Folders gaan belangrijkere rol spelen in contact met particuliere cliënt I Rabo band Het contact met cliënten verandert. Geldautomaten zorgen er voor dat de bankhal minder wordt bezocht. Dat heeft voor- en nadelen. Een nadeel is, dat het moeilijker wordt met de cliënt in contact te komen. Daarom worden direct marketing en een ef fectieve distributie van folders steeds belangrijker. Aan die fol ders zullen andere eisen worden gesteld. Een blik in de keuken van Publiciteit Particulieren, waar wordt gewerkt aan nieuwe methoden, waarmee het mogelijk is de afzet van produkten te stimuleren. 'Het zijn geen folders het zijn eigenlijk produkten' Nummer 11/11 augustus 1989 n de huidige situatie zeggen we in folders tegen de consument: als u geïnteresseerd bent in woningfinan ciering, komt u dan eens bij ons langs. Dan komt er een persoonlijk adviesge- sprek met de hypotheekspecialist en er wordt een formulier ingevuld. Aan de hand daarvan wordt later een berekening ge maakt. Dat willen we een stuk versnellen', legt Joost Huvenaars van Publiciteit Parti culieren uit. Het is volgens hem een kleine moeite om de folders te voorzien van een aanvraagformulier, dat in de brievenbus van de bank kan worden gestopt. Formulier invullen 'Er zijn cliënten, die best thuis een formuliertje willen invul len, voordat zij naar de bank gaan. Daar mee kunnen ze dan informatie opvragen of een produkt kopen. Dat is de ene kant van de zaak. Aan de andere kant kan de bank daarmee de kosten aan de balie terug brengen.' Huvenaars illustreert dat met een voorbeeld. 'Als het formulier uit de fol der voor de Spaar-Optimaalhypotheek wordt ingevuld, dan kan men bij wijze van spreken op de bank meteen een lastenver- gelijking maken op de computer. Er hoeven dan niet nog eens andere formulieren te worden ingevuld. De cliënt heeft zijn gege vens zelf al op een rijtje gezet. Dus daar zit een stuk kostenbesparing in.' Direct marketing De folders, voor zien van antwoordformulier, bieden cliën ten de gelegenheid om thuis vanuit de luie stoel te bankieren. Als de cliënt een be zoek brengt aan de bank en hij heeft be langstelling voor een bepaald produkt, dan kan hij daar een folder meenemen. De bank op haar beurt kan een folder via een mailing naar de cliënt sturen. Het ant woordformulier kan vervolgens via de post of de brievenbus van de bank worden gere tourneerd. De klant kan het formulier ook afgeven aan de balie of daar meteen infor matie vragen. In de tekst van de brochure wordt op al die mogelijkheden geattenteerd. De klant is uiteraard vrij in z'n keuze. Antwoordenveloppe Op dit moment zijn al folders met aanvraagformulier be schikbaar voor 'geld lenen'. Dat zijn onder meer een A5 brochure en een folder, die ook als bijsluiter kan worden gebruikt. Bij de eerste oplage van de A5 brochure is een antwoordenveloppe gevoegd, die via de post naar een centraal antwoordnum mer kan worden gestuurd. Dat maakt het voor de cliënt nog gemakkelijker. Aan de hand van de postcode wordt dat aanvraag formulier weer naar de betreffende bank doorgestuurd. Huvenaars: 'Dat is een proef. We doen onderzoek naar het resul taat. Met een paar banken hebben we af spraken gemaakt om metingen te kunnen verrichten.' Bijsluiter Een andere folder, die is uitgevoerd met een antwoordformulier, heeft betrekking op de Spaar-Optimaalhy- potheek. Die folder heeft de functie van bijsluiter en kan worden meegestuurd met een rekeningafschrift uit het ARC- of uit het leningen-systeem. Er zit een aanvraag formulier in voor een vergelijkende bereke ning tussen een annuïteiten- en een Spaar-Optimaalhypotheek. Bij Publiciteit Particulieren is nog een aantal folders in ontwikkeling. Uiteindelijk is het de bedoe ling om in de loop van het volgend jaar alle folders omgezet te hebben naar de nieuwe lijn van 'meer bank voor je geld'. Als het nuttig is, zit daar dan ook een aanvraag formulier in. Brievenbus De brievenbus van de bank wordt steeds belangrijker. Om dat die brievenbus zich meestal naast de geldautomaat bevindt, stopte de consument er vaak zijn betaalopdrach ten al in en nu ko men daar z'n aan vragen voor ver schillende produkten en diensten bij. Huve naars: 'De toename van het aantal geldau tomaten maakt, dat het aantal balie-contac ten zeer sterk terugloopt. Dat betekent dat we naar andere wegen moeten zoeken om de consument te attenderen op onze dienst verlening. In die sfeer zitten ook dit soort oplossingen. De wijze waarop de brievenbus met die formulieren wordt geleegd en hoe ze worden behandeld, is bepalend voor het slagen van deze eigenlijk wat aangepaste distributiemethodiek. De groenteboer De manier waarop wij onze produkten in onze eigen kantoren eta leren en presenteren is volgens Huvenaars nog onderbelicht. 'Als een groenteboer in een winkelcentrum niet zorgt voor een per fecte presentatie van z'n appeltjes, peer tjes en bloemkolen, dan heeft dat een ne gatief effect op zijn afzet. De presentatie bepaalt voor een groot deel hoeveel hij zal verkopen. Dat neemt nog toe, naarmate hij te maken heeft met passanten die eigenlijk voor andere dingen in het winkelcentrum zijn. Bij de banken zien we, dat er aan de presentatie nog veel kan worden verbeterd. In folderpresentaties tref je nog veel oude, eigenlijk niet meer bruikbare folders aan. Het zou zo moeten zijn, dat er - net als bij die groenteboer - bij de bank iemand is, die regelmatig het oog werpt op de onze presentatie. Staan er nog genoeg folders en staat het complete pakket er? Het zijn eigenlijk geen folders, het zijn produkten die je er neerzet.' Actuele folders De folders krijgen ex tra aandacht. In januari ontvingen de plaat selijke banken een overzicht van publici teitsmaterialen. Daarin staat bij elk artikel een gebruikscode, die aangeeft wat de bank ermee kan doen. Bijvoorbeeld pre sentatie in de bankhal. Uitgifte aan de ba lie. Mee te geven naar aanleiding van een persoonlijk gesprek. Te gebruiken voor ac ties in een bepaalde periode in het jaar. Misschien voor intern gebruik. Huvenaars: 'In augustus komt er een geactualiseerde editie van het overzicht. We voegen daar in, naast de gebruikscode, een rubriek 'bruikbare uitgave vanaf' toe. Dat bete kent dat een bank op een foldertje kan zien of het nog een bruikbare uitgave is. In die richting gaan we steeds meer advise ren.' Bereken mogelijkheden nu 'lel rekenmode Geld lenen snel en goedkoop.- oorlopend Krediet of rfcrsoonlijke Lenin de hand van uw ,ect""°gelilkhcd "12c deel) lotaal bruto label) Huur of hypcxheek Oven* J/fJ^cncapociiel, (J Doorlopend Krediet (J0x mum Persoonlijke Lening (zre label) O ft vraag Doorlopend Krediet inaandlerm|jn (minimaal 2* 'k VrMg Mn Ptrsoonijjke Lening looptijd Meer bank voor je geld maanden (tuisen 6 oei: nBelmjj vooreen afspraak (naam en telefoonnummer 0ol:at*^kbnuJi0. «"terzijde invullen).

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9