Wereldmuziekconcours, meer festival dan concours Rabo band In het hart van die muziekcultuur, in Kerkrade, is er eens in de vier jaar een ware explosie op muzikaal gebied: het Wereld Mu ziek Concours. Vanuit werkelijk de hele wereld stromen de deel nemers en toeschouwers naar het zuiden van ons land. Vanaf 30 juni is het weer zover. Bijna een maand lang schalt muziek in alle toonaarden, van amateur- en professionele orkesten, in zalen, hallen, stadions en door de straten van Kerkrade. 12.000 men sen zullen er dit jaar aan deelnemen. De Rabobank is als hoofd sponsor nauw betrokken bij het concours, dat beter 'festival' ge noemd zou kunnen worden. Nadruk op klassiek Nummer 9/30 juni 1989 M M Êj e rekenen in die drie ën een halve week op zo'n 180.000 WW betalende bezoekers', schat algemeen secretaris Creusen van het We reld Muziek Concours, 'En ik denk toch dat zo tegen de half miljoen mensen in die drie weken Kerkrade aandoen. Niet alleen om in de Rodahal die concert-wedstrijden te bezoeken, maar gewoon om de festival sfeer eens te proeven.' Ook klassiek Het programma van het WMC, zoals het in en rond Kerkrade heet, bestaat uit een aantal onderdelen. Het meest vallen natuurlijk de wedstrijden in de weekends voor amateur-orkesten op. De concertwedstrijden vinden plaats in een plaatselijk theater en in de Rodahal met meer dan 2.000 plaatsen. De mars en showwedstrijden in het Roda-stadion, waar tien keer zoveel mensen onderge bracht kunnen worden. Naast die wedstrij den zijn er concerten met bekende orkes ten, zoals het Concertgebouw Orkest uit Amsterdam, het Royal Liverpool Philharmo- nic Orchestra en professionele blaasorkes- ten als het Banda Sinfonica Municipal de Madrid en de Muziekkapel der Belgische Gidsen uit Brussel. Ook zijn er kamer-con certen. Bovendien staan educatieve pro jecten op het programma. Iedere dag is er gedurende die drie weken wel iets te doen. Méér dan concours 'Wereld Muziek Concours' is een naam, die allang de la ding niet meer dekt. H. Reumkes, ambte lijk secretaris van het WMC, daarover: 'In het buitenland staat het bekend als een muziekconcours, maar eigenlijk is het een festival in de volle breedte met enorme aantallen bezoekers. Welke organisatie kan bogen op een bezettingsgraad van de beschikbare plaaten van 75 tot 80% gedu rende drie weken? En dat in de vakantiepe riode.' Reumkes is er trots op: 'In het De info-lijn van het Wereld Muziek Con cours voor informatie over het program ma van de dag en over de kaartverkoop is (045) 451510. Op de markt en in het centrum van Kerk rade worden er tijdens het concours bij na iedere dag activiteiten gehouden. Van twee uur 's middags tot in de midder nachtelijke uren. De ene keer is er folk, dan weer jazz, country music, straatthea ter, klassiek. Als het maar met muziek te maken heeft. muniH» Kinmis De Rabobank houdt zich ais hoofdsponsor op de achtergrond. Roda-stadion zitten gemiddeld 17.500 toe schouwers. Dat gebeurt bij voetbalwedstrij den maar zelden.' Muziek Cees van Hal is adviseur publi citeit en public relations op het regiokan toor Roermond en daardoor betrokken bij het concours. Waarom die verbondenheid bij het WMC? Van Hal: 'Muzieksponsoring is een van de twee hoofdthema's binnen de Rabobankorganisatie. Dit landelijk uit gangspunt wordt met de sponsoring van het WMC doorgetrokken. Als het gaat om de blaasmuziek, van oorsprong harmonie en fanfares, dan is Limburg min of meer toonaangevend in ons land. In Limburg flo reren ruim 275 harmonie-orkesten en fan fares met een kleine 30.000 musicerende Limburgers. Voor de regio Roermond is de blaasmuziek een zeer 'hot item', te meer nog omdat in onze organisatie ontzettend veel medewerkers, directeuren en beheer ders van plaatselijke Rabobanken op de een of andere manier betrokken zijn bij de plaatselijke fanfares en harmonieën. Of ze spelen mee, of ze hebben een bestuurs functie. Je kunt eigenlijk ook zeggen, dat de lokale Rabobanken op een zeer ruime schaal de plaatselijke harmonieën en fan fares donaties verstrekken. Overigens is het voor ons van belang dat tijdens het concours de klassieke muziek ruime aan dacht krijgt. Symphonie-orkesten van we reldnaam geven concerten. Dat sluit dan weer aan op het sponsorbeleid van Rabo bank Nederland.' Actief bij kaartverkoop 'Alle plaatselij ke banken hebben enige tijd geleden een brief ontvangen, waarin werd gemeld dat ze konden intekenen op de bestelling van het dagprogramma en de folders', aldus Van Hal. 'Aan de hand van de dagprogram ma's kunnen de relaties van de banken eventueel kaarten bestellen. Iemand in Groningen bijvoorbeeld, kan bij de plaatse lijke bank een bestelling opgeven. De plaatselijke bank stuurt het bestelformu lier naar de bank in Kerkrade en die zorgt ervoor dat de kaarten met de interne post in Groningen komen. De klant kan ze dan drie dagen later afhalen.' Publiciteit Reumkes meldt dat de Ra bobank veel aandacht krijgt in de publiciteit: 'Dat gebeurt op de affiches, maar ook tij dens het concours op reclameborden. Op alle persberichten en ook op het briefpapier staat Rabobank. Op de achterkant van het programmaboek staat een advertentie en op de binnenkant wordt de bank genoemd als hoofdsponsor. Verder vermelden wij de naam van de bank bij het vuurwerk.' Van Hal vult hem aan: 'Met name als het gaat om klassieke muziek laat de Rabobank tij dens het concours van zich horen. Zo is het gala-concert geadopteerd. Dat betekent dat de banken er relaties uit het bedrijfsleven voor kunnen uitnodigen. Na afloop worden de zakelijke contacten dan informeel verste vigd en dat draagt weer bij aan de beeldvor ming van de organisatie.' Enveloppen Er staat dus een redelijke publiciteit tegenover de sponsoring, maar merkt Van Hal op: 'Aan de andere kant ma ken we ook voor het WMC weer de nodige promotie. Los van de affiches-verspreiding via de banken, van de bestelmogelijkheid van kaarten, van de verspreiding van fol ders en dagprogramma's, hebben we hier in het zuidelijk deel van de regio Roermond speciale dagafschriften-enveloppen laten maken. Er gaan zo'n driekwart miljoen enve loppen naar de relaties van de Rabobanken, waarop ze kunnen lezen dat de Rabobank hoofdsponsor is van het Wereld Muziek Concours. Dat is iets nieuws. Het kost het WMC niets, maar het geeft wel een aanzien lijke publiciteit. Die enveloppen gaan in de weken, vooraf aan en tijdens het WMC naar relaties van de Rabobank.' Elke dag is er een prijs beschikbaar: een zilve ren pauk. Dat is de prijs die gesponsord is door de Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 10