Studentenrekening: van passief naar actief beleid Rabo RaDO band Begin september start het nieuwe studiejaar met in totaal 300.000 studenten aan HBO-opleidingen en universiteiten. Daar van zijn er 75.000 cliënt bij de Rabobank. Deze studenten zijn vanuit de bank gezien de potentiële goede cliënten voor de toe komst. Het is belangrijk deze groep blijvend aan de bank te bin den. Een tevreden klant blijft zijn bank trouw, ook als hij is afge studeerd en een baan heeft gevonden. De eind vorig jaar geïntro duceerde Studentenrekening is speciaal ontwikkeld voor deze doelgroep. We spraken over de deze maand te houden conversie actie van de betaalrekening naar de Studentenrekening met Henk van Dijck van het Centrum voor het Betalingsverkeer en Arnold Tak van Marketing Particulieren. Student rendabele cliënt van de toekomst? De Rabobank Studen tenrekening Uitdraai student-cliënten Nummer 11/11 augustus 1989 Betaalrekeningen van HBO/WO-stu- denten bij onze bank omzetten naar een Studentenrekening', stelt Van Dijck kort en krachtig. 'Dat is waar het bij de conversie-actie om gaat.' Van de naar schatting 75.000 HBO/WO-cliënten met een Betaalrekening bij de Rabobank, heeft momenteel slechts 17% een Studenten rekening. 'We streven naar 100%', zegt Tak. 'De Studentenrekening is heel aan trekkelijk en kan de vergelijking met soort gelijke produkten van de andere banken zeker doorstaan. We kunnen dus rustig uit gaan van een hoge bereidheid om de Be taalrekening om te zetten in een Stu dentenrekening. Ruim 200 banken hebben zich voor deze actie ingeschreven. Vervol gens kan men cliënten met een Stu dentenrekening ook nog bewerken voor het Edukatief Krediet. Dat is een extra facili teit, gekoppeld aan de Studentenreke ning.' In 1988 werd binnen de organisatie een nieuw marktbeleid voor de HB0/W0- studentenmarkt geïntroduceerd. Dit beleid voorziet onder meer in een vergoedingsre geling voor Rabobanken in studentenste den. Dit ter compensatie van de kosten in verband met het relatiebeheer van deze doelgroep. Tot nu toe werd er nogal pas sief met studenten omgegaan. De ervarin gen zijn echter heel positief, zodat beslo ten is nu over te gaan tot een actieve be nadering van de studentenmarkt. Niet al leen door de banken in de studentenste den, maar door alle Rabobanken. Uit- en thuiswonend Van de WO-stu- denten woont 17% thuis, van de HBO-stu- denten 44%. Zij houden hun Betaalre kening meestal aan bij de bank in de ou derlijke woonplaats. Maar ook voor hen is er de Studentenrekening. Tak: 'Daarom is de conversie-actie ook van belang voor banken buiten de studentensteden. We hebben dan ook alle banken het marktbe werkingspakket toegestuurd, ook als men niet had ingetekend. Belangrijk is boven dien, dat de wensen van de cliënt met be trekking tot de eventuele verhuizing van Gespreide betaling van collegegeld Gebruik van Eurocheques Pas met pincode voor gebruik GEA en BEA Standaardkrediet van f 1.000,- tegen een extra lage rente Daarnaast zijn er het Edukatief Krediet en de Rabopolis Studentenverzekering. De inschrijfdatum voor de conversie-ac tie van Betaal- naar Studentenrekening is gesloten. Wel is het nog mogelijk de beschikking te krijgen over de student cliëntgegevens. Een uitdraai daarvan is rechtstreeks te bestellen bij het AID on der nummer QH 158. De kosten zijn f 200,-. bankdiensten, goed worden geïnventari seerd. Het maakt een goede indruk op de cliënt als dat feilloos verloopt. Gaat het niet vlot, dan is de student al vlug geneigd naar de concurrentie te lopen.' Jongeren kosten geld 'Alle inspan ningen gericht op jeugdigen en jongeren kosten de banken handen vol geld', stelt Van Dijck. 'En maar hopen, dat er ooit wat uitkomt. Kun je de HBO/WO-studenten vasthouden, dan mag je toch wel aanne men, dat je goed komt te zitten. Het zijn toch de veelbelovende klanten van de toe komst.' Tak: 'De Studentenrekening is en thousiast ontvangen, ook bij ouderejaars. Het idee dat men f 1.000,- rood mag staan vindt men prettig: het hoeft niet, maar het kan wel. In feite willen we de kwaliteit van ons cliëntenbestand op een hoger niveau brengen. Het blijkt gewoon, dat wij als Ra- bobankorganisatie niet het beste deel van de markt hebben. Verhoudingsgewijs heb ben wij een te klein aandeel in de cliënt groepen 1 en 2.' Van Dijck: 'Dat is voor een deel ook een stukje historie. De beter gesitueerden - en dus vaak ook hun kinde ren - gingen naar andere banken. Dat geldt voor studenten eigenlijk ook. Maar de banktrouw neemt wat af. Dat geeft ons mogelijkheden om het interessante deel van de markt naar ons toe te halen. De studentenmarkt is in dat opzicht een kans die je moet grijpen. Daarmee kun je een verandering bewerkstelligen.' Coöperatief denken 'Voor banken zit er niet onmiddellijk voordeel aan, om in de studentenmarkt te investeren. Het is een De Rabobank Utrecht staat met een speciale caravan in de stad tijdens de studenten-introductie week.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 11