Markt voor woning hypotheken meer dan ooit in beweging AI tSÉg| Rabo band Makelaars concurrent en collega? De woninghypotheekmarkt is een hectisch gebeuren. Als marktleider, met een marktaan deel van 25-30 procent, speelt de Rabobank daarin een belang rijke rol. Die ontwikkelingen hebben een grote invloed op de wijze waarin de bank optreedt. Nummer 8/9 juni 1989 Het afsluiten van een hypotheek is voor een particuliere cliënt een van de zwaarste financiële beslissingen in zijn leven. Voor een hypotheek is men bereid tijd vrij te maken en om, vaak sa men met de partner, naar de Rabobank te gaan en zich eens goed te laten adviseren. Naast de Rabobank zijn er echter meer ad viseurs waar de koper van een huis terecht kan. Bij andere banken, de Postbank, maar ook bij makelaars en gespecialiseer de 'hypotheekwinkels'. Duizenden adviseurs Jac van Bussel, van Commerciële Ontwikkeling Financiering Particulieren, attendeert op het grote aan tal vestigingen en adviseurs dat de Rabo bank heeft: 'We hebben in de organisatie enkele duizenden adviseurs. De Postbank bijvoorbeeld adverteert met het feit dat zij tweehonderd adviseurs op de postkanto ren heeft. Dat is niets vergeleken met onze mogelijkheden. Maar we moeten niet vergeten dat een groot aantal hypotheek verstrekkers voor de distributie gebruik maakt van het distributie-net van de make laars. Die makelaar is direct betrokken bij de aan- en verkoop transactie. Hij zit pre cies op het kruispunt van vraag en aan bod. Dat is een voordelige positie. Je ziet dan ook, dat een aantal marktpartijen, steeds meer of vrijwel uitsluitend, werkt via makelaars of andere bemiddelaars. Pensioenfondsen doen dat bijvoorbeeld. De Postbank werkt, naast de eigen advi seurs op de postkantoren, ook via de ma kelaars. De duizenden eigen hypotheekad viseurs binnen de organisatie zijn een luxe en geven op zich een voorsprong op onze concurrenten. Alleen al vanwege de hoge kosten moeten we dat echter wel uitnutten.' Adviseursschap Voor veel cliënten was er voorheen een standaardprodukt waar voor men naar de bank kwam. Nu loopt het veel meer door elkaar. Er is sprake van een breed scala aan mogelijkheden. De cliënt informeert op meerdere plaatsen. Met name het moment waarop cliënten om informatie vragen, is van belang. Van Bus sel: 'In die fase kun je je adviseurschap waarmaken. Het is dan de kwestie om met goede hulpmiddelen de juiste keuze te ma ken en dan de klant voor te lichten en z'n vertrouwen te winnen. En dan kun je, als dat nodig is, ook een stukje prijsverschil wegwerken. Dat kan alleen als we hoge eisen stellen aan onze kennis en kunde.' Eerst naar Rabobank Volgens Van Bussel moet je er zo snel mogelijk achter zien te komen of iemand 'in' is voor het kopen van een woning: 'Wat we willen be werkstelligen is, dat iemand eerst naar de Rabobank komt voor hij naar een huis gaat kijken. Omdat we minder de gelegenheid krijgen de klant aan de balie te ontmoeten, zullen we meer gebruik moeten maken van andere mogelijkheden om in een vroeg sta dium met potentiële hypotheekcliënten in gesprek te komen. Acties door middel van eigen bestanden zullen in de toekomst steeds belangrijker worden voor het recht streeks benaderen van klanten. Maar ook de plaatselijke woningadvertenties geven leen niet waar ze een huis gaan kopen. Maar het merendeel van de verhuizingen vindt plaats binnen de woonplaats. Je hebt dus een vrij forse scoringskans. Met de ac ties willen we de vijftig procent kopers, die bij ons informeert, hoger maken. Daar moet je een heleboel voor doen. Dat kan met advertenties, free publicity of mis schien een hypotheek-informatie-telefoon, maar ook met een hele directe bewerking van de doelgroep en een aanbod voor een vergelijking tussen huren en kopen. Alles zit in het marktbewerkingspakket.' Directe voorlichting We hebben rede lijk banktrouwe klanten. Met bijna de helft van de Nederlanders hebben wij een ban caire relatie en wij hebben bij die relaties veel vertrouwen. Van Bussel: 'De uitgangs positie is goed. We moeten die zo goed mogelijk benutten. Zorg bijvoorbeeld dat er altijd iemand bereikbaar is, die alles van hypotheken weet en direct voorlichting kan geven. Je kunt dan de klant voor je win nen. Van bepaalde groepen cliënten kun je verwachten dat ze een koopwoning gaan betrekken. Dat zijn bijvoorbeeld sommige huurders. Die kun je een berekening aan bieden, waarin je het verschil tussen huren en kopen laat zien. Dat betekent datje be gint met de mensen die een duurdere huurwoning hebben. Je probeert bij die eerste keuze aanwezig te zijn. Dat bete informatie. Free publicity, advertenties, in formatiebijeenkomsten en het actief inspe len op de zelfverkopersmarkt zijn middelen om zo vroeg mogelijk in contact te komen met cliënten. Als dat nodig is, kun je daar naast nog samenwerken met makelaars.' Concurrent? Makelaars werken ook voor andere hypotheek-verstrekkers. Is het wel verstandig om zaken te doen met, wat je zou kunnen noemen, een concurrent? Van Bussel: 'Je zou ons ook als redelijk for se concurrenten van de makelaars kunnen zien. Maar we kunnen ook partner zijn. Ver schillende plaatselijke Rabobanken werken nauw samen met makelaars. Het is een keuze, die hoofdzakelijk lokaal moet wor den ingevuld. In onze landelijke marktbe werking richten wij ons op het ontwikkelen van produkten en marktbewerkingsinstru menten om ervoor te zorgen, dat onze klanten rechtstreeks in contact komen met ons vestigingennet. Daarin zetten wij ons echter niet af tegen makelaars en tussen personen. Wij beseffen ook wel, dat er plaatsen zijn, waar er minder direct contact is tussen de bank en de klant. Daar ko men veel nieuwe inwoners en er wordt veel nieuwbouw gerealiseerd. De makelaar speelt daar nu eenmaal een grote rol. We moeten trachten zo sterk te staan, dat de makelaar moeilijk om ons heen kan.' Marktbewerkingspakket Onlangs is een uitgebreid marktbewerkingspakket ver schenen. Daarmee wil men bij Financiering Particulieren de marktbewerking vanuit de plaatselijke banken ondersteunen en acti veren. Van Bussel: 'In het marktbewerkings pakket, dat de banken nog kunnen bestel len, zitten onder andere twee direct marke ting acties, die gericht zijn op mensen die hun huis in de verkoop hebben. Het is heel simpel om aan de adressen te komen, ze staan gewoon in de dagbladen. Die verko pers kun je actief benaderen. Je weet al- sJ kent ook, dat je dan de makelaar voor bent. Met het maken van een vergelijken de berekening ben je er dan niet. Nee, dan begint het pas. De follow-up is uitermate belangrijk. Dan moet er worden afgesloten. Je moet dan de cliënt bellen en vragen of er nog iets moet worden toegelicht, of er nog vragen zijn. Bij cliënt thuis Steeds meer zie je dat hypotheek-adviseurs van de banken soms letterlijk op de markt af gaan. Van Bussel: 'Het is heel normaal dat een assurantie adviseur 's avonds een afspraak maakt met een cliënt om te praten over verzeke ringen. Anders wordt het ervaren als een adviseur bij een cliënt thuis een gesprek heeft over een hypotheek. Dat zijn we nog niet zo gewend. De ontwikkelingen in de markt maken het wellicht noodzakelijk dat we ons wat anders gaan opstellen. We zul len actief de markt op moeten. Dat kan be tekenen dat we goed moeten kijken of we met de gebruikelijke openingstijden vol doende aansluiten bij de wensen en moge lijkheden van de cliënt. Dat kan soms be tekenen dat de cliënt buiten de openings tijden op de bank kan komen of thuis wordt bezocht.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 13