Rabo band Goede kijk op spaar- gedrag consument Veel camera's in de Jaarbeurs Stukje (spek)koek bij de koffie Nummer 9/30 juni 1989 De drie doelstellingen van het buiten- landbedrijf van de Rabobankorganisatie: - Internationale bank voor onze Neder landse cliënten - Wereldwijde agribusinessbank - Wijdgespreide middelenwerving In het hart van die doelstellingen staan de aangesloten banken en haar leden/cliënten. Daarom is het begon nen. Buitenland dient binnenland. Zelfvertrouwen Op elke buitenlandse vestiging werken mensen die Nederlands spreken. Zij zijn direct benaderbaar door de plaatselijke banken. Er is dus geen taal barrière, die contacten bemoeilijkt of te genhoudt. Klarenbeek besloot zijn inleiding met de woorden: De Rabobank mag met recht en reden een gezonde dosis zelfver trouwen koesteren in buitenlandzaken. We kunnen werkelijk wat, ook concurrentieel. We verkopen niet alleen, we kunnen ook leveren. Op die manier kan en moet ons buitenlandpakket bestanddeel zijn van het plaatselijke kernbedrijf. In het wereldwijde vestigingennet van de Rabobank gaat de zon niet meer onder. 24 uur per etmaal zijn wij in de lucht.' Terugblik Algemene Vergadering Hoog boven de Utrechtse Jaarbeurs voor aanvang van de vergadering: meer bank voor je geld. De prijsvraag op de informatiemarkt-stand van Creditgelden Particulieren leverde on geveer 500 deelnemers op. De prijs, een halogeen bureaulamp, werd samen met een oorkonde uitgereikt aan J. van de Wal, hoofd BTZ bij de bank Hattem-Zalk. Hij ontving zijn prijs uit handen van A. Kuij- pers, hoofd Creditgelden Particulieren. Aan één van de thema's op de stand 'Een consumentenkijk op sparen', was de prijs vraag verbonden. Bezoekers werd ge vraagd zich te verplaatsen in de belevings wereld van de Nederlandse spaarder. De antwoorden op vijf vragen werden vergele ken met de uitkomsten van een grootscha lig, representatief onderzoek. De deelnemers gaven blijk een goed inle vingsvermogen te hebben. Zo werd goed aangevoeld, dat het grootste deel van de spaarders nauwelijks verschillen waar neemt tussen de spaarvormen en de daar aan gerelateerde rentes van de diverse fi nanciële instellingen. Ook de positie van de eigen bank als verreweg de belangrijk ste informatiebron, werd goed ingeschat. Alleen de betrokkenheid van familie, vrien den en kennissen werd nogal eens over schat. Dat geldt ook voor het belang van rente en extra premies. Het grootste deel van de spaarders hecht hier toch het grootste gewicht aan de directe beschik baarheid van spaargelden. De meeste deelnemers aan de prijsvraag realiseren zich dat er relatief weinig spaarders daadwerkelijk van bank veran deren vanwege renteverschillen en dat het grootste deel van de spaarders niet in staat is de eigen fiscale rentevrijstelling aan te geven. De Algemene Vergadering werd, naast veel bestuurders en directeuren, ook druk bezocht door camera's. Reportage-teams van het NOS-journaal, Groen en Grondig en Teleac waren er, maar ook veel came ra's van de eigen Audiovisuele Dienst. Zij maakten het mogelijk, dat alle aanwezi gen in de immens grote zaal via een groot videoscherm de sprekers goed konden volgen. Met name de bijdrage aan de verga dering van hoofddirectielid Klarenbeek werd ondersteund door videobeelden. Deze buitenland-presentatie is dezelfde dag als 'Bank in Beeld Special' naar de banken gezonden. Bovendien komt van video een versie beschikbaar voor extern gebruik. leder jaar wordt de deelnemers aan de Algemene Vergadering bij de ontvangst koffie met een tractatie aangeboden. Dit jaar was dat geen koekje van eigen bodem, maar een smakelijk stukje In donesische spekkoek. We kunnen werkelijk wat, ook concurrentieel', aldus Klarenbeek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8