Rabobank Q Kaoo band Consumentenbond enthousiast over Edukatief Crediet Rabopolis Studenten verzekering de beste keus Rabobank Studentenrekening: een betaalrekening met extra's Meer bank voor je geld Nummer 11/11 augustus 1989 De student van nu is de goede cliënt van de toekomst. kwestie van coöperatief denken op de lan gere termijn', vindt Van Dijck. 'Deze in spanning kost geld, dat haal je er als indi viduele bank niet uit. Het is een gezamen lijk investeren in de toekomst. Een voor beeld. Stel: de Rabobank in De Bilt heeft een jonge cliënt, die in Leiden gaat stude ren. De Bilt heeft tot dan toe alleen maar in hem geïnvesteerd. Dat heeft nooit iets opgeleverd. De Rabobank Leiden legt er het nodige bij, want ook als student levert de cliënt nog steeds niets op. Uiteindelijk vestigt hij zich in Purmerend. De Rabobank Purmerend krijgt dan een renderende klant. Mits De Bilt en Leiden het relatiebe- De Rabobank is de enige bank, die een speciale lening voor studenten kent. De kredietfaciliteit op de Studentenrekening is voor incidenteel rood staan. Het Edu katief Krediet is bedoeld voor een lange re periode. Wie een Studentenrekening heeft, daarop de beurs laat storten en het eerste studiejaar met succes heeft afgesloten komt - mits het krediet wordt aangewend voor studiedoeleinden - in aanmerking voor het Edukatief Krediet. Het krediet bedraagt minimaal f 2.500,- en maximaal f 12.500,-. Pas na het be ëindigen van de studie begint men met het aflossen van de lening. Voor het Edukatief Krediet wordt gestreefd naar een dienstintensiteit (het percentage cliënten dat het produkt afneemt) van 10%. Meer is niet realistisch. Krediet is iets waar de meeste jongeren terughou dend mee omgaan. Als men niet hoeft te lenen of rood te staan, zal men het zeker voorkomen. In de Consumenten- geldgids van juli 1989 wordt zeer posi tief over het Edukatief Krediet geschre ven: 'De Rabobank heeft met deze ge heel nieuwe kredietvorm de knuppel in het hoenderhok gegooid. Wij zijn be nieuwd of andere banken dit voorbeeld zullen volgen.' heer altijd correct hebben gedaan. Zo niet, dan is hij verloren voor de organisatie. Dat relatiebeheer is ook de reden, dat studen- tenbanken een subsidie krijgen per stu dent.' Marktaandeel vergroten Ongeveer 25% van alle HBO/WO-studenten heeft mo menteel een rekening bij de Rabobank. 'In de jongerenmarkt hebben we een penetra tie van 67%', zegt Tak. 'En 53% van de Zil- vervlootrekeningen loopt bij Rabobanken. 25% in de studentenmarkt is dus laag. De doelstelling is om daar op langere termijn 35% van te maken. Er is sinds vorig jaar al een duidelijke verbetering te zien. Van Dijck: 'De afzonderlijke banken hebben ei gen doelstellingen. In Rotterdam is 35% niet haalbaar; in bijvoorbeeld Wageningen zou het méér kunnen zijn. De studenten daar hebben van huis uit vaak al een rela tie met de Rabobank.' Balie belangrijk Tak: 'De baliemede werkers hebben een signalerende rol. Zij horen veel. Vertelt iemand dat zijn dochter gaat studeren, dan kan men meteen de Studentenrekening aanbevelen. En als ie mand stopt met studeren, is dat ook be langrijke informatie. Dat moet worden vast gelegd. Anders krijg je, dat met een mai ling allerlei verkeerde cliënten aangeschre ven worden.' Van Dijck benadrukt: 'Door de cliënt zelf simpele handelingen te laten doen, bijvoorbeeld met de GEA, krijgen de medewerkers aan de balie meer tijd om cliënten te 'behandelen' in plaats van 'af te handelen'. Ik hoop dat men de tijd krijgt om zich af te vragen: wat voor soort cliënt heb ik voor me. Men moet vragen en door vragen. De baliemedewerkers moeten van administratieve 'afhandelaars' commercië le 'behandelaars' worden. Hun werk wordt dan ook veel interessanter. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor de studentenmarkt.' Tak vult aan: 'Men moet meedenken en oplossingen aanreiken. Men moet als het ware de vragen voor zijn. Heel belangrijk is ook, dat men aan de Studentenrekening altijd de interne rekeningcode 0044 toe kent. Een Studentenrekening is dan onmid dellijk in alle systemen te herkennen. Je kunt ze dan altijd selecteren om te bena deren voor andere dingen, zoals een Edu katief Krediet of speciale reizen.' Van Dijck: 'Ook het gebruik van een KTS/KIK- signalering aan de balie is een handig hulpmiddel. Er zijn verschillende types sig naleringen. Je hebt er die één keer waar schuwen en dan automatisch wegvallen, maar je hebt er ook die je inbrengt en die je er zelf ook doelbewust weer uit moet ha len. Als een student zich meldt, kan de ba liemedewerker hem wijzen op de Studen tenrekening.' Toekomstplannen Onze doelstellingen in de studentenmarkt zijn niet alleen ge richt op een hogere penetratiegraad en het Wie gaat studeren en op kamers gaat wonen, krijgt te maken met verzekerin gen. Tot dat moment is alles via de ou ders geregeld. De Rabobank heeft een totaal-pakket verzekeringen voor de stu dent ontwikkeld. Hierin zitten een inboe delverzekering, een aansprakelijkheids verzekering voor particulieren en een ongevallenverzekering. Volgens de Con- sumentengeldgids van juli is het totaal pakket van de Rabobank de beste keus en volgens een vergelijkende tabel is de student bij de Rabobank ook het goed koopste uit. afzetten van drie diensten per student', meldt Tak. 'We willen ook het imago van de Rabobank bij de studenten opvijzelen. Veel activiteiten van Rabobanken in stu dentensteden zijn daar op gericht.' Van Dijck: 'Volgend jaar komt er een Rabobank- studentencard, een specifiek pasje voor HBO/WO-studenten. Een kaart met stan daard-gebruik van geld- en betaalautoma ten en chequegebruik. Dat soort zaken. Maar daarnaast kun je er specifieke dien sten of voordelen aan hangen. De Stu dentenrekening is al een prima produkt, maar als we het nog kunnen verbeteren, zullen we dat zeker niet laten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 12