Banken zoeken en vinden nieuwe formule voor algemene vergadering B Babo band De algemene vergadering is het jaarlijks hoogtepunt van iedere Rabobank. De financiële stukken over het afgelopen jaar worden er behandeld en goedgekeurd, de verkiezingen van bestuur en raad van toezicht vinden er plaats en de leden kunnen er hun zegje doen. Maar er gebeurt méér. Vaak is het na de pauze tijd voor een inleiding over een interessant onderwerp. Dit jaar stond bij veel banken bijvoorbeeld 'het weer' in het middelpunt van de belangstelling. Ook de vergadering zelf wordt hier en daar in een nieuw jasje gestoken. Weermannen als spreker veel gevraagd Nummer 11/11 augustus 1989 ijna negenhonderd keer per jaar, van het vroege voorjaar tot later in het najaar, vinden de algemene ver gaderingen van de banken plaats. De loop van die vergaderingen staat vast. De statu ten geven precies aan welke onderwerpen de revue moeten passeren. Bestuur en di rectie leggen bovendien verantwoording af over het gevoerde beleid. De statuten voor zien echter niet in activiteiten, die het be zoek aan de vergaderingen extra de moei te waard maken. Bedrijfsleden Het bezoek aan de al gemene vergaderingen is niet bij alle ban ken even groot. Jammer, want het is een uniek moment om leden, en met name be drijfsleden, eens kennis te laten maken met de bijzondere aspecten van de coöpe ratieve bank. Tijdens de vergadering wordt nog eens extra duidelijk wat de coöperatie ve organisatievorm betekent. Bovendien is het voor de bank heel plezierig om de le den, de belangrijke groep onder de cliën ten, in een wat andere dan de alledaagse sfeer te ontmoeten. Oplossingen om het bezoek aan de algemene vergadering te bevorderen worden in verschillende richtin gen gezocht. Weer van belang Sprekers van naam wekken met interessante onderwerpen de belangstelling van de leden. De praktijk wijst uit dat het werkt. Afhankelijk van de keus, groeit het aantal leden dat de verga dering bezoekt, leder jaar zijn weer andere onderwerpen favoriet. 'Dit jaar worden de weermannen veel gevraagd', aldus drs. Marten van der Meulen, die vanuit Ra bobank Nederland seminars begeleidt en de contacten met sprekers coördineert. 'Bij heel wat banken hebben Harry Otten en Erwin Kroll een inleiding gehouden over het weer. Meestal met veel succes. In Meerlo behandelde Erwin Kroll onderwer pen als weersvoorspellingen, problemen met de ozonlaag en de werkwijze van het NOS Journaal. Daarna werd met de inlei der lang van gedachten gewisseld.' Niet in alle gevallen was een weerman goed voor een grote opkomst. Van der Meulen: 'In Schoonebeek kwamen minder leden naar de vergadering dan zich hadden aange meld. In verband met het mooie weer wa ren de agrariërs namelijk op het land. Maar dat voorbeeld geeft meteen aan, waarom het thema 'weer' het zo goed doet. Voor de agrarische leden is het weer namelijk van enorm belang.' Veel onderwerpen Niet alleen het weer werd als speciaal onderwerp gean nonceerd. Zo deed ook het standaard se minar 'Vrouwelijke (mede-)ondernemers en de Rabobank' het goed. Niet altijd worden sprekers van buitenaf uitgenodigd. Bij de Rabobank Dongen belichtte één van de drie relatiebeheerders zijn ervaringen en indrukken van het relatiebeheer. Een van zijn collega's besteedde aandacht aan de gezondheidszorg en de plannen van de commissie Dekker en de derde relatiebe- De algemene vergadering van de Rabobank Utrecht: professor Van der Meiden boeit de leden met een inleiding over 'communiceren over geld'. heerder van de bank belichtte het be talingsverkeer en telebankieren. Een ander actueel onderwerp stond op de uitnodiging van de Rabobank Reuver. Daar behandelde een spreker 'van buiten' de gevolgen van de plannen van de commissie Oort. In de bonte reeks van uitnodigingen komen de namen van gastsprekers van Rabobank Nederland veel voor. De stafgroep Strate gie en de afdeling Bedrijfstakonderzoek zijn daarin opvallend veel vertegenwoor digd. Nieuwe formule Niet voor alle ban ken is een gastspreker op de algemene vergadering een bekend verschijnsel. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de stads bank Utrecht. Dit jaar kwam daar verande ring in. Bestuursvoorzitter Bartels bij de opening van de vergadering: 'Voor het eerst mogen wij ons verheugen in een groot aantal bedrijfsrelaties, dat op onze uitnodiging is ingegaan om ook als lid de algemene vergadering bij te wonen. Het was echt onze bedoeling u daarbij te be trekken. Daarom hebben wij een andere formule bedacht. In de eerste plaats heb ben wij het tijdstip verplaatst naar 16.00 uur. Om de vergadering ook een wat andere inhoud te geven, hebben we naast het huishoudelijk gedeelte een meer openbaar gedeelte toegevoegd, dat straks om kwart over vijf zal aanvangen. U heeft ongetwijfeld begrepen, dat u daarna wel kom bent bij het koud buffet, dat wij u aan bieden. Dat biedt bovendien de gelegen heid de contacten met de medewerkers van de bank nog eens te verstevigen.' Nieuwe belangstelling De leden van de bank Utrecht, die voor de eerste keer de vergadering bezochten, werden door de voorzitter wegwijs gemaakt. 'Het lijkt me goed, omdat velen van u niet bekend zijn met het verloop van een algemene verga dering van de Rabobank, vooraf daarover enkele dingen te zeggen.' In het kort licht te de voorzitter de organisatiestructuur van de bank en de rolverdeling van de raad van toezicht, bestuur en directie toe. De le den, waarvan verreweg de meesten inder daad voor de eerste keer de jaarvergade ring van de bank bijwoonden, waren tevre den over de heldere en duidelijke wijze waarop de vergadering vervolgens werd af gewikkeld. Precies om vijf uur kon voorzit ter Bartels met een hamerslag een punt zetten achter het huishoudelijk gedeelte. In eigen huis De bank Utrecht bleek een goede keus te hebben gemaakt met het uitnodigen van communicatie-professor Anne van der Meiden, die het 'openbare gedeelte' van de vergadering voor z'n reke ning nam. De titel van zijn inleiding 'Communiceren en communiceren met geld' was goed voor een extra toeloop van leden én niet-leden naar het tweede ge deelte van de vergadering. Van der Meiden, altijd goed voor een enthousiast gehoor, maakte de tongen los tijdens de discussie, die op zijn betoog volgde. De communicatie tussen de mensen van de bank en de leden werd voortgezet rond een koud buffet. Dat alles vond plaats in het personeelsrestaurant van de bank. 'We willen de leden kennis laten maken met onze bank, daarom ontvangen we ze ook in eigen huis. Dat geeft toch een be paalde sfeer', aldus algemeen directeur Driessen. Veel banken zoeken naar een vorm, waarmee het contact met de leden kan worden verstevigd. De algemene vergade ring van de plaatselijke bank Utrecht is één van de voorbeelden, waarmee dat suc cesvol is gerealiseerd. Het toevoegen van een interessant onderwerp aan de agen da, het aanpassen van, de aanvangstijd van de vergadering, een goede begeleiding van de vergadering zelf door de voorzitter, een hapje en een drankje, het gebruik van overhead sheets, het zijn allemaal elemen ten, die ingezet kunnen worden om de be langstelling van de leden voor de algeme ne vergadering te vergroten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 3