Spaarweek vooral voor trouwe spaarders Rabo band Van 16 tot en met 20 oktober wordt de jaarlijkse Spaarweek ge houden. Dat gebeurt net als altijd weer in de herfstvakantie. De Spaarweek is de laatste jaren bij veel banken een beetje in de vergetelheid geraakt. De beslissing, die twee jaar geleden werd genomen om geen landelijke publiciteit meer aan de Spaarweek te geven, heeft daar waarschijnlijk wel een rol in gespeeld. Daar door weten de cliënten soms niet dat het Spaarweek is. Met in gang van dit jaar wil men de Spaarweek weer nieuw leven inbla zen. We spraken hierover met drs. Guus Maas, verantwoordelijk voor de commerciële ontwikkeling bij Creditgelden Particulieren. Nummer 12/1 september 1989 e willen de cliënten die trouw bij ons sparen proberen dui delijk te maken, dat we dat waarderen', stelt Maas. 'Vroeger was het bovendien de bedoeling om nieuwe spaar ders binnen te halen. Wij hebben concurre rende produkten en bieden een goede ren te. Daarnaast hebben we een uitgebreid vestigingennet, waar klanten altijd terecht kunnen. Dat kan men niet bij alle concurrenten. Bij ons kun je bij je geld op het moment dat jou dat uitkomt. We hebben dat onderzocht. Het blijkt dat directe beschikbaarheid voor veel consumenten belangrijker is dan een hoge rente.' Acht miljoen spaar rekeningen In totaal heeft de Rabobankor- ganisatie acht miljoen spaarrekeningen. Maas: 'Wil je voor al je trouwe spaarders in zo'n week wat doen, dan moet je daar wel wat in investeren. Toch vind ik het heel belangrijk, dat we wat doen voor alle spaarders en niet alleen voor de nieuwe spaarders. De cliënten vinden het leuk te ho ren, dat de bank ze waardeert. Ze voe len zich bevestigd in hun keus voor de Rabobank. Dat is belangrijk. Het komt pret tig over als je zegt: We vinden het fijn dat je bij ons spaart.' Toeristisch Spel Bij de Spaarweek hoort traditiegetrouw een cadeautje. Van de traditionele gezinskalender zijn meer dan anderhalf miljoen exemplaren besteld. 'Door het aantal bestellingen krijgen we een indruk hoeveel banken er meedoen aan de Spaarweek', zegt Maas. Dit jaar zijn er een kleine 100.000 exemplaren van het cadeau besteld. Het geschenk is dit jaar een spel: het Toeristisch Spel. Maas: 'Dit premium ligt wat de prijs/kwaliteitver houding betreft heel gunstig. Het kost f 3,40 en dat is echt niet veel. Het zit in een nette doos. Dat maakt vooral indruk op de jeugd, die het toch in grote mate zal afnemen. Daar gaan ze echt voor naar de bank. Heb je gezien watje bij de Rabobank krijgt?' Het Toeris tisch Spel is speciaal or de Rabobank ont worpen. Het is niet alleen voor kinderen geschikt, maar ook voor volwassenen. Het is name lijk op twee niveaus te spelen. Premiums Waarom een spel als premi um? Maas: 'Het is eens wat anders én leerzaam. We zijn momenteel nogal met premiums bezig. Er was een afspraak tus sen de banken om premiums bescheiden te voeren. Dat wil zeggen, dat het aan een maximum kostprijs was gebonden en een beetje in de bancaire sfeer moest liggen. Dat agreement is op initiatief van de EG opgezegd. Die vond het kartelvorming. Dat mag dus niet meer. Andere banken kwa men toen meteen met bank-vreemde pre miums als kunstklokken en zelfs overnach tingen in hotels. Dat geeft aan dat er be weging in premiumland is. Wij zijn ons daar nog over aan het bezinnen. We kwamen voor de Spaarweek uiteindelijk in de edu catieve sfeer terecht, vandaar het spel.' Eigen invulling Sinds er geen centrale publiciteit meer is voor de Spaarweek, kunnen banken in hun eigen werkgebied al les zelf invullen. Vandaar dat in de plaatse lijke advertentie het Toeristisch Spel niet is genoemd. Maas: 'We krijgen signalen van banken, die graag weer terug willen naar centrale publiciteit, maar anderen vin den het prima om het zelf in te vullen. De signalen zijn niet eenduidig. We beraden ons erover wat we de komende jaren moe ten doen.' Jeugd belangrijk De Spaarweek richt zich vooral op de jeugd, waarom? Maas: 'Zonder jeugdige rekeninghouders ziet het er somber uit voor de bank. Dat zijn je cliënten voor de toekomst. De andere ban ken hebben dat ook door. Kinderen worden door de andere banken steeds vroeger be naderd om een rekening te openen. Wij zijn nu bezig met het ontwikkelen van een produkt voor kinderen vanaf groep 3 van de basisschool. Een jeugd-spaarreke- ning, die automatisch overgaat in de Tienerrekening.' Zo'n jeugd-spaar- rekening ontbreekt nog tussen het Kinderspaarplan en de Tienerreke ning. Met dit nieuwe produkt loopt het allemaal in elkaar over. Marktaandeel stijgt 1989 geeft een gunstige ontwikkeling van het marktaandeel op de spaarmarkt te zien. Maas: 'Voor die tijd heeft het marktaandeel wel een deuk opgelo pen. Met name door de renseigne- ring, maar dat verbetert zich nu. Het dieptepunt is voorbij. Ons aandeel in de spaarmarkt ligt rond de 40%. Spaargeld is de brandstof voor het middelenbedrijf. We moeten concur rerend inkopen, zodat je het coöpe ratief kunt uitzetten. De Spaarweek is een mogelijk heid om jaarlijks weer even de aan dacht van de cliënt te krijgen. Maas: 'Ze een aai over de bol te geven en laten merken: bij ons zit u goed. Een stukje bevestiging. Je krijgt ze bo vendien weer eens op de bank. Door het toenemende Gea-gebruik zien we bepaalde cliënten steeds minder. Dit jaar is een begin gemaakt met het meer inhoud geven aan de Spaarweek. Als blijkt dat de banken dat zien zitten zullen we dat doorzetten. We zullen proberen de motivatie bij de banken te bevorderen, omdat wij erin geloven. Misschien moeten we het beleid vertalen naar meerdere marktsegmenten. Voor onze topcliënten moet je iets anders be denken, die stellen misschien wel een mooie kunstkalender op prijs. We moeten er redelijk subtiel mee om gaan, omdat er vele meningen zijn in deze organisatie en omdat het nogal wat geld kost. Dat besef fen wij heel goed. Maar de klantenbinding is het waard.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 13