Amsterdam legde met PR-activiteiten basis voor groei in bedrijvenmarkt Rabo band De Universiteit van Amsterdam, de gemeente Amsterdam, de Or ganisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek en de Rabobank Am sterdam beginnen binnenkort met de bouw van een science- tower en de aanleg van een wetenschapspark voor de overdracht van technologische kennis aan bedrijven. De Rabobank Amster dam speelt steeds meer een rol op de bedrijvenmarkt. Goed aan gepakte Public Relations-activiteiten vormen daar de basis van. Onderdirecteuren Dick Guntenaar en Gerard Rijs vertellen op welke wijze zij de bedrijvenmarkt veroveren. Nummer 12/1 september 1989 In 1979, het jaar waarin de bank 75 jaar bestond, maakte men in Amster dam de keus serieus de bedrijven markt in te stappen. 'In dat jubileumjaar hebben we een aantal evenementen opge zet, gericht op Amsterdam en op het be drijfsleven', aldus Guntenaar. 'We zochten naar mogelijkheden om ingangen bij de ge meente en bij het bedrijfsleven te krijgen. Op dat moment hadden we een uiterst ma ger netwerk van contacten. We maakten twee plannen. Het ene plan had iets te maken met de winst-ontwikkeling. We za ten, omdat we pas in het begin van de ze ventiger jaren in Amsterdam waren ge start, zwaar in de rode cijfers. Het andere plan was gericht op het opzetten van een PR-netwerk. Eén van de doelstellingen was om in vijfjaar tijd zo'n tien procent van de bedrijvenmarkt in de boeken te krijgen.' Contacten maken Algemeen directeur Greve nam het voortouw. Hij werd onder meer lid van de hoofdstedelijke industriever eniging en het initiatief Comité Amsterdam. Andere mensen van de bank Amsterdam deden dat weer op een andere wijze. Gunte naar pakte in 1981 een project met de ge meente aan: 'We zijn toen naar de be treffende wethouder gestapt en hebben hem gevraagd of hij samen met ons iets zou willen doen. We hebben onze bedoelin gen uitgelegd en daarbij aangegeven wat voor hem van belang zou zijn.' Uit het con tact met de gemeente Amsterdam kwam de suggestie om ergens in de hoofdstad een verzamelgebouw op te richten voor starten de klein-industriële bedrijven. Dat centrum kwam er en kreeg de toepasselijke naam Nieuwe Bedrijvencentrum Basis BV.' Eerste resultaat 'Samen met Vast goed van Rabobank Nederland hebben we een heleboel lokaties onderzocht. Eigenlijk moesten we alles uitvinden, want in Neder land was de oprichting van zo'n gebouw, zo'n centrum, nog nauwelijks aan de orde geweest', stelt Guntenaar vast. De plan nen kregen vaste vorm. De toenmalig wet houder Heerma presenteerde op een goed moment de voornemens aan de pers. De journalisten schreven positief over de ini tiatieven. Daarmee behaalde de Rabobank Amsterdam het eerste PR-resultaat. 75% Starters De gemeente Amster dam stak f 1,7 miljoen in het project. Daar door was het voor de Rabobank Amster dam mogelijk het gebouw commercieel te exploiteren, maar toch een redelijke huur prijs te vragen. Van gemeentewege stelde men wat voorwaarden aan de verhuur. Eén van die afspraken met de gemeente Am sterdam was, dat 70% van de bedrijven starter moest zijn. Rijs: 'Daar zit natuurlijk een hoog risico in. Als ik nu kijk naar het aantal faillissementen, dan ligt het nog on der de 5%, terwijl het normaal rond de 50% schommelt. Na vijf jaar hebben we al tussen de veertig en de vijftig bedrijven in huis gehad. Er zijn er misschien twee, die de plannen niet tot een goed resultaat hebben gebracht.' Onderdirecteur Guntenaar voor het Nieuwe Be drijvencentrum Basis Veel reacties Twee kleine ondersteu nende advertenties met antwoordcoupon, waarin de bedrijfsruimte te huur werd aan geboden, leverden maar liefst vierhonderd reacties op. De helft daarvan was afkom stig van (toekomstige) ondernemers. Sa men met collega Van de Velde was Gunte naar enkele maanden intensief met de se lectie bezig. De vele gesprekken met onder nemers voegden aan de werkdagen heel wat uren toe. Van de bedrijven die zich had den gemeld, zijn er uiteindelijk maar enkele in Basis gekomen. De anderen hadden in tussen al elders onderdak gevonden. Er kwam een tweede golf belangstellenden toen het gebouw vorm begon te krijgen. In mei 1984 werd Basis in gebruik genomen en in oktober van dat jaar is het gebouw of ficieel geopend. Het PR-resultaat overtrof de stoutste verwachtingen. Doorwerkend effect De ontwikkeling van het bedrijvencentrum maakt inmiddels nog maar een klein onderdeel uit van de activiteiten van de bank Amsterdam op de bedrijvenmarkt. Maar nog steeds blijkt uit reacties van Amsterdamse ondernemers, dat die stap van de bank als verfrissend is ervaren. Guntenaar: 'Men vond het eigen lijk niet zo vreemd, dat een bank daar wat geld in stak. Waar men wel van opkeek was dat de bank die investering ook ging managen en afdaalde naar het niveau van de ondernemer. Dat werd, vergeleken met de activiteiten van andere banken, als bij zonder ervaren. Activiteiten De bank Amsterdam heeft een aantal mogelijkheden ontwikkeld om het bedrijfsleven effectief te kunnen bena deren. Een voorbeeld. De kleinere bedrij ven, met maximaal vijftig werknemers, wor den benaderd met een bijzondere mailing. Guntenaar: 'Eerst kijken we welke bedrij ven we wel als klant willen hebben. Daar sturen we een fotograaf naar toe. Vervol gens maken we mappen, plakken er een kleurenfoto van het betreffende bedrijf op en stoppen informatiemateriaal in de map. We krijgen er een respons op van 15, 20%. Dat is niet vreemd, want ieder bedrijf neemt eens in de zes, zeven jaar een in grijpende financieringsbeslissing. We ver stuurden in een jaar tijd zo'n negentig mappen en daar scoorden we zo'n tien mil joen aan nieuwe uitzettingen mee. Als je de kosten en opbrengsten bekijkt, dan stroomt het water je in de mond.' Universiteit De hoofdstedelijke Rabo bank is inmiddels ook betrokken bij de ont wikkeling van een science park op het ter rein van de universiteit in de Amsterdamse Watergraafsmeer. Daar worden high-tech bedrijven samengebracht. Guntenaar: 'We zijn daarvoor benaderd, omdat we het als Rabobank met Basis zo goed hebben ge daan. Ze wilden daar ook een dergelijk ge bouw realiseren. We hebben toen uitge legd dat we Basis puur uit PR-overwegin- gen hebben opgezet. We hebben duidelijk gemaakt, dat we alleen in de markt zouden zijn als er een soort bancaire tegenpresta tie tegenover zou staan. In eerste instantie was dat niet mogelijk. Later was dat be spreekbaar. Nu hebben wij besloten er, sa men met de universiteit, de gemeente en het NWO in te stappen. Iedere partner brengt een aandelenkapitaal in van vijf ton. De bank Amsterdam doet dat in combina tie met Rabobank Nederland. Toekomst Vanaf volgend jaar zal Gun tenaar zich gaan bezighouden met de par- ticulierenmarkt terwijl Rijs doorgaat met de bedrijvenmarkt. Rijs richt zich al een aantal jaren onder meer op de grote en middelgrote bedrijven, een markt die be staat uit zo'n 500 bedrijven. Elk jaar pro beert hij er een stuk of tien naar de Rabo bank te halen. Rijs: 'Dat lukt heel aardig, waarschijnlijk ook omdat we in eerste in stantie het PR-gebeuren goed hebben op gepakt. De oogst zie je steeds interessan ter worden. Je zou kunnen zeggen, dat de groei toch wel voor eenderde te danken is aan de contacten, waarvoor we een aantal jaren geleden de basis hebben gelegd.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5