Concurrentieslag om plastic geld leidt tot nieuwe produkten Meer resultatencentra bij Rabobank Nederland Rabo band De concurrentiestrijd op de markt voor creditcards is ingezet. De meeste banken hebben inmiddels een eigen (Euro)card. Ook niet-banken betreden de markt van het plastic geld. De Eurocard van de ANWB heeft dezelfde functies als onze Rabocard. Alleen heeft de ANWB wat aanbiedingen naar aanleiding van die kaart in het vooruitzicht gesteld. Uitbreiding aantal acceptatiepunten Eurocard Het sociaal jaarverslag, be ter bekend onder de naam Soci ale Ontwikkelingen en Trends, was in de vergadering van de Caar aanleiding tot het stellen van enkele vragen. Met name de resultatencentra binnen Ra bobank Nederland waren onder werp van gesprek. Nummer 10/21 juli 1989 Naast het prijsverschil van vijf gulden krijg je bij de ANWB vooralsnog wei nig extra's. De Rabocard gaat die wel bieden. Met die extra's is men bij het Centrum voor het Betalingsverkeer druk bezig: 'We willen bijvoorbeeld dat de klant met z'n Rabocard gewoon in de geldauto maten van de Rabobank en mogelijk alle geldautomaten in Nederland terecht kan, zonder dat hij daarvoor de credit card pro visie moet betalen', aldus Leopold Lindner van de produktgroep Bankpas Betaaldien sten. 'Dat geeft een aanzienlijk voordeel en dan is de vijf gulden, die de klant bij de Rabobank méér betaalt, razendsnel terug verdiend. We verwachten dat dit vanaf be gin volgend jaar mogelijk wordt.' Voordelen Lindner denkt aan nog an dere voordelen, zoals een automatisch ge koppeld krediet op de pas en of op de be- B innen Rabobank Nederland is een beweging op gang gekomen om de diverse eenheden zoveel mogelijk als resultatencentra te laten werken. Bij de plaatselijke banken is dat altijd al het geval geweest, want dat zijn juridische eenheden met een eigen balans en verlies- en winstre kening. Bij een produktontwikkelingsafdeling was dat nog niet het geval. Nu zal worden gewerkt met doelstellingen, een activiteiten plan en een budget. Dan kan worden beke ken of de doelstellingen zijn bereikt. Daar- taalrekening. Een krediet-faciliteit dus. Een derde optie is de mogelijkheid om een ver zekering te koppelen aan de Rabocard. Dat zou een reisverzekering of een bagage- of ongevallenverzekering kunnen zijn. Het is de bedoeling dat de produkt-plussen vol gend jaar zullen worden geïntroduceerd. Passenbeleid De genoemde extra's gaan een onderdeel vormen van het be leid, dat momenteel wordt uitgestippeld voor de verschillende passen en cards die de Rabobankorganisatie kent. Lindner: 'De komende tijd willen we een algemeen pas senbeleid gaan voeren. De klant kan straks bij de Rabobank een keus maken uit een aantal passen of kaarten. De klant kan dan volstaan met één pas en daarmee heeft hij dan alle gewenste voorzieningen, zonder dat hij een hele rits kaarten op zak moet hebben.' mee wordt een vorm van decentralisatie be reikt, met integrale bevoegdheden voor ma nagers. Zij dragen ook verantwoording voor het personeelsbeleid. Dat betekent, dat er soms ook een grotere variatie komt op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Gerichte opleidingen De werknemers delegatie attendeerde erop, dat er niet te vrijblijvend toezeggingen moeten worden gedaan als het gaat om de wens het oplei dingsniveau op een hoger peil te brengen. Als de behoefte kan worden gemeten en Op dit moment zijn er in Nederland 25.000 bedrijven waar de Eurocard wordt geaccepteerd. Dat aantal is te laag om veelvuldig gebruik te kunnen maken van de card. Eurocard Nederland wil dat aantal verdubbelen. Een team van Eurocard is dagelijks op pad om acquisitie te verrichten. Leopoid Lind ner van het Centrum voor het Betalingsver keer: 'Wij hebben als Rabobank natuurlijk goede contacten met onze klanten en zou den hen ook in die richting kunnen advise ren. De laatste tijd zijn we veelvuldig in contact met branche-organisaties. Zij nodi gen ons ook uit om bijvoorbeeld op hun jaarvergaderingen iets te vertellen over electronisch bankieren. Juist die branche organisaties zijn interessant, omdat ze sa men een acceptabel percentage over de omzet met Eurocard Nederland kunnen af spreken.' Overkoepelend Naast veel andere, heeft ook de DA-drogistenorganisatie, zo'n 1007 ondernemers in Nederland, inmid dels met Eurocard zo'n contract afgeslo ten. De contracten met dergelijke overkoe pelende organisaties zorgen voor een snelle groei van het aantal acceptatiepun ten in Nederland. En van het aantal trans acties dat met die kaart wordt verricht. Lindner: 'Hoe meer transacties de klant doet, hoe interessanter het is voor Euro card en de banken. De opbrengsten van Eurocard vloeien namelijk uiteindelijk in de kas van de banken.' er is een belangstellingsregistratie, dan zouden we wat meer kunnen komen tot ge richte opleidingen. De Centrale Dienst Per soneel is het daarmee eens, maar het be drijf is niet de enige die verantwoordelijk is. Het vraagt ook een actieve rol van de medewerkers en een plicht zich in te span nen. Het mag dus geen verplichting zijn van slechts één der partijen. Verbetering imago De werkgeversdele gatie signaleerde naar aanleiding van Soci ale Ontwikkelingen en Trends, dat er onvol doende belangstelling is van HBO-ers en WO-ers voor een betrekking bij de Rabo bank. Dat zou erop kunnen wijzen, dat er gewerkt moet worden aan imago-verbete ring van de organisatie bij die groepen om de interesse en instroom te verbeteren. Het beleid is al ingezet, bleek uit het antwoord van de Centrale Dienst Perso neel. Overigens komt de Rabobank in pu blicaties naar voren als een werkgever, die op een gelijk niveau beoordeeld wordt als ABN en AMRO. Bovendien zijn er op de ad vertentie, waarin voor veertig HBO-ers een plaats bij de Rabobank werd aangeboden in het zogenaamde HBO-project, maar liefst twaalfhonderd reacties gekomen. Dat sluit niet uit, dat het beeld bij HBO-ers en WO-ers verder verbeterd kan worden. De werknemers-delegatie vindt het jam mer, dat de Caar in Sociale Ontwikkelingen en Trends niet in de kijker is gezet. Wel licht kan volgend jaar een pagina in het blad worden gereserveerd.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 12