Rabo Lijfrente Koopsom polis heeft belangrijke plaats in markt Rabo band Gedurende de drie jaar waarin de Rabo Lijfrente Koopsompolis op de markt is, heeft dit produkt een belangrijke plaats in de markt veroverd. Ondanks de grote belangstelling voor koopsompolissen in Amerikaanse en Australische dollars is in 1988 opnieuw voor ongeveer f 180 miljoen afgesloten. De Rabobanken hebben de verkoop van koopsompolissen vorig jaar in totaliteit weten te verhogen met 26%, waardoor het marktaandeel is gestegen tot meer dan 28%. De toekomst voor het eigen Rabobank-produkt ziet er rooskleurig uit. 'Succesvolle banken gaan planmatig te werk' Typologje 6 Typologie 1 Typologie 2 Typologie 3 3 (4) Norg 41 (37) Typologie 4 Typologie 5 1 (2) Steenwijk 122 (115) Typologie 7 Bank 1 (1) Asten Aantal 139 (120) 91 (85) 55 (38) Nummer 8/9 juni 1989 y e Rabo Lijfrente Koopsompolis heeft alles mee om de komende W0 jaren verder te groeien', vindt Emiel in 't Zand van Produktmanagement Creditgelden Particulieren. 'De bijzondere constructie zorgt ervoor, dat de polis een zeer goed rendement oplevert. Juist het rendement blijkt in de afweging door de cliënt een beslissende factor te zijn.' Meer banken Terugblikkend naar het afgelopen seizoen constateert In 't Zand, dat het aantal banken dat deelneemt aan de verkoop van de eigen Rabobank-polis opnieuw is gestegen. Lag het percentage drie jaar geleden - tijdens het eerste jaar - nog op zo'n 73%, vorig jaar bracht ruim 85% van de banken de Rabo Lijfrente Koopsompolis aan de man. De gemiddelde verkoop per bank is echter iets gedaald. Ook de gemiddelde spaarinleg is iets la ger. 'Mogelijk is de lagere maximaal toege stane aftrek daaraan debet', aldus In 't Zand. 'Het kan ook zijn, dat er een breder publiek in de voordelige aspecten van koopsompolissen geïnteresseerd is ge raakt, waardoor lagere bedragen als koop som zijn gestort.' Top-3 Creditgelden Particulieren heeft dit jaar opnieuw een 'hitlijst' van banken gemaakt. Vorig jaar stonden banken van alle typologieën op dezelfde lijst. Dat gaf een vertekend beeld omdat heel verschil lende banken met elkaar vergeleken wer den. Nu is een indeling gemaakt, die een Top-3 per typologie oplevert. 'Opvallend daarin is de opmars van de banken Olden- zaal, Nijkerk en Margraten. We hebben te lefonisch contact met die banken gehad en daaruit bleek dat de enorme stijgingen van de afzet hoofdzakelijk zijn te danken aan het inschakelen van méér adviseurs bij de directe verkoop. Dat heeft men kunnen realiseren door gebruik te maken van de hulpmiddelen die we hebben aan geboden. Dat zijn zoals bekend een modu le voor de adviescalculator, een offertepro gramma voor PC-gebruik en een zelfstudie pakket, inclusief videoband', aldus In 't Zand. Succesfactoren De banken, die het bijzonder goed hebben gedaan, hebben een plaatsje gekregen in de verschillende Top-3's. Met al die banken heeft Credit gelden Particulieren gebeld om een in druk te krijgen van de factoren die tot dat succes hebben geleid. Uit die telefoonge sprekken bleek, dat die banken stuk voor stuk zeer planmatig te werk gaan en al geruime tijd voor de start van de actie met de voorbereidingen beginnen. 'Alle banken betrekken niet alleen de assurantie-afdeling bij de activiteiten, maar ook het relatiebeheer en soms de balie', is de ervaring van In 't Zand. 'Steeds meer wordt daar een signale ringsfunctie gelegd. In een aantal geval len wordt men bij de directe advisering en verkoop betrokken. Dat wordt mogelijk ge maakt door de hulpmiddelen die we als Rabobank Nederland aanbieden. Die hulp middelen zijn erop gericht om de inzetba re verkoopcapaciteit in de korte actiepe riode te vergroten. In de praktijk blijkt dit daadwerkelijk vruchten af te werpen. Het is plezierig, dat men unaniem zeer te spreken is over de kwaliteit ervan. Ook over de administratieve afwerking zijn de lokale banken inmiddels positief. Met name de mogelijkheid om de cliënt bin nen een week een polis aan te kunnen bieden, is een positief aspect van de vol ledig geautomatiseerde verwerking en ad ministratie van een aanvraag.' Aantrekkelijk tarief Uit cijfers blijkt dat de verkoop van koopsompolissen tot nu toe aanzienlijke hoger ligt dan in ver gelijkbare periodes in de afgelopen jaren. In 't Zand: 'Het aantrekkelijke tarief, in mei was dat 6,33%, als gevolg van de ge stegen rente op de kapitaalmarkt en de plannen in het kader van de zogenaamde Brede Herwaardering, zijn de meest waar schijnlijke oorzaken voor deze belangstel ling. De ontwikkeling is zeker toe te jui chen omdat voor de banken daarmee meer tijd en capaciteit beschikbaar komt om in de najaarsactie goed uit de bus te komen.' Bank ll2> 0ldenzaai <27> Nijkerk Oosterhout Rabobank Lijfrente koopsompolis 1988 per soort bank (tussen haakjes 1987) Bank Aantal 1 (6) Helenaveen 37 (19) 2 (3) Neerkant 33 (26) 3 (1) Graauw 29 (29) Bank Aantal 1 (3) Liessel 54 (35) 2 (2) Leende 47 (38) 3 (13) Margraten 47 (23) Bank Aantal 1 (2) Berlicum 98 (75) 2 (5) Bommelerwaard-Z 44 (35) Bank Aantal 2 (6) Noordoostpolder 97 (86) 3 (5) Son en Breugel 86 (88) Bank Aantal 1 (1) Apeldoorn 100 (147) 2 (3) Eindhoven Noord 99 (94) 3 (2) Rotterdam 91 (132) 2 (2)Udenhout 3 MOÏ Beek en Donk

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 9