I' Rabo band Nummer 11/11 augustus 1989 sturen van banken. De On dernemingsraad van Rabo bank Nederland is er verte genwoordigd, en banken met en zonder OR zitten ook in de Caar. Het is me honderd procent meegevallen hoe zo'n ploeg kan samenwer ken. De tweede zittingsperio de hebben wij beter kunnen functioneren, dan in de eer- ste periode, toen het nog al- 1 lemaal nieuw was. Je moest het nog allemaal ontdek ken.' Medewerking Niet al tijd zien, volgens de vijf rond de tafel, de directies van banken de Caar als een uniek orgaan in de organisa tie. 'Anders zouden ze dat ook meer uitdragen binnen hun eigen bank en zouden er waarschijnlijk ook meer men sen voor geporteerd zijn', vindt De Vries. Van Aken kan zich die gedachtengang voor stellen. 'Je hebt per regio zes vertegenwoordigers voor de Caar nodig. Dat gaat dan bij ons in de regio om zes van de 120 banken. Zo'n di recteur zegt dan, dat hij twee periodes van drie jaar genoeg vindt. Laat voor de s volgende periode een ande- g re bank z'n bijdrage maar e eens leveren, vinden ze. Daartegenover kun je je af vragen hoe bij de bank zelf de werkafspraken worden gemaakt. Blijft het gewone werk van het Caar-lid liggen of wordt dat door een ander opgevangen. Als een bank iemand beschikbaar stelt voor de Caar, dan moet de directeur daar trots op zijn en niet zeggen, daar heb ik niets aan. We moeten meer coöperatief denken, ook op dat vlak. Als je iemand beschikbaar moet stellen voor een TOC, dan staat er meestal wel een aantal lieden klaar.' Voorbereiding Den Hoed vindt, dat je in de Caar al vrij snel in staat bent een me ning te vormen: 'De hele procedure, die vooraf gaat aan de plenaire Caar-vergade- ring, maakt het naar mijn gevoel mogelijk, dat ieder Caar-lid een gefundeerd stand punt kan innemen. Hij moet zich wel voor- Henk van Aken, hoofd Waar- denbeheer en Geldhandelin genbalie in Lichtenvoorde: 'De Caar heeft voor mij een sterke aantrekkingskracht, gezien de sociale instelling die ik heb. Daarom vroeg mijn directeur of het niet iets voor mij zou zijn. Ik doe het al die jaren met plezier, hoewel het ont zettend veel tijd kost. De so ciale elementen in dit werk stimuleren mij hiermee door te gaan. Henk de Vries, medewerker Incasso bij de Rabobank Utrecht: 'Ik ben in de Caar te recht gekomen, omdat er domweg onvoldoende kandi daten waren. Binnen de bank heeft men mij toen gevraagd. Tenslotte hebben wij 235 man personeel. De Caar is een uniek instrument dat binnen de organisatie invloed kan uit oefenen ten aanzien van aller lei onderwerpen die betrek king hebben op het wel en wee van het personeel. bereiden en er wat tijd in steken. We hebben een voorbespreking in de werk nemersdelegatie, regiocom missie-vergaderingen tus sen de voorbesprekingen en de plenaire Caar-verga- dering. Aan die plenaire Caar-vergadering gaat nog eens een voorbespreking van de werknemersdelega tie vooraf. Dus elk onder werp wat daar ter sprake komt wordt drie keer voor gekauwd. Maar je moet na tuurlijk wel zelf de moeite nemen om die achtergrond informatie op te pikken.' Open en eerlijk Het valt me wel op, dat je de methodiek al gauw door- hebt', is de ervaring van Kuiper. 'Er wordt open en eerlijk gesproken. De werk nemersdelegatie neemt al tijd een standpunt in en dat wordt dan ook in de verga dering vertolkt. Alleen de geïnformeerdheid van de mensen in de Caar, daar ontbreekt het wel eens wat aan. Kennis is macht, denk ik dan.' Den Hoed over de informatie, die de Caar krijgt: 'Ik vind het ook be langrijk, dat onderwerpen in de Caar gefundeerd worden gebracht. Je geeft iemand die een nota opstelt het vertrouwen, dat hij je opti maal informeert. Als je een nadere toelichting wilt, dan krijg je die. Zo'n 'techneut', die een nota toch een beet je met oogkleppen op schrijft, denkt dan hé, daar had ik niet aan gedacht. Dat leeft zus, dat kunnen we zo ombouwen. Daar is de Caar voor. Anders kun je net zo goed een nota schrijven en denken het klopt wel. Die man zit ervoor. Dan zijn wij overbodig, dan kunnen we net zo goed inpakken. Ik geef hem dat vertrouwen. Maar ik vind, dat als je een advies geeft, dan moet je dat controleren. Het is net een soort parlement.' Onderwerpen De onderwerpen, die in de vergaderingen van de Caar worden be handeld, komen ook uit de koker van de werknemersdelegatie. Wat voorbeelden ko- men tijdens het gesprek op tafel: Een toe lichting op interim management. De resul taten van de in 1988 gehouden enquete over de GEA. Het automatiseringsbeleid. De positie van de vrouw. De Vries herin nert zich, dat er naar aanleiding van de CAO van het vorig jaar allerlei voorstellen op de tafel van de Caar kwamen, die een netto inkomens-achteruitgang voor het per soneel betekenden: 'Toen hebben wij ge zegd, dat er best voorstellen mochten ko men, maar dat een netto inkomens-achter uitgang niet bespreekbaar zou zijn. In een tijd dat mensen zich meer voor de bank moeten inspannen, is een netto inkomens achteruitgang niet aan de orde. Inte gendeel, daar heeft men rekening mee te houden.' Verkiezingen Na de vakantie komen er kandidaatstellingsformulieren bij de plaatselijke banken, net zo veel als er per soneelsleden zijn. Die behoren door de di recties te worden uitgedeeld, ledereen is vrij zich verkiesbaar te stellen. Er wordt van vrouwen en mannen initiatief verwacht om zich kandidaat te stellen. Vlaming: 'De vrouwen moeten dat doen en niet denken, dat ze er geen verstand van hebben. Dat komt vanzelf wel. De mannen die zich ver kiesbaar stellen, hebben ook niet overal verstand van. Zij hebben er verstand van gekregen. Als wij vrouwen niets doen, krij gen we nooit ergens verstand van en nooit ergens een stem in. Ik denk dat het ook te maken heeft met de positie van de vrou wen binnen de bank. Ze zitten vaak in lage posities en denken dat ze niets te vertel len hebben.' Kuipers vindt dat het niets mag uitmaken of je nu man of vrouw bent: 'Heb je een vrouw die wel potentie heeft, die laat zich niet kisten, al zit ze in een la gere functie. Ik ben ook in een lagere func tie begonnen.' De vijf rond de tafel zien de Caar hele maal zitten. Daar laten ze geen twijfel over- bestaan. Twee van de vijf zijn om persoonlij ke redenen niet beschik baar voor een volgende perio de. Den Hoed, één van hen, vindt continuï teit van de i Caar belang- i rijk. Daarom zijn advies: 'Als mensen geïnteresseerd zijn in de Caar en daar over willen praten, dan kunnen ze terecht bij de leden van de regiocommis sies. Wij staan in het blauwe gedeelte van de telefoon gids van Ra bobank Neder land, die ook op de plaatselijke banken ligt. De namen van de mensen staan er in, met de tele foonnummers erbij.' Arie den Hoed, hoofd Be drijven bij de Rabobank Lo- pik: 'Ik heb me - bijna zes jaar geleden al weer - op gegeven, omdat ik ergens een sociaal voelend mens ben en omdat de arbeids voorwaarden mijn interes se hebben. Wij zaten toen in een tijd waarin de werke loosheid nogal de kop op stak. De automatisering ging met rasse schreden de organisatie in. Steeds meer mensen praatten er over. Toen dacht ik: daar moet ik bijwezen. Daar word je nooit dommer van.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8