Ballonvaart
voor cliënt
Rabobank
Utrecht
Rabo
band
Wie bij de Rabobank Utrecht
een Rabobank Rendement Re
kening opende, maakte kans
op een tochtje met een lucht
ballon. En dan niet met zomaar
een ballon, maar met de enige
echte Rabobank luchtballon.
De gelukkige was de 21-jarige
Renate van den Dool.
Gestreken bankbiljetten
in de GEA
Nummer 8/9 juni 1989
Winnares Renate van den Dooi (m) mocht de lucht in met de Rabobankballon.
Om meer bekendheid te geven aan
het recreatiegebied De Maarsse-
veense Plassen bij Utrecht, werd
met Pinksteren een ballonnenfeest georga
niseerd. Tien bedrijven uit de omgeving na
men er - ieder met hun eigen ballon - aan
deel. Daarbij was ook de ballon van de Ra
bobank.
Alleen bij een windsnelheid van 3^-/2
Beaufort of minder gaat een ballon de
lucht in. De zaterdag voor Pinksteren waai
de het te hard. Maar tegen de avond werd
het wachten beloond. In slechts 15 minu
ten werden de ballonnen gevuld met hete
lucht en statig gingen ze de lucht in. Van
onderaf gezien lijkt een ballon klein, maar
als hij nog op de grond ligt, zijn de ware af
metingen heel indrukwekkend. Een ballon
is zo'n 20 meter hoog. De R van het woord
Rabobank is meer dan 4 meter hoog.
Ballonvaarder Marinus
Hulsbergen, die de Rabo
bankballon vaart, vertelt:
'Het is belangrijk niet te
hoog te vliegen. In eerste
instantie kunnen de men
sen, die met beide be
nen op de grond staan,
dan de reclame niet le
zen. En daar gaat het
toch eigenlijk om. Daar
naast kunnen de men
sen in de mand veel
meer zien als je niet te
hoog vaart.' Er kunnen
twee passagiers mee in
het Rabo-mandje. Vol
gens de prijswinnares is
In 15 minuten is de Rabobankballon opgeblazen.
het een heel bijzondere ervaring: 'Het
mandje is lager dan je denkt en je kunt je
alleen maar aan de handvatten onder je
vasthouden. En die brander vlak boven je
hoofd is ook wel even wennen. Maar het
uitzicht is grandioos. We hebben 18 kilo
meter afgelegd en zijn uiteindelijk in Soest
geland. Het uitzicht was fenomenaal. Het
mooiste was wel toen we over water vlo
gen en onszelf daarin weerspiegeld zagen.
In Soest vlogen we vlak over de huizen.
Hulsbergen kon zo aan iemand vragen of
de koffie al klaar was. Heel wat Soesters
sprongen op de fiets en reden achter ons
aan toen ze in de gaten hadden, dat we in
de buurt zouden landen. Kortom, het was
een prachtige beloning voor het openen
van de spaarrekening.' De voorspoedige
landing werd gevierd met een glas cham
pagne middenin een ondertussen aardig
donker geworden weiland. De ballon werd
in de volgauto geladen, alweer bijna op
weg naar een volgend 'optreden'. De Rabo
bankballon kan door elke bank worden in
gezet bij festiviteiten.
Informatie over het huren van de Rabobankballon bij
M. Hulsbergen (05224) 2921.
Bankbiljetten hebben in het gebruik veel
te lijden. De keurige biljetten, die de Ne-
derlandsche Bank in roulatie brengt, ver
anderen in korte tijd in verkreukelde en
gevouwen vodjes. In die toestand kun
nen ze niet via de geldautomaat worden
gedistribueerd. Na een beetje gladstrij
ken zijn ze echter weer prima bruikbaar.
Menig kasmedewerker heeft al heel wat
uurtjes besteed aan dit strijkwerk. Immers,
orde in de kas is noodzakelijk voor een
goed beheer en om fouten te voorkomen.
Met de komst van steeds meer apparaten
die bankbiljetten uitgeven wordt dit strijken
steeds belangrijker. Zowel de snelkasauto-
maat als de geldautomaat kunnen niet
overweg met gevouwen of gekreukte biljet
ten. Gescheurde of geplakte biljetten zijn
helemaal uit den boze. Omdat een storing
van de apparaten veel ergernis en opont
houd met zich meebrengt, is het fatsoene
ren van bankbiljetten een dagelijks terug
kerende bezigheid geworden.
Het is bekend dat het fatsoeneren plaats
vindt, maar het is niet bekend of het ver
tragend of belemmerend werkt op andere
werkzaamheden. Het is mogelijk om dit
karweitje door een apparaatje te laten
overnemen. Zo'n apparaatje bestaat niet
en zou dus ontwikkeld moeten worden.
Om te weten of dit lonend is, wil de afde
ling Bedrijfsvoering AB in Eindhoven in
zicht krijgen in de hoeveelheid tijd, die
het 'strijken' vergt en of een dergelijk ap
paraat daadwerkelijk een verbetering van
de produktiviteit zal betekenen. Daarom
wil men een antwoord vinden op de vol
gende vragen:
Hoeveel tijd wordt per dag of per week
besteed aan het fatsoeneren van bankbil
jetten?
Gaat dit ten koste van ander werk of
wordt het geld tussen de bedrijven door
gladgestreken?
Is er belangstelling voor een dergelijk
apparaat en wat zou dat mogen kosten?
Reacties worden ingewacht door A.C. Meijer,
Bedrijfsvoering AB, EW 510, telefoon (040) 346428.