Ballonvaart voor cliënt Rabobank Utrecht Rabo band Wie bij de Rabobank Utrecht een Rabobank Rendement Re kening opende, maakte kans op een tochtje met een lucht ballon. En dan niet met zomaar een ballon, maar met de enige echte Rabobank luchtballon. De gelukkige was de 21-jarige Renate van den Dool. Gestreken bankbiljetten in de GEA Nummer 8/9 juni 1989 Winnares Renate van den Dooi (m) mocht de lucht in met de Rabobankballon. Om meer bekendheid te geven aan het recreatiegebied De Maarsse- veense Plassen bij Utrecht, werd met Pinksteren een ballonnenfeest georga niseerd. Tien bedrijven uit de omgeving na men er - ieder met hun eigen ballon - aan deel. Daarbij was ook de ballon van de Ra bobank. Alleen bij een windsnelheid van 3^-/2 Beaufort of minder gaat een ballon de lucht in. De zaterdag voor Pinksteren waai de het te hard. Maar tegen de avond werd het wachten beloond. In slechts 15 minu ten werden de ballonnen gevuld met hete lucht en statig gingen ze de lucht in. Van onderaf gezien lijkt een ballon klein, maar als hij nog op de grond ligt, zijn de ware af metingen heel indrukwekkend. Een ballon is zo'n 20 meter hoog. De R van het woord Rabobank is meer dan 4 meter hoog. Ballonvaarder Marinus Hulsbergen, die de Rabo bankballon vaart, vertelt: 'Het is belangrijk niet te hoog te vliegen. In eerste instantie kunnen de men sen, die met beide be nen op de grond staan, dan de reclame niet le zen. En daar gaat het toch eigenlijk om. Daar naast kunnen de men sen in de mand veel meer zien als je niet te hoog vaart.' Er kunnen twee passagiers mee in het Rabo-mandje. Vol gens de prijswinnares is In 15 minuten is de Rabobankballon opgeblazen. het een heel bijzondere ervaring: 'Het mandje is lager dan je denkt en je kunt je alleen maar aan de handvatten onder je vasthouden. En die brander vlak boven je hoofd is ook wel even wennen. Maar het uitzicht is grandioos. We hebben 18 kilo meter afgelegd en zijn uiteindelijk in Soest geland. Het uitzicht was fenomenaal. Het mooiste was wel toen we over water vlo gen en onszelf daarin weerspiegeld zagen. In Soest vlogen we vlak over de huizen. Hulsbergen kon zo aan iemand vragen of de koffie al klaar was. Heel wat Soesters sprongen op de fiets en reden achter ons aan toen ze in de gaten hadden, dat we in de buurt zouden landen. Kortom, het was een prachtige beloning voor het openen van de spaarrekening.' De voorspoedige landing werd gevierd met een glas cham pagne middenin een ondertussen aardig donker geworden weiland. De ballon werd in de volgauto geladen, alweer bijna op weg naar een volgend 'optreden'. De Rabo bankballon kan door elke bank worden in gezet bij festiviteiten. Informatie over het huren van de Rabobankballon bij M. Hulsbergen (05224) 2921. Bankbiljetten hebben in het gebruik veel te lijden. De keurige biljetten, die de Ne- derlandsche Bank in roulatie brengt, ver anderen in korte tijd in verkreukelde en gevouwen vodjes. In die toestand kun nen ze niet via de geldautomaat worden gedistribueerd. Na een beetje gladstrij ken zijn ze echter weer prima bruikbaar. Menig kasmedewerker heeft al heel wat uurtjes besteed aan dit strijkwerk. Immers, orde in de kas is noodzakelijk voor een goed beheer en om fouten te voorkomen. Met de komst van steeds meer apparaten die bankbiljetten uitgeven wordt dit strijken steeds belangrijker. Zowel de snelkasauto- maat als de geldautomaat kunnen niet overweg met gevouwen of gekreukte biljet ten. Gescheurde of geplakte biljetten zijn helemaal uit den boze. Omdat een storing van de apparaten veel ergernis en opont houd met zich meebrengt, is het fatsoene ren van bankbiljetten een dagelijks terug kerende bezigheid geworden. Het is bekend dat het fatsoeneren plaats vindt, maar het is niet bekend of het ver tragend of belemmerend werkt op andere werkzaamheden. Het is mogelijk om dit karweitje door een apparaatje te laten overnemen. Zo'n apparaatje bestaat niet en zou dus ontwikkeld moeten worden. Om te weten of dit lonend is, wil de afde ling Bedrijfsvoering AB in Eindhoven in zicht krijgen in de hoeveelheid tijd, die het 'strijken' vergt en of een dergelijk ap paraat daadwerkelijk een verbetering van de produktiviteit zal betekenen. Daarom wil men een antwoord vinden op de vol gende vragen: Hoeveel tijd wordt per dag of per week besteed aan het fatsoeneren van bankbil jetten? Gaat dit ten koste van ander werk of wordt het geld tussen de bedrijven door gladgestreken? Is er belangstelling voor een dergelijk apparaat en wat zou dat mogen kosten? Reacties worden ingewacht door A.C. Meijer, Bedrijfsvoering AB, EW 510, telefoon (040) 346428.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8