Drie nieuwe televisie commercials meer bank voor je geld Rabo band Steeds gesprek tussen twee personen Volgende week komt de Rabo bank met nieuwe televisie-com mercials op de buis. Het gaat om drie films, die zijn geba seerd op de nieuwe slogan 'meer bank voor je geld'. De geldautomaat, de Spaar-Opti- maalhypotheek en sparen zijn de onderwerpen die in STER- tijd te zien zullen zijn. Nummer 10/21 juli 1989 Met ingang van dit jaar ziet de re clame van de Rabobank, gericht op de markt voor particulieren, er anders uit. Werd de Rabobank in 1988 nog naar buiten gebracht als een vriendelij ke bank waar je altijd terecht kunt, nu wordt het 'meer'-concept gehanteerd. 'Dat betekent uiteraard niet, dat we nu niet vriendelijk meer zijn', licht Joost Huvenaars van Publiciteit Particulieren toe. 'Natuurlijk zijn we ook nu vriendelijk en kun je bij ons altijd terecht. Het 'meer'-concept houdt in, dat we wat meer op basis van rationele ar gumenten proberen de produkten aan onze consumenten voor te leggen. Die consu ment kiest op basis van wat hij bij de Ra bobank kan krijgen. Niet omdat wij zo vriendelijk zijn, maar omdat ons produkt voor hem een zekere toegevoegde waarde heeft. Dat brengen wij in de publiciteit tot uiting door heel consequent de slogan 'meer bank voor je geld' te gebruiken.' Veranderingen 'In januari hebben we al een aantal radio-commercials aangepast', licht Huvenaars toe. 'Inmiddels hebben we ook de advertenties, die we plaatsen in de tijdschriften, in de 'meer bank voor je geld'- lijn laten brengen. Het zijn er inmiddels zo'n kleine vijfentwintig verschillende. Met de campagnes in de dagbladen is het net zo. De introductie van het Rabobank Obligatie Pak ket was uitgevoerd in de 'meer bank voor je geld'-lijn. Dat was ook het geval met een flin ke ondersteunende campagne voor hypothe ken. Nu loopt nog een advertentie-campagne voor de popularisering van het gebruik van de bankpas met PIN-code. Vervolgens waren de tv-commercials aan vernieuwing toe.' Drie commercials De laatste maanden hebben Huvenaars en zijn mensen gewerkt aan de ontwikkeling en produktie van drie nieuwe tv-commercials. De eerste gaat over de Spaar-Optimaalhypotheek, die voor de consument veel financieel voordeel kan bieden. Huvenaars: 'Die produkt-plus, dat financiële voordeel, zit heel nadrukkelijk in die commercial. De tweede film laat het gemak van een andere dienst van de Ra bobank zien: de geldautomaten. We heb ben daarmee verreweg de sterkste positie in het binnenlandse net. Meer dan de helft van alle automaten is van de Rabobank. Het gemak van de geldautomaat staat in die commercial centraal. De derde STER- spot gaat over sparen, waarbij we ons met name hebben gericht op het gegeven, dat als je bij de Rabobank spaart, altijd je spaargeld snel beschikbaar hebt. Direct en contant, als het moet.' Dialoog Hoe zitten die nieuwe televisie commercials in elkaar, wat is de filosofie erachter? Huvenaars: 'We hebben voor alle drie de commercials een structuur gekozen, waarbij er sprake is van een dialoog tussen twee personen. In die dialoog wordt als het ware een probleem, een spanning opge bouwd. Aan het eind komt dan de produkt- boodschap van de Rabobank, de oplossing eigenlijk. Bij hypotheken bijvoorbeeld hebben we twee mensen, die een leegstaand huis bekijken. Die praten over dat huis en over de financiering. Het zijn een man en een vrouw. De vrouw vertelt dat zij al bij de bank is ge weest voor informatie. Dat is een verrassing voor de echtgenoot of haar partner. Zij geeft aan, dat de Rabobank een hypotheek heeft, waar je veel geld mee kunt besparen, de Spaar-Optimaalhypotheek. Het beeldverhaal houdt op en de produktboodschap komt in beeld. Een stem op de achtergrond zegt ver volgens dat je met de Spaar-Optimaalhypo theek tienduizenden guldens kunt besparen. Een gelijke tekst verschijnt in beeld gevolgd door 'Rabobank. Meer bank voor je geld'. Eigentijdse opstelling Waarom is de rol van die vrouw zo gekozen? 'Ik denk dat wij met onze campagnes ook onze positieve, zakelijke, moderne uitstraling willen onder strepen' aldus Huvenaars. 'Wij willen ons ook zo in de particuliere markt opstellen. Als we de man die rol zouden hebben gege ven, dus als hij al bij de bank is geweest om informatie te halen, dan zou dat weer helemaal aansluiten bij de traditionele pa tronen. Daarom hebben we de vrouw die rol laten spelen. Zij heeft bij de bank naar de mogelijkheden van de hypotheek gevraagd. Zij weet al dat de Spaar-Optimaalhypotheek een heleboel voordelen biedt. Het is wel een bewuste keuze geweest.' Betaalautomaat De commercial met de betaalautomaat heeft een zelfde structuur. In het korte verhaal brengt een man zijn partner, die op reis gaat, naar het station. Zij moeten bij het loket even wachten voor dat er een kaartje kan worden gekocht. Hij geeft haar nog wat adviezen. Plotseling blijkt dat hij geen geld bij zich heeft, om voor haar een kaartje te kopen. Gelukkig heeft zij haar bankpas bij zich. Dat biedt de mogelijkheid om vlug uit de geldautomaat van de Rabobank om de hoek, geld te ha len. Terwijl zij dat doet, neemt hij haar plaats in de rij in. Als hij aan de beurt is - de spanning loopt ontzettend op - komt zij met het geld. Dan volgt de produktbood schap: '750 geldautomaten, meer dan alle andere banken samen'. Postbank De derde commercial is in Rotterdam opgenomen. Het verhaal is weer een dialoog, nu tussen twee mannen. Ze lo pen door de stad en hebben het over spa ren en spaargeld. De ene man heeft de zaak goed geregeld en spaart bij de Rabo bank. Hij kan altijd direct bij z'n spaargeld. De ander heeft een probleem. Hij spaart wel, maar kan er niet meteen over beschik ken. Huvenaars licht toe waarom voor dat produktvoordeel is gekozen: 'De collega's van Creditgelden Particulieren hebben daar onderzoek naar gedaan. Er zijn veel dubbele klanten, die én bij de Rabobank, én bij de Postbank klant zijn. Dat betekent dat die dubbele klanten ook benaderd worden door de Postbank met mailings. Het verschil met de Leeuw-rekening van de Postbank is, dat je bij ons direct contant kunt opnemen. Daarop spitsen we ons toe.' De drie nieuwe televisie-commercials zijn vanaf volgende week te zien op Neder land 1 en 2. Opnamen van de commercial 'betaalautomaat' in de Amsterdamse Van Baerlestraat. Het ging slechts om de ingang. De overige opnamen zijn gemaakt op het NS-station Bussum.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7