijgen. De meeste energie gaat niet zozeer zitten in een toepassing, maar in die hele structuur eromheen. Juist het gebruikersvriendelijk maken van het systeem kost ontzettend veel energie. Hoe simpeler het naar buiten is, hoe moeilijker het systeem zelf. Dat is met auto's net zo. Stel dat ik in mijn auto een injectiemotor heb en ik zou zelf moeten doseren... Ge lukkig zit er een computer in die auto en hoef ik alleen maar te starten en te rijden. Heb je goedlopende automatisering, dan weetje weinig van de techniek er achter.' Functies LAURA Wat zijn de nieuwe functies binnen Laura? Van Hees: 'Heel belangrijk is dat we de eigen gegevens van de plaatselijke banken verder toegankelijk maken. Dat is primair. Juist die advies functies zullen met de apparatuur steeds meer mogelijk moeten zijn. Voor een ad vies over de Spaar-Optimaalhypotheek is er nu een programma op de PC. Zulke pro gramma's komen bijvoorbeeld ook in het nieuwe systeem. Het interessante is datje die programma's kunt koppelen met cliënt gegevens uit het grote systeem. Aan het eind van het gesprek, waarbij het advies programma wordt gehanteerd, kan de klant eventueel een besluit nemen. Dat besluit wordt in het nieuwe systeem automatisch verwerkt, er komt een bericht voor de nota- ris en er wordt een akte geproduceerd. Of er komt een offerte. De klant kan over dat aanbod uiteraard enige tijd nadenken. Het systeem houdt dan bij wanneer die offerte termijn afloopt. Dan kun je met de cliënt bellen. Zulke zaken zitten er in.' Meer mogelijkheden Laan: 'De groot ste versnelling komt straks als de commer ciële ondersteuning op de nieuwe appara tuur operationeel worden. Eigenlijk kunnen die alleen maar op de nieuwe apparatuur worden gebruikt. Dan krijg je meer moge lijkheden aan de balie. De balies zijn op dat moment steeds meer adviesplekken voor de klanten. Met de bestaande appara tuur lukt dat nog niet. Kijk maar naar de manier waarop er met de bestaande geïso leerde programma's moet worden gewerkt. Dat wordt veel beter geïntegreerd. Zelf programmeren Er zijn banken die hele specifieke behoeften hebben. Van Hees: 'Neem verschillende groepen grens- banken. Die hebben heel eigen problemen. Dat betekent dat je voor een kleinere groep banken een eigen programma maakt. Of banken krijgen de gelegenheid door middel van wat we noemen de para- meterisering van programma's hun eigen functies te bouwen. Wij proberen de ban ken zo veel mogelijk functies aan te rei ken. Er zijn al honderden mensen in de or ganisatie, die ervaring met programmeren hebben. Echt onderhouden en integreren van programmatuur is veel te complex. We hebben al diverse banken de mist in zien gaan met een bak met diskettes als de programmeur weg ging. Dat wil je zoveel mogelijk voorkomen. We zoeken naar een methode, waarmee de bankmedewerkers met hun eigen kennis en ervaring in staat zijn om een systeem te vertellen wat ze willen. Dat is wat we noemen de paramete- risering Dat zal een hele grote vlucht ne men.' Modules In de toekomst worden func tionaliteiten modulair vervangen of ver nieuwd. Dat betekent dat niet hele pro gramma's maar stukjes ervan kunnen wor den vervangen. In de toekomst hopen de heren de banken meer op maat te kunnen bedienen. Een grotere bank heeft voor be paalde functionaliteiten andere behoeften dan een kleinere bank. Laan: 'Een kleine bank zou kunnen zeggen: Bieden jullie ons ondersteuning voor de personeelsadminis tratie. En bij een grote bank die 150 perso neelsleden heeft, zullen ze behoefte heb ben aan meer mogelijkheden. Wij gaan meer keuzemogelijkheden bieden. Dat maakt het beheer voor ons een stuk moei lijker, maar de banken krijgen meer geau tomatiseerde ondersteuning. Van Hees at tendeert erop dat het een en ander in we zen al volop in gang is gezet: 'Als je kijkt naar het KTO en PC functie-repertoire dan is er in die sfeer al veel beschikbaar. Voor de PC's zijn er bijvoorbeeld al twintig pak ketten. Sommige banken hebben ze alle- Voorlopige planning ontwikkeling Laura Start KIK Start KTO Start PC

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7