Rabo band 'Thans vraagt men van ons meedenkend ondernemerschap' 'Afgebrande werkplek' levert CD-spelers op Buitenlandbeleid komt voor alle banken dichterbij Nummer 9/30 juni 1989 De laatste Algemene Vergadering van de ja ren tachtig stond in het teken van het bui tenlandbeleid. Voorzitter van de vergadering mr. 0. Baron van Verschuer richtte zich in zijn openingstoespraak vooral op het functi oneren van de coöperatieve Rabobankorga- nisatie. Toch richtte hij nog even de aan dacht op het Europees Parlement, dat een resolutie aannam, waarin werd vastgesteld dat de coöperatieve onderneming voor het beleid, ook en met name in ontwikkelings landen, van essentiële betekenis is. Terugblik Algemene Vergadering credit, thans vraagt men van ons meeden kend ondernemerschap. Een zekere passivi teit in het verleden moet vervangen worden door een actievere en misschien wel agres sievere aanpak. De banken moeten in be weging komen, opdat zij de toenemende concurrentie aankunnen. De vraag is nu aan de orde, welk type bank voor die meer agressieve benadering het best geschikt is. Het zou makkelijk zijn als het antwoord op deze vraag voor alle banken in onze organi satie eensluidend zou kunnen zijn in grootte van werkgebied, bedrijfsomvang en per soneelsomvang.' Van Verschuer kondigde een nota over dit onderwerp aan. Hij ver- 'Is de Rabobankorganisatie wel voldoen de in beweging?', vroeg de voorzitter zich af. 'We leven in het rustige besef, dat het hart van het bankbedrijf, het rentebedrijf, 31 januari van elk jaar niet ophoudt. Wij hoeven ons op 1 januari van elk nieuw jaar geen zorgen te maken over onze orderporte feuille, want de voortzetting van onze omzet is verzekerd.' De eisen die de cliënten aan de banken stellen zijn volgens Van Ver schuer sterk veranderd. 'In het verleden vroeg men ons administratie van debet en zocht de aanwezigen met klem over deze nota intensief te discussiëren. 'De belangrijkste factor voor ons succes zijn de directeuren en medewer kers van onze organisatie. Wij vragen van hen bereidheid tot bewegen, inventiviteit maar bovenal motivatie. We mogen niet een logge organisatie zijn of worden van dorre bureaucraten, die zo opgesteld zijn, dat ze meer aan hun eigen positie denken dan aan het totaal van de beweging, die noodzakelijk is.' Aandacht voor de schade op de werkplek én voor OWM. De stand van OWM op de informatiemarkt trok veel bekijks. Een 'afgebrande' werk plek prikkelde heel wat bezoekers tot het schatten van de schade. Deze wedstrijd, waarvoor ruim 900 oplossingen binnen kwamen, leverde niet één inzending op waarvan het bedrag exact overeenkwam met het door een expertisebureau vast gestelde schadebedrag. Dat was f 16.857,81. Twee inzendingen kwamen er het dichtst bij. Met f 16.850,- wonnen J. Brands, lid van de raad van toezicht van de bank Middelstum-Kantens en F. Klooster, directeur van de bank Almen-Harfsen een CD-speler. Die is zonder schade... Voor het eerst werd het middaggedeelte van de Algemene Vergadering niet inge vuld door een autoriteit van buiten de or ganisatie, maar door een spreker uit het eigen bedrijf. Vice-voorzitter van de hoofd directie mr. H. Klarenbeek hield een boei ende inleiding over het buitenlandbeleid van de Rabobankorganisatie. Hij werd hierbij ondersteund door levensgrote video beelden, waarin ook mensen van de bui tenlandse kantoren aan het woord kwa men. 'Velen binnen de organisatie kijken tegen het buitenlandbeleid aan als tegen iets van buiten de dampkring', begon Klaren beek zijn betoog. 'Wat moet je met Singa pore en Sao Paulo op een plaatselijke bank? Is er geen sprake van een oneigen lijke en riskante expansiedrift, die niet wer kelijk bij onze organisatie past?' Klaren beek zette op heldere wijze het buitenland beleid van de organisatie uiteen: 'Kern punt van het beleid is, dat de Rabobank haar doelstelling als kredietcoöperatie - het zijn van een volwaardige eigen Neder landse bank van en voor leden-onderne mers - niet kan verwezenlijken, zonder dat zij ook bank voor het buitenland en bank in het buitenland is. Dus: als onze klanten steeds meer zaken doen in het buitenland, hebben wij daar ook maar te zijn. Want wij staan voor het belang van de klant. Daar toe hebben onze leden-ondernemers ons als coöperatieve bank in de wereld gezet.' Op de agenda Uit onderzoek is geble ken, dat veel cliënten tevreden zijn over de Rabobank, maar... 'als je groter wordt en je gaat je internationaal bewegen, in ex port of import, dan kun je daarvoor mis schien beter bij een andere bank terecht.' In zo'n geval loert het gevaar, dat de cliënt uiteindelijk met alle bankzaken naar die andere bank vertrekt. Klarenbeek: 'We moeten de 'Rabobank voor buitenlandge- beuren' in de eigen lokale situatie actief gestalte geven. We moeten dat beeld uit dragen in concrete dienstverlening, markt bewerking en actie naar individuele leden en cliënten. Zij hebben immers recht op een volledige en volwaardige bediening door hun eigen coöperatieve bank: plaatse lijk, landelijk en internationaal.' Klaren beek adviseerde de banken het onderwerp elke drie maanden als vast punt op de be- stuursagenda op te nemen. Lees verder op pagina 8 27 Buitenlandse kantoren De Rabobank heeft op dit moment in het buitenland, samen met haar dochterinstel lingen, 27 vestigingen in 15 landen. Dat net is in 10 jaar opgebouwd. In de eigen vermogenspositie van de buitenlandse kantoren heeft de Rabobank momenteel zo'n f 900 miljoen geïnvesteerd. In 1988 werd een netto-winst van f 23 miljoen be reikt. Er werken 600 mensen op de 27 kantoren, waarvan er 50 wel en 550 geen Nederlands spreken. Van Verschuer: 'De mensen zijn de belangrijkste factor van ons succes.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7