'Kwaliteit, dat is de volgende modegril. Maar wel een die blijft' 'V Rabo band Het gesprek rond de tafel gaat dit keer over een actueel onder werp: kwaliteitszorg. Een nieuw verschijnsel. Waar gaat het om en wat zijn de ervaringen van mensen die er al wat langer mee te maken hebben? Een verslag van een gesprek, waaraan medewer kers van plaatselijke banken én Rabobank Nederland deelnamen. Nummer 9/30 juni 1989 orig jaar kwam onze directeur er mee. Hij had een seminar over kwaliteitszorg bijgewoond. Hij was er al langer mee bezig, maar toen hij van dat seminar terugkwam, zaten we er in een keer met z'n allen midden in. Kwaliteit is toen opgenomen in het beleidsplan.' Zo begon volgens Will de Viet de bank Hel mond met kwaliteit. Platform voor ideeën Hoe ging dat bij de anderen? Stef van Vliet: 'Bij ons lag het veel ingewikkelder. We kwamen uit een opleidingentraject. Tijdens evaluatie-bijeen komsten ontdekten we dat er bij medewer kers geen platform was om goede ideeën die al maanden, jaren bestonden, een kans van slagen te geven. Werkoverleg was er ook niet bij ons. Enkele mensen, die nu bij de stafgroep Organisatie zitten, hadden wat gelezen over kwaliteitscirkels bij de industrie en die dachten dat het mis schien iets voor Effecten zou zijn.' Inmid dels heeft hij een functie bij de nieuwe Merchant Bank. Daar is hij opnieuw bij kwaliteitszorg betrokken. 'Het eerste jaar van de Merchant Bank stond helemaal in het teken van 'beginnen'. Alles moest snel gebeuren. Maar na zo'n anderhalf jaar moesten we de puntjes eens op de i gaan zetten. Wij willen een echte merchant bank zijn en daar hoort kwaliteit bij.' Nogal wat klachten Sjaak Pieterse weet niet precies hoe het bij zijn afdeling is begonnen. 'Ik weet dat de stafgroep Organisatie een cultuur-onderzoek heeft ge houden. Vandaar uit is een project gestart om proble men te bekijken, die er bin nen onze afdeling zouden kunnen liggen. Vanuit de aangesloten banken kwa men nogal wat klachten over de snelheid van werken, de leveringen die erg lang duur den. We zijn toen gekomen bij het aanpakken van de doorlooptijd van de offertes. Ik denk datje dat overal wel hoort van een slechte com- Sjaak Pieterse van Installatie Aangesloten Banken bij Rabo bank Nederland. Heeft meege werkt aan een project voor kwaliteitszorg. v Onder de titel 'Rond Q A de tafel' doen we ver- y slag van gesprekken IJ over allerlei onderwer- 0 vjpen. Rond de tafel me- dewerkers uit de orga nisatie. Een volgende keer wordt hun plaats weer ingenomen door anderen. municatie-structuur. Dat zijn de onderlig gende oorzaken waarom dit soort dingen noodgedwongen opgezet moeten worden.' Ook ICOP Ook Albert van Gemert weet niet exact hoe het project bij zijn bank is ontstaan. De bank Rosmalen had op het zelfde moment ingeschreven voor ICOP. 'Op een gegeven ogenblik moesten wij de beslissing nemen: wat doen wij, gaan wij alleen met ICOP verder of doen wij het alle bei. Het management heeft toen besloten om beide naast elkaar te laten lopen. Het valt ons niet tegen. Wat de kwaliteitszorg betreft, hebben wij één project onder de loup genomen, het financieringsgebeuren. Daar zijn zes mensen bij betrokken. Het is dus niet zo dat er een hele bank mee wegloopt.' Cultuurkwestie Wat is kwaliteitszorg? Stef van Vliet heeft er een definitie voor: 'Ik denk dat het een cultuurkwestie is. Een cultuur hebben van de dingen goed doen en de goede dingen doen. Dan is het ma ken van de keus het moei lijkste om mee te starten. De commercie zegt vaak, dat het geld op straat ligt. Ergens moet de leiding een keuze maken. Dan doe je aan kwaliteitszorg, je kiest ervoor iets anders niet te doen. Op een gegeven mo ment kreeg ik het verwijt, dat ik maar beter met de automatiseringprojecten be zig kon zijn. Die mensen hebben dan nog niet ge proefd dat er naast die au tomatisering nog iets meer moet gebeuren.' Kritisch Sjaak Pieterse denkt dat kwa liteitszorg voorwaardenscheppend is voor de uitwerking van de ideeën die mensen hebben. Will de Viet vindt, dat het toch om die klant te doen is. 'Ik denk, datje daar voor de capaciteiten van je medewerkers optimaal zult moeten benutten. Dat je de creativiteit van mensen zo effectief moge lijk moet gebruiken. Albert van Gemert kijkt er kritisch tegenaan: 'Er wordt cen traal natuurlijk ontzettend veel gedacht en veranderd en gedaan, maar wij merken op plaatselijke banken, dat het allemaal lang duurt voordat er iets uit de ontwikkeling komt. Waar zit de know-how, is op een ge geven moment de vraag. Op de werkvloer zit ontzettend veel know-how, waar nooit iets mee wordt gedaan.' Top down, bottom up 'Kwaliteit is meer dan efficiency', vindt Stef van Vliet, 'Ik denk, dat we die golf gehad hebben. Je kunt alles niet even rationeel, in procedu res en handboeken, afbakenen.' Will de Viet draait het om: 'Ik denk datje ook kunt zeggen, dat het personeel wordt gestimu leerd om te voorschijn te komen. Bij ons in het beleidsplan staat al een paar jaar: 'top down, bottom up'. Maar hoe doen we dat? We willen wel met z'n allen, maar het komt er niet uit. Dan moet je toch een houvast hebben, een handvat om dat te stimule ren, dat het wel lukt.' Ellen van Dijk: 'Op de werkvloer wordt volop gediscussieerd en gedacht, maar als je geen handvat hebt om daar iets gestructureerd uit te krij gen...' 'Maar je moet niet verwachten, als je nu met kwaliteitszorg begint, dat de winst aan het eind van het jaar zoveel ho ger is', vindt Stef van Vliet. 'Je investeert in mensen en methoden, en dat komt er op de lange duur uit.' 100% tevredenheid 'Ja, die organisatie moet goed zijn, maar er zitten mensen in die organisatie. Ik vind het belangrijkste aspect in kwaliteitszorg dat die mensen voor zichzelf 100% tevredenheid vinden in hun functie en dat als gevolg daarvan de or ganisatie goed is, dat is mooi meegeno men.' Zo formuleert Sjaak Pieterse zijn uit gangspunt bij kwaliteitszorg. 'De mensen op de werkvloer moeten hun ei kwijt kunnen.' Stef: 'Er zijn afdelingen waar je vrijblijvend moet gaan beginnen. Vaak moetje ook wel projectmatig werken, want daar wordt het helemaal gezien als een verspilling van tijd en moet je concessies doen. Dan wordt het een project met kwaliteitstechnieken.' Anders gelopen 'Persoonlijk vind ik, dat die kwaliteitszorg eigenlijk een dood-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 11