Nedship Bank, nieuwe naam voor Rabobankdochter Scheepshypotheekbank Nedship Bank Rabo band Scheepsfinanciering is sinds 1899 het specialisme van de Scheeps hypotheekbank, die sinds kort omgedoopt is tot Nedship Bank. De bank financiert zeeschepen, visserijschepen, Rijn- en binnenvaart schepen, geregistreerd in Nederland en vooral ook in het buitenland. Omdat er zoveel zaken in het buitenland worden gedaan en velen daar over de naam Nederlandse Scheepshypotheekbank hun tong braken, is de naam onlangs veranderd in Nedship Bank. Die naam zal ook in Nederland van nu af aan worden gebruikt. Nummer 10/21 juli 1989 In 1986 nam de Rabobank de aande len van de toen nog Scheepshypo theekbank geheten Nedship Bank over. Directeuren van de bank waren en bleven drs. A. Smit en mr. P. Wilde. Smit is de man die het geld aantrekt en Wilde zet het uit. Een gesprek in het Rotterdamse hoofd kantoor van de Nedship Bank. Een stukje geschiedenis 'In het begin van deze eeuw waren er meerdere scheepshypotheekbanken', vertelt Wilde. 'In de crisis van de dertiger jaren zijn er veel verdwenen. De anderen zijn langza merhand samengegaan. Zo is uiteindelijk deze bank ontstaan en was er nog maar één instituut over in Nederland dat in feite niets anders doet dan het financieren van drijvende voorwerpen.' Smit: 'Dat is nieuw bouw, tweedehands, alles wat maar drijft of kan drijven. Ook allerlei constructies, die juridisch tot drijvende voorwerpen wor den gerekend, zoals off-shore zaken. Overi gens financieren wij alleen schepen, die bedrijfsmatig worden ingezet.' Tweedehands schepen 'De nieuwbouw van schepen in Nederland nam duidelijk af', vertelt Wilde. 'Die ging vooral naar het Verre Oosten, waar de arbeid goedkoop is. Wij zijn toen gaan kijken naar andere voor ons inte ressante markten, vooral de tweedehands markt. We hebben ons eerst gericht op Grie kenland. Daar werken we nu 15 jaar, sinds 10 jaar hebben we er een eigen kantoor. Soms vinden we het wel jammer dat daar geen Rabobank zit. We hebben er zeker zo'n 120 klanten en die kunnen we geen verdere service bieden. Maar misschien komt dat ooit nog. Daarna zijn we gegaan naar een ander shipping center, New York. Ook daar hebben we een kantoor.' Smit: 'We waren net doende om ons te oriënteren voor een derde shipping center, in het Verre Oosten, toen er van 1981 tot 1987 een ern stige scheepvaartcrisis kwam. De ernstig ste die we in deze eeuw hebben meege- Drs. A. Smit (I) en mr. P. Wilde: 'Wij opereren zelfstandig, maar streven naar samenwerking met de lokale banken. maakt. Maar we zijn enthousiast doorge gaan en zijn er uitgekomen. In die dagen hadden we zelf een grote vloot van opgeleg de schepen. We hadden toen hier onze han den vol. Maar een kantoor in het Verre Oos ten is nog wel een wens, die juist door de samenwerking met de Rabobank makkelij ker gerealiseerd kan worden. We stellen ons voor, dat we daar gaan aanleunen te gen het kantoor in Singapore of Hong Kong. Dat is een reuze voordeel, want het opzet ten van een kantoor in het Verre Oosten, hoe bescheiden ook, is een dure zaak. In Curagao zitten we sinds kort op kamers bij de Rabobank. Die hadden een te groot kan toor, dus dat was een logische stap.' Zelfstandige dochter De Nedship Bank is een dochter van de Rabobank, maar opereert zelfstandig. Wilde: 'Wij zijn natuurlijk meteen na de overname gaan kij ken wat de mogelijkheden tot samenwer king waren. Die zijn allereerst te vinden in de binnenvaart. We hebben contacten ge legd met de lokale banken, die in de finan ciering zitten van de binnenvaart. Daar worden dus al de nodige zaken samen ge daan. We zijn bezig om hetzelfde te doen met de visserij. Daar hebben we ook een aardig belang in. De samenwerking met de Rabobanken moet nog verder van de grond komen.' Smit: 'We hebben nu contacten met zo'n twintig banken die in de binnen vaart zitten. Samenwerking op het gebied van de visserij moet nog verder ontwikkeld worden, dan praat je toch zeker ook over zo'n vijftien banken. Natuurlijk is er maar een klein aantal banken, dat überhaupt met dit soort zaken te maken krijgt.' 'Zeevaart is een andere zaak', vertelt Wilde. 'Dat doen de Rabobanken eigenlijk niet. Er zijn in het noorden een paar kanto ren, die zo nu en dan een coaster belenen, maar dat zijn uitzonderingen. Uiteraard doet Rabobank Nederland zaken met de grote scheepvaartmaatschappijen, maar dat is meer corporate financing en dat is niet zo zeer onze stiel.' 'We merken al duidelijk, dat de aange sloten banken graag gebruik maken van onze expertise', zegt Smit. 'Natuurlijk pro beren we altijd om het normale bankver keer via de aangesloten bank te laten lo pen. Maar het is niet de bedoeling om aan koppelverkoop te doen. De Nedship Bank past goed in de Rabobankorganisatie. De bijna totale aan- en afvoer van agrarische producten gebeurt over water. Een heel groot stuk van de export van de Nederland se agrarische bedrijven gaat per schip weg. Denk bijvoorbeeld aan vis, vlees en alle produkten uit het Westland.' De toekomst Wilde: 'In de afgelopen jaren is de Nederlandse vloot kleiner ge worden, het aantal reders is afgenomen. De arbeid is hier te duur. Veel schepen zijn onder een zogenaamde goedkope vlag gaan varen. Vorig jaar betrof bijna 95% van onze financieringen schepen die onder niet-Nederlandse vlag varen. Een groot deel van de produktie komt van ons kan toor in Piraeus. Een andere grote produ cent is het New Yorkse kantoor. Geleidelijk aan beginnen we hier in Rotterdam ook weer terug te komen. We hopen nu de sa menwerking met de Rabobank verder uit te bouwen om zo concurrerend te kunnen zijn bij de Nederlandse reder. Een lokale bank kan het gewone betalingsverkeer doen en wij de scheepsfinanciering. Samen kunnen we concurrerend zijn, alleen niet.' Samendoen Smit: 'We hebben lokale banken waarvan wij wisten dat zij aan bin nenvaart deden bezocht en er zijn ook men sen hier geweest. Ze maken kennis met onze afdelingen en er worden presentaties gegeven. We willen de Rabobanken ervan overtuigen, dat wij een bepaald specialisme in huis hebben waardoor wij zaken als vis serij en binnenvaart-financiering - waar het meestal om gaat - wat minder riskant voor ze kunnen maken als we het samendoen', aldus Smit. 'We hebben allerlei procedures opgezet, die voor beide organisaties accep tabel zijn. We hebben als het ware samen een produkt geformuleerd', vult Wilde aan. Beide heren zijn optimistisch over de toekomst. Smit: 'Óp het ogenblik hebben we een hele gezonde portefeuille, f 1,5 miljard. De looptijd van onze leningen is momenteel kort, zo'n 3 a 4 jaar. Dat bete kent dus, dat we veel produktie moeten maken.' Wilde: 'Het is een cyclisch bedrijf, je moet op je tellen passen. Het gaat een aantal jaren goed en dan is het weer even minder. We geloven niet dat we weer terug krijgen wat we in de 80-er jaren gehad heb ben, dat was zeer buitengewoon. Het is be langrijk dat de lokale banken de weg naar de Nedship Bank in Rotterdam weten te vinden. We kunnen elkaar ondersteunen en aanvullen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9