Werknemers vragen in Caar om goede voorlichting bij invoering nieuwe informatiseringssystemen Rabo band 'Grondstoffentheorie' kernpunt in discussie kortingsregeling Gevolgen commissie Oort nog onduidelijk. -a In de jaren negentig zal de informatietechnologie Oi%a bijzonder belangrijk worden. Die moet van goede kwaliteit zijn en optimaal worden ingezet om de juiste produkten en diensten aan de leden en cliënten te kunnen blijven aanbie den. Alleen dan kan de toenemende concurrentie op langere ter mijn het hoofd worden geboden. Over het beleid rond de informa tisering bij de aangesloten banken is door de Caar gediscus sieerd. De werknemersdelegatie kan zich in het beleid vinden, maar vroeg aandacht voor de consequenties voor de medewer kers en voor een goede voorlichting. Nummer 10/21 juli 1989 Het doel van de Rabo- bankorganisatie, het verstrekken van kredietfaciliteiten aan le den tegen zo gunstig mogelijke voorwaar den, is het uitgangspunt bij het bepalen van de kortingen op bancaire produkten voor de medewerkers. Daarom zijn de spaarprodukten niet opgenomen in de kortingsregelingen. 'Het is zelfs mogelijk dat de laagste rente op de debetprodukten met personeelskor- ting lager in tarief uitkomen dan bijvoor beeld de creditrekening die daar bovenuit zou komen', aldus hoofd Centrale Dienst Personeel Voogt in een reactie op opmerkin gen van de werknemersdelegatie in de Caar. 'We moeten ervoor oppassen dat er, als we niet van het grondstoffen idee uit gaan, onvermoede neveneffecten optreden, die in het beleid van de Rabobank- organisatie ontoelaatbaar zijn.' De werkge versdelegatie is het eens met die 'grond stoffentheorie'. De werknemersdelegatie heeft er moeite mee. Zij vindt dat de credit- produkten een wezenlijk onderdeel uitma ken van de produkten die de bank voor haar cliënten voert. Daar zitten ook kosten aan en dus moet het mogelijk zijn deze produk ten tegen kostprijs aan te bieden aan mede werkers in de vorm van een opslag. Het bankieren is in de loop van de tijd veran derd en de rol van de creditrente zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Beide partijen werden het niet eens. De huidige praktijk zal voorlopig worden ge handhaafd en de Caar zal wachten op een inventarisatie van de Centrale Dienst Per soneel, waarin alle produkten die nu onder de faciliteiten-regeling vallen worden opge nomen. Dat was ook het oorspronkelijke verzoek van de Caar. -a Onlangs heeft de Tweede Kamer ingestemd met de vereenvoudigingsvoorstellen voor de loon- en inkomstenbelasting van de commissie Oort. Ook op de arbeidsvoorwaarden heeft de nieuwe wetgeving invloed. De Caar be handelde een nota over dit onderwerp. Die nota van de Centrale Dienst Personeell beperkt zich tot een inventarisatie van de arbeidsvoorwaarden. Daarin is aangegeven voor weike regelingen er gevolgen zijn te ver wachten. Dat zijn de reiskosten woon-werk- verkeer, de tegemoetkoming in de verhuis- en pensionkosten en de auto- en telefoon kosten. Voor de kortingsfaciliteiten hebben de belastingmaatregelen geen consequen ties. In de komende maanden zal de Centra le Dienst Personeel samen met de Juridi sche en Fiscale Dienst nadere voorstellen uitwerken. Daarbij zal zoveel mogelijk wor den getracht door middel van alternatieve regelingen de nadelen, die er in bepaalde si tuaties kunnen ontstaan voor het personeels lid en of de bank, te beperken. De werkne mers verzochten de representatiekosten en de telefoonkosten hierin te betrekken. De discussie over het informatise- ringsbeleid in de vergadering van de Caar werd voorafgegaan door een inleiding van drs. J. Tolsma. Hij werkt bij het directoraat Bedrijfsvoering AB van Rabobank Nederland en houdt zich bezig met het informatiseringsbeleid. 'Van admi nistratieve automatisering naar informati sering' is de ondertitel van de nota, die aan zijn verhaal ten grondslag lag. Nieuwe apparatuurlijn 'Waarom een informatiseringsbeleid?', vroeg Tolsma zich af. Het antwoord gaf hij in méér dan drie woorden die de vraag lang was. 'De huidi ge computersystemen bij Rabobank Neder land en de plaatselijke banken zijn te star en bieden te weinig mogelijkheden. Wel moet er veel inspanning worden geleverd om de extra's eruit te halen. Bovendien kunnen de systemen te weinig aan elkaar worden gekoppeld. Het betekent, dat vaak dezelfde informatie dubbel moet worden ingevoerd. Dat kost tijd en er is kans op fouten. Daarbij komt nog, dat de lokale ap paratuur aan het eind van zijn levensduur is. Daarom is enige tijd geleden onderzoek gestart om te komen tot een nieuwe appa ratuurlijn voor de toekomst.' Terug naar de banken 'Het commer cieel beleid voorop', aldus Tolsma. 'Daar naast zal in principe de automatisering en informatieverzorging worden teruggebracht naar de lokale banken. Dat zal om verschil lende redenen niet altijd lukken, maar 'lo kaal tenzij...' staat voorop. De technologie die zal worden toegepast, moet zichzelf be wezen hebben én toekomst-vast zijn. De gekozen oplossingen moeten voor de klein ste én voor de grootste bank een oplos sing bieden.' Naar nieuwe systemen Volgens Tols ma wordt er nu gewerkt met 'domme' ter minals, die gekoppeld zijn aan de bij de bank aanwezige computer, of met personal computers, die onafhankelijk van elkaar functioneren. In de nieuwe apparatuurlijn is er weer sprake van een centrale compu ter, de server. Daarin zijn allerlei gegevens en programma's opgeslagen, die voor alge meen gebruik toegankelijk zijn. Aan de ser ver zijn terminals gekoppeld die met elkaar kunnen communiceren, maar ook gebruik kunnen maken van voorzieningen die in de centrale computer beschikbaar zijn. Die werkstations zijn dan 'intelligent'. Dit is een drastische verandering ten opzichte van de huidige situatie. Geleidelijk zal de nieuwe apparatuur voor de plaatselijke banken worden ingevoerd en zullen de hui dige functies worden overgezet op de nieu we apparatuurlijn. Nieuwe toepassingen zullen vervolgens worden ontwikkeld en be schikbaar komen. Ook centraal bij Rabo bank Nederland zullen de systemen gelei delijk worden vervangen. Sociale consequenties 'We krijgen te maken met een toename van de werklast binnen het taakgebied automatisering', verwacht Tolsma. 'De werkwijze binnen de banken zal anders worden. Medewerkers gaan via het systeem met elkaar communi ceren. De medewerkers zullen de beschik king krijgen over meer toepassingen en meer gegevens. De kwaliteit van het werk zal worden verhoogd door de toepassingen die worden meegeleverd, maar ook door de snelheid waarmee zaken kunnen wor den afgehandeld.' Tolsma vertaalde veran deringen in trends: 'Het routinematige werk zal afnemen door zelfbediening door de cliënt, bijvoorbeeld met electronisch

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10