Filmdagen aanleiding voor actie gericht op studenten markt Opnieuw nationaal klassiek muziekfestival gesponsord m* RaDn band De Nederlandse Filmdagen pre senteren van 20 tot en met 27 september de 'jaaroogst' van nagenoeg alles wat de Neder landse filmproducenten de laat ste twaalf maanden hebben uit gebracht. De Rabobank spon sort deze belangrijke filmmani festatie en organiseert een ac tie, gericht op eerstejaars stu denten van universiteiten. NEDERLANDSE FILMDAGEN UTRECHT Het Festival Oude Muziek De Rabobank is opnieuw één van de hoofd-sponsors van een be langrijke activiteit op het gebied van de klassieke muziek. De naam van de bank wordt nu ook verbonden aan het vermaarde Holland Festival Oude Muziek, dat van 25 augustus tot en met 3 september wordt gehouden op een groot aantal historische lo caties en in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Nummer 11/11 augustus 1989 Uit onderzoek is gebleken, dat het Utrechtse filmfestival bijzonder po pulair is bij studenten. Ruud Pol man, die namens Rabobank Nederland de sponsoractiviteiten rond de Filmdagen co- ordineert: 'Voor de Rabobank vormen de studenten een interessant marktseg ment. Daarin willen wij onze positie ver sterken. Vorig jaar was dat voor Rabobank Nederland aanleiding om een actie te ont wikkelen, waarmee eerstejaars studenten als cliënt geworven zouden kunnen wor den. Die actie hebben wij samen met de Rabobank Utrecht opgezet. De goede re sultaten - voor de bank Utrecht leverde het enige honderden nieuwe cliënten op - waren aanleiding om de actie dit jaar te prolongeren. We geven er nu een landelijk karakter aan.' Landelijke actie Dit jaar zal de actie dus een meer landelijk karakter krijgen. 'Alle banken in universiteitssteden kun nen er nu op inhaken', aldus Polman. Wat is de inhoud van de actie? 'In de campag neperiode, die loopt van 14 augustus tot en met 20 september krijgen studenten aan universiteiten, die een Studenten rekening openen een aantrekkelijk 'film dagenpakket'. Ook studenten, die hun nor male betaalrekening omzetten in een Stu dentenrekening of het huisadres wijzigen in het studeeradres, kunnen aan de actie deelnemen.' Interessant pakket Het pakket, dat de studenten gratis ontvangen, bestaat uit vier onderdelen. Allereerst een drie-rit- tenkaart, waarmee driemaal een keuze kan worden gemaakt uit het veelzijdige programma van het festival. Ten tweede een zeefdruk van de festivalposter, ont worpen door Jan Wolkers. Het derde on derdeel uit het pakket is een kortingscou pon van de NS voor 40 procent reductie Na het Liszt Concours is het Festival Oude Muziek de tweede belangrijke activiteit op het gebied van de klas sieke muziek, waarmee Rabobank Ne derland een sponsorovereenkomst heeft gesloten. De kwaliteit en de landelijke uit straling zijn de overwegingen, waarop is besloten de al jaren bestaande samenwer king te verruimen. Wim Louwerse, hoofd Representatie: 'Nederland scoort heel hoog wat de beoefening van oude muziek betreft. Het festival is echt van de aller hoogste kwaliteit. Het heeft daarom zeker in Europa, maar ook daarbuiten, een bij zondere klank. We zoeken naar kwaliteit als het gaat om te sponsoren activiteiten, op een treinkaartje naar Utrecht. Ten slotte maakt de nieuwe rekeninghouder kans op twee kaartjes voor de openings avond of de gala-avond van de Filmdagen. Vorig jaar succes' Ik denk dat de banken met de actie op een sympatieke en goedkope manier studenten als cliën- omdat kwaliteit een van onze identiteits doelstellingen is. Met andere woorden: in onze dienstverlening streven wij ook naar kwaliteit.' Twee concerten Met de twee belang rijkste concerten uit een lange reeks maakt de Rabobank duidelijk, betrokken te zijn bij het Festival Oude Muziek. Dat zijn het openings- en het slotconcert, waaraan de naam van de bank wordt verbonden. Het openingsconcert wordt uitgevoerd door The London Classical Players. Zij spelen werk van Beethoven. Het slotconcert be staat uit een uitvoering van Die Schöpfung van Haydn, vertolkt door het koor van de Nederlandse Bachvereniging onder leiding ten kunnen werven. Bovendien is het een goede gelegenheid om zich als studenten- bank in de plaatselijke studentenwereld te profileren', aldus Polman. Hij kijkt met waardering terug op de activiteiten, die de plaatselijke bank Utrecht vorig jaar heeft ontwikkeld. 'In Utrecht was de bank met een promotie-caravan aanwezig op bijvoorbeeld de open dagen van de univer siteit, een introductiedag van een studen tenroeivereniging en tijdens sportdagen. Een promotieteam deelde daar de studen ten-brochure en de folder van de Filmda gen-actie uit. Dat promotieteam bestond uit leden van een studenten-hockey-ver- eniging. Als tegenprestatie sponsorde de bank het hockey-team.' 20-27SEPTEMBER 1989 Jan Wolkers met zijn ontwerp voor de poster van de Filmdagen. van Frans Brüggen. Met name het laatste concert belooft het klapstuk van het festi val te worden. Grote belangstelling Oude muziek is sterk in opkomst. Met name bij jongeren stijgt de belangstelling. Dat blijkt ook uit het aantal bezoekers dat deelneemt aan de talloze concerten en activiteiten. Jaar lijks komen zo'n 50.000 muziekliefhebbers uit het hele land naar het festival. Nadat begin mei het programma is bekendge maakt, stromen de reserveringen binnen. Het is daarom niet altijd mogelijk later nog een toegangsbewijs te bemachtigen. Naast talloze concerten bestaat het fes tival uit een oude muziekmarkt in de weekends, carillonconcerten, orgelesta fette, lezingen, workshops, studiedagen, videovoorstellingen en tentoonstellin gen. De meeste activiteiten vinden plaats in historische lokaties als kerken, monumenten en musea. Informatie over het festival en kaartver koop: (030)340921

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10