Nedship Bank,
nieuwe naam voor
Rabobankdochter
Scheepshypotheekbank
Nedship Bank
Rabo
band
Scheepsfinanciering is sinds 1899 het specialisme van de Scheeps
hypotheekbank, die sinds kort omgedoopt is tot Nedship Bank. De
bank financiert zeeschepen, visserijschepen, Rijn- en binnenvaart
schepen, geregistreerd in Nederland en vooral ook in het buitenland.
Omdat er zoveel zaken in het buitenland worden gedaan en velen
daar over de naam Nederlandse Scheepshypotheekbank hun tong
braken, is de naam onlangs veranderd in Nedship Bank. Die naam
zal ook in Nederland van nu af aan worden gebruikt.
Nummer 10/21 juli 1989
In 1986 nam de Rabobank de aande
len van de toen nog Scheepshypo
theekbank geheten Nedship Bank over.
Directeuren van de bank waren en bleven
drs. A. Smit en mr. P. Wilde. Smit is de
man die het geld aantrekt en Wilde zet het
uit. Een gesprek in het Rotterdamse hoofd
kantoor van de Nedship Bank.
Een stukje geschiedenis 'In het begin
van deze eeuw waren er meerdere
scheepshypotheekbanken', vertelt Wilde.
'In de crisis van de dertiger jaren zijn er
veel verdwenen. De anderen zijn langza
merhand samengegaan. Zo is uiteindelijk
deze bank ontstaan en was er nog maar
één instituut over in Nederland dat in feite
niets anders doet dan het financieren van
drijvende voorwerpen.' Smit: 'Dat is nieuw
bouw, tweedehands, alles wat maar drijft
of kan drijven. Ook allerlei constructies,
die juridisch tot drijvende voorwerpen wor
den gerekend, zoals off-shore zaken. Overi
gens financieren wij alleen schepen, die
bedrijfsmatig worden ingezet.'
Tweedehands schepen 'De nieuwbouw
van schepen in Nederland nam duidelijk af',
vertelt Wilde. 'Die ging vooral naar het Verre
Oosten, waar de arbeid goedkoop is. Wij zijn
toen gaan kijken naar andere voor ons inte
ressante markten, vooral de tweedehands
markt. We hebben ons eerst gericht op Grie
kenland. Daar werken we nu 15 jaar, sinds
10 jaar hebben we er een eigen kantoor.
Soms vinden we het wel jammer dat daar
geen Rabobank zit. We hebben er zeker
zo'n 120 klanten en die kunnen we geen
verdere service bieden. Maar misschien
komt dat ooit nog. Daarna zijn we gegaan
naar een ander shipping center, New York.
Ook daar hebben we een kantoor.' Smit:
'We waren net doende om ons te oriënteren
voor een derde shipping center, in het Verre
Oosten, toen er van 1981 tot 1987 een ern
stige scheepvaartcrisis kwam. De ernstig
ste die we in deze eeuw hebben meege-
Drs. A. Smit (I) en mr. P. Wilde: 'Wij opereren
zelfstandig, maar streven naar samenwerking
met de lokale banken.
maakt. Maar we zijn enthousiast doorge
gaan en zijn er uitgekomen. In die dagen
hadden we zelf een grote vloot van opgeleg
de schepen. We hadden toen hier onze han
den vol. Maar een kantoor in het Verre Oos
ten is nog wel een wens, die juist door de
samenwerking met de Rabobank makkelij
ker gerealiseerd kan worden. We stellen
ons voor, dat we daar gaan aanleunen te
gen het kantoor in Singapore of Hong Kong.
Dat is een reuze voordeel, want het opzet
ten van een kantoor in het Verre Oosten,
hoe bescheiden ook, is een dure zaak. In
Curagao zitten we sinds kort op kamers bij
de Rabobank. Die hadden een te groot kan
toor, dus dat was een logische stap.'
Zelfstandige dochter De Nedship
Bank is een dochter van de Rabobank,
maar opereert zelfstandig. Wilde: 'Wij zijn
natuurlijk meteen na de overname gaan kij
ken wat de mogelijkheden tot samenwer
king waren. Die zijn allereerst te vinden in
de binnenvaart. We hebben contacten ge
legd met de lokale banken, die in de finan
ciering zitten van de binnenvaart. Daar
worden dus al de nodige zaken samen ge
daan. We zijn bezig om hetzelfde te doen
met de visserij. Daar hebben we ook een
aardig belang in. De samenwerking met de
Rabobanken moet nog verder van de grond
komen.' Smit: 'We hebben nu contacten
met zo'n twintig banken die in de binnen
vaart zitten. Samenwerking op het gebied
van de visserij moet nog verder ontwikkeld
worden, dan praat je toch zeker ook over
zo'n vijftien banken. Natuurlijk is er maar
een klein aantal banken, dat überhaupt
met dit soort zaken te maken krijgt.'
'Zeevaart is een andere zaak', vertelt
Wilde. 'Dat doen de Rabobanken eigenlijk
niet. Er zijn in het noorden een paar kanto
ren, die zo nu en dan een coaster belenen,
maar dat zijn uitzonderingen. Uiteraard
doet Rabobank Nederland zaken met de
grote scheepvaartmaatschappijen, maar
dat is meer corporate financing en dat is
niet zo zeer onze stiel.'
'We merken al duidelijk, dat de aange
sloten banken graag gebruik maken van
onze expertise', zegt Smit. 'Natuurlijk pro
beren we altijd om het normale bankver
keer via de aangesloten bank te laten lo
pen. Maar het is niet de bedoeling om aan
koppelverkoop te doen. De Nedship Bank
past goed in de Rabobankorganisatie. De
bijna totale aan- en afvoer van agrarische
producten gebeurt over water. Een heel
groot stuk van de export van de Nederland
se agrarische bedrijven gaat per schip
weg. Denk bijvoorbeeld aan vis, vlees en
alle produkten uit het Westland.'
De toekomst Wilde: 'In de afgelopen
jaren is de Nederlandse vloot kleiner ge
worden, het aantal reders is afgenomen.
De arbeid is hier te duur. Veel schepen zijn
onder een zogenaamde goedkope vlag
gaan varen. Vorig jaar betrof bijna 95% van
onze financieringen schepen die onder
niet-Nederlandse vlag varen. Een groot
deel van de produktie komt van ons kan
toor in Piraeus. Een andere grote produ
cent is het New Yorkse kantoor. Geleidelijk
aan beginnen we hier in Rotterdam ook
weer terug te komen. We hopen nu de sa
menwerking met de Rabobank verder uit te
bouwen om zo concurrerend te kunnen zijn
bij de Nederlandse reder. Een lokale bank
kan het gewone betalingsverkeer doen en
wij de scheepsfinanciering. Samen kunnen
we concurrerend zijn, alleen niet.'
Samendoen Smit: 'We hebben lokale
banken waarvan wij wisten dat zij aan bin
nenvaart deden bezocht en er zijn ook men
sen hier geweest. Ze maken kennis met
onze afdelingen en er worden presentaties
gegeven. We willen de Rabobanken ervan
overtuigen, dat wij een bepaald specialisme
in huis hebben waardoor wij zaken als vis
serij en binnenvaart-financiering - waar het
meestal om gaat - wat minder riskant voor
ze kunnen maken als we het samendoen',
aldus Smit. 'We hebben allerlei procedures
opgezet, die voor beide organisaties accep
tabel zijn. We hebben als het ware samen
een produkt geformuleerd', vult Wilde aan.
Beide heren zijn optimistisch over de
toekomst. Smit: 'Óp het ogenblik hebben
we een hele gezonde portefeuille, f 1,5
miljard. De looptijd van onze leningen is
momenteel kort, zo'n 3 a 4 jaar. Dat bete
kent dus, dat we veel produktie moeten
maken.' Wilde: 'Het is een cyclisch bedrijf,
je moet op je tellen passen. Het gaat een
aantal jaren goed en dan is het weer even
minder. We geloven niet dat we weer terug
krijgen wat we in de 80-er jaren gehad heb
ben, dat was zeer buitengewoon. Het is be
langrijk dat de lokale banken de weg naar
de Nedship Bank in Rotterdam weten te
vinden. We kunnen elkaar ondersteunen
en aanvullen.'