V7* Kr fei-VeV G Nummer 12/1 september 1989 hhhhhhhhhbb Rabobank Madrid opent haar deuren DPI Raboplein in Bolsward geopend door zevenpersoons reuzenfiets Goede resultaten eerste halfjaar Wijzigingen in belastingwetten 250 Filmdagen pakketten voor maar f 15,- Stijging aantal claims reisverzekeringen Bankprodukten lijken op elkaar Intern communicatieblad voor de Rabobankorganisatie Eind september opent de Rabobank een kantoor in Ma drid. Mr. Maus Barendrecht, tot voor kort hoofd van de Landendesk Noord en Zuid- Europa, gaat de vestiging lei den. Spanje is een belangrijke han delspartner aan het worden in de Europese handel. Ook veel Nederlandse bedrijven houden zich bezig met import en export vanuit en naar Spanje, vooral in de agrarische sector. De eerste vijf maanden van 1989 steeg de export naar Spanje met 80%. Het kantoor in Madrid krijgt de status van een vertegenwoordi ging. Dat wil zeggen dat het de Nederlandse klanten kan infor meren en helpen, maar dat het kantoor geen bankdiensten kan verrichten. Om op korte termijn de cliënten toch bankdiensten aan te kunnen bieden, wordt momenteel gezocht naar een samenwerkingsverband met een Spaanse bank. Ook Portugal wordt vanuit het kantoor in Ma drid bediend. Voor intern gebruik /IK HEB GEEN FLAUW '/&EE OF t>IT ÓÓK VooR, EEN BELOWIH& IM AANMERKING komt» nieuwe, werkwijze y iueeencommissie,,, f 5 •v Teake Hiemstra, voorzitter van het bestuur van de Rabo bank Bolsward, Harry Lunter, voorzitter van de Raad van Toe zicht, directeur Marinus Weima en vier actieve leden van de Personeelsvereniging reden op een reuzenfiets door een papie ren muur. Daarmee openden ze het voor personeelsleden en leveranciers toegankelijke Raboplein achter de bank. Met de aanleg van het plein is de uitbreiding en renovatie van het bankgebouw aan het Skilwyk officieel afgerond. In de eerste helft van 1989 heeft de groei van vorig jaar zich in alle opzichten voortge zet. Er was een groei in de kre dietverlening, zowel in de zake lijke als in de particuliere sec tor. Het herstel van de spaar- middelen hield aan en in het provisiebedrijf was een forse stijging van de inkomsten te zien. Meer over de halfjaarcij fers op pagina 9. Op 1 januari worden er be lastingwijzigingen ingevoerd. Die veranderingen zijn een gevolg van de plannen van de 'Commis sie Oort'. Er zijn ondertussen zo veel wijzigingen op het oor spronkelijke voorstel van de commissie aangenomen, dat van de vereenvoudiging minder is overgebleven dan de bedoe ling was. Meer over de belas tingwijzigingen op pagina 11. De Rabobank is sponsor van de Nederlandse Filmda gen, die van 20 tot en met 27 september worden gehouden. Een week lang gonst het in Utrecht van films, sterren, talk-shows en muziek. Voor 250 medewerkers van de or ganisatie zijn er Filmdagen pakketten beschikbaar. Daar in onder meer een drie-ritten- kaart voor de Filmdagen en het officiële festivalaffiche vervaardigd door Jan Wolkers. Meer informatie op pagina 10. Nederlanders hebben dit jaar tijdens hun vakantie va ker dan ooit een beroep op hun reisverzekeraar moeten doen. Er is sprake van een be hoorlijke stijging van het aan tal claims en ook van het schadebedrag per claim. Bij SOS International, de alarm centrale waar de via de Rabo bank verzekerde reizigers in geval van nood terecht kun nen, zijn juli en augustus dit jaar drukker geweest dan ooit. Vooral de mensen, die zich be zighouden met auto's, maken overuren. Gestrande campers die vervangen moeten worden, auto's die betrokken zijn bij ongelukken en gerepareerd of gerepatrieerd moeten worden, in elkaar gezakte caravans. Het aantal ambulance-vluchten nam in de laatste maanden ook behoorlijk toe. Soms wa ren twee vluchten per dag no dig. Het aantal vragen om hulp is ten opzichte van de zomer maanden van vorig jaar met 40% gestegen. De produkten, die de ban ken op de markt brengen, lij ken steeds meer op elkaar. De geld-, betaal- en andere auto maten versterken die ontwik keling. De Rabobank wil zich onderscheiden van haar con currenten. Het imago speelt daarbij een belangrijke rol. Een gesprek over imago en identi teit met hoofd Public Relations Willem Lageweg op pagina 3.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 1