Goede rapportcijfers voor Raboband r ii WÊM Eüil Rabo band Onlangs nam de redactieraad van Raboband kennis van de resul taten van het lezersonderzoek van het intern communicatieblad van de Rabobankorganisatie. Daaruit blijkt dat een zeer grote meerderheid (88%) de ontvangst van het blad op prijs stelt. Maar liefst 79% kwalificeert Raboband als goed of zeer goed. Slechts een enkeling oordeelt negatief. Ook de waardering voor de artikelen scoort hoog. 'Raboband zou sneller verspreid moeten worden' Oordeel Raboband (zeer) goed 1 1 1 EXTRA -lir Nummer 8/9 juni 1989 De telefonische enquete naar het ge bruik van en de waardering voor Raboband werd begin april gehou den onder 304 medewerkers van zowel de lokale banken als Rabobank Nederland. Onderzoekbureau r+m, Reseach en Marke ting, dat het onderzoek uitvoerde, richtte zich met name op het nummer 5 dat begin april verscheen. Oordeel Naast een algemene beoor deling is aan de ontvangers van Rabo band ook gevraagd een oordeel uit te spreken over een aantal specifieke aspecten. De cijfers laten zien dat men het blad overwegend positief beoordeelt. Dat geldt vooral voor de leesbaarheid, 87% beoordeelt die goed tot zeer goed, en de deskundigheid scoort met 83% ook hoog. Ook het taalgebruik, het gebruik van foto's, het aantal artikelen en de overzichtelijkheid worden door tenminste 71% als goed of zeer goed ervaren. Iets minder wordt het blad beoordeeld wan neer het gaat om zaken als keuze van ar tikelen en de lengte van artikelen (66%). Hogere functionarissen zijn het meest kri tisch. Dat blijkt vooral uit de lagere per centages voor de beoordeling goed tot zeer goed bij de overzichtelijkheid en het aantal artikelen. Van de ondervraagden is bijna drie kwart (72%) van mening dat Raboband goede achtergrondinformatie geeft over in terne zaken en ontwikkelingen in de Rabo bankorganisatie. Veel minder vaak is men ook van mening dat het blad informatie geeft waar men wat aan heeft bij het werk. Dat percentage komt op 33. Ten aanzien van deze zaken zijn hogere functionarissen weer het meest kritisch. De percentages bedragen respectievelijk 60% en 27%. Rapportcijfer De onderzoekers heb ben getracht een beeld te krijgen van het aantal artikelen dat gelezen is en van het oordeel van de lezers over die artikelen. De vaste rubriek 'Ditjes en Datjes' en de strip 'Rabofant' zijn door 55% respectieve lijk 50% gelezen. Ook de waardering ligt hoog. De kleine advertenties beoordeelt Totaal Leesbaarheid artikelen 87 Aantal artikelen 76 Lengte artikelen 66 Keuze onderwerpen 68 Deskundigheid artikelen 83 Taalgebruik 79 Overzichtelijkheid blad 71 Gebruik van foto's 79 organisatie VKBV ondertekent Bank-CAO Wet Persoons registraties 5» «n dirpen «nnsldeungsivgahng. de reis Voorsprong met spaarrente van ongeveer beh Inschrijving Obligatiefondsen succesvol 2yr~ „SS* collegegelden yjggsasi i is l.nssjsrsntle Jeven De slit men met het cijfer 81/2 en de strip krijgt een 71/2. Al heeft slechts 24% het Engel se katern 'Raboband International' op het moment van het onderzoek gelezen, toch oordeelt men daarover zeer positief. Uitge drukt in een rapportcijfer komen de lezers op een 91/2. Artikelen in Raboband wor den waarschijnlijk selectief gelezen. Heeft men belangstelling voor een bepaald on derwerp, dan leest men het ook. Maar zel den ligt het percentage van lezers voor een bepaald artikel onder de 20%. Zo werd het artikel over de Rabobank Rendement Re kening door maar liefst 42% van de onder vraagde personen, die het blad hadden in gezien, gelezen. Matig scoorde de rubriek van N. Muloc op de laatste pagina, die maar 4% tot lezen kon opwekken. Het rap portcijfer dat de lezers geven voor alle arti kelen ligt gemiddeld op een mooie 8. Het oordeel loopt van 61/2 tot een 10. Belangstelling lezer De onderzoekers hebben tijdens de enquete gevraagd naar onderwepen die men wel of niet interessant Groep Groep Groep 8+/ 1-4 5-7 directeuren 87 86 90 79 73 63 67 63 67 69 65 69 83 87 71 73 88 85 77 63 53 82 74 77 zou vinden. De lezers blijken in sterke mate geïnteresseerd in toelichting op het perso neelsbeleid (79%) en toelichting op wijzigin gen in arbeidsvoorwaarden (71%). Een ster ke interesse heeft ongeveer de helft van de ondervraagden in een toelichting op het commercieel beleid en in activiteiten binnen de organisatie. Met name in de functiegroe pen tot en met 4 bestaat er een grote be langstelling voor informatie over vacatures (57%) en voor balietips (65%). Laat ontvangen Van de ondervraagden zei 74% het laatste nummer van Rabo band te hebben ontvangen. Het onder zoek vond ongeveer een week na de ver schijningsdatum plaats. 'De distributie van het blad zal wellicht enige vertraging hebben opgelopen', aldus Stan Polman, hoofdredacteur van Raboband, 'Dat blijkt uit de cijfers. 26% had tijdens het onder zoek het blad nog niet ontvangen. Omdat het blad actualiteitswaarde heeft, zullen wij onderzoeken wat wij daaraan kunnen verbeteren, ledereen heeft er recht op Ra boband zo snel mogelijk in het bezit te hebben.' Van de mensen die het blad wèl ontvingen, had 62% het al gelezen of in gezien. De anderen waren bijna allemaal van plan het nog te gaan lezen of in te zien. Overigens was tijdgebrek de belang rijkste reden waarom men Raboband nog niet had gelezen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 7