Een heel jaar organiseren voor één dag Rabobank Informatiemarkt geeft beeld organisatie Rabo band De organisatie van de jaarlijkse Algemene Vergadering is in handen van de afdeling Alge mene Informatie. We spraken met Felice van Uden-Verspaget, hoofd van de afdeling en met Bert Ververs, medewerker bij Algemene Informatie. Reizen Nummer 6/28 april 1989 y n augustus zijn we al begonnen met I de voorbereidingen van de vergade- I ring van dit jaar', vertelt Van Uden. 'Eigenlijk al vijf jaar van te voren', voegt Ververs toe, 'want dan moet de Jaarbeurs al zijn afgehuurd. We huren de hal trou wens niet voor één dag, zoals velen den ken, maar voor vier dagen. We moeten per slot van rekening ook alles opbouwen en weer afbreken. Dat kan net in vier dagen, maar dan moet er ook niets tegenzitten.' Van koek tot stembiljetten Een greep uit de vele voorbereidende werkzaamhe den voor de Algemene Vergadering. 'Elk jaar serveren we een Nederlands streekge- recht bij de koffie', vertelt Van Uden. 'Dit jaar staat echter het buitenlandbedrijf van de Rabobankorganisatie centraal, dus zoe ken we naar iets 'buitenlands'. We zijn er nog niet helemaal uit.' Ververs: 'En denk eens aan de indeling van de zaal, wie zit op welke stoel? En welke afdeling wil dit jaar een stand hebben. Wat voor bloemen kiezen we. Hoeveel telefoontoestellen zijn er nodig.' Van Uden: 'Ook worden er elk jaar stemopnemers aangewezen. Niet dat ze vaak nodig zijn, maar stel dat er over iets gestemd moet worden, dan moet dat piekfijn geregeld zijn.' Buitenland centraal Dit jaar kon men bij Algemene Informatie niet volstaan met het bestaande draaiboek. De vergadering ziet er dit jaar anders uit dan andere jaren. Niet alleen inhoudelijk, maar ook wat de in deling van de zaal betreft. De Jumbotron en het middagprogramma, waarin de bui tenlandactiviteiten van de Rabobankorgani satie centraal staan, zijn hiervan de oor zaak. Nachtwerk Voor Van Uden, Ververs en de twee overige medewerkers van de afde ling Algemene Informatie wordt het - als de datum van de vergadering dichterbij komt - vaak nachtwerk. Post moet op tijd de deur uit, werkzaamheden van de ver schillende leveranciers moeten op elkaar worden afgestemd, bestellingen moeten worden gecontroleerd etc. Op de dag voor de Algemene Vergadering wil men om vier uur 's middags alles 'testklaar' hebben. Klopt er dan nog iets niet, dan heeft men nog de hele nacht om een en ander in orde te maken. 'Ik fiets tijdens de opbouw altijd rond', vertelt Van Uden. 'Daar wordt elk jaar weer om gelachen, maar gezien de grote afstanden in de Jaarbeurs-hallen vind ik het bijzonder praktisch.' Ververs wil dit jaar een stappenteller meenemen om eens te kijken welke afstanden hij op de dag van de vergadering zelf aflegt. 'Dan kan fietsen natuurlijk niet meer', vindt hij. 'Overigens beschikken we dit jaar voor het eerst over walkie-talkies, dat bespaart heel wat heen en weer geloop.' Als de vergadering van 8 juni achter de rug is en de bedankbrieven verzonden zijn, begint men bij Algemene In formatie al weer bijna met de voorbereidin gen voor de vergadering van 1990. Verzekeringen Stand 1 Op 50 m2 geeft de afdeling Verzekeringen een demonstratie van het nieuwe verwer kingssysteem van de Rabopolissen Reis- en Annuleringsverzekering. Men laat niet alleen de automatische aanmaak zien, maar ook de administratieve verwerking en de scha de-afwikkeling van dergelijke polissen. Ook is er een presentatie te zien van Maretel. Maretel is een centrum voor tele-administra- tie ten behoeve van assurantietussenperso nen en met name Rabobanken. Stand 2 De Afdeling Reizen laat in haar stand alle diensten zien die zij aanbiedt. Er is infor matie over opleidingen als de SEPR-cur- sus, en reistechnische- en commerciële trainingen. Ook aandacht voor automatise ring. In de stand staat een MIRA/RTN-toe- passing. Op beeldplaatapparatuur worden de mogelijkheden van dit medium getoond. Op een aantal schermen worden de video banden voor thuisgebruik getoond. Er is in formatie over de speciale winter- en zomer- reizencampagnes en in een aparte zaal is de nieuwe multi-screen Turkije dia-serie te zien. In de stand liggen verder alle mogelijke hulpmiddelen als de balie-instructie vakan tiereizen, Toeristiek en reisprogramma's. Een aantal specialisten is aanwezig om de voorkomende vragen te beantwoorden. Stand 3 Financiering Particulieren toont in haar stand de commerciële resultaten van de Spaar-Optimaalhypotheek en besteedt aan dacht aan de promotie van dit produkt. Productmanagement Effecten besteedt aandacht aan de huisfondsen, die onlangs zijn uitgebreid met het Rabo Obligatie Divi dendfonds en het Rabo Obligatie Investe ringsfonds. Tevens zal een adviesprogram ma op diskette worden gedemonstreerd, met behulp waarvan de cliënt een keuze kan maken. Marketing Particulieren toont experimentele toepassingen van de Rabo telebank, een vi- deotex-systeem van telebankieren voor de particulierenmarkt. Dit zal mogelijk in het najaar worden aangeboden aan het publiek. Creditgelden brengt de resultaten van een consumentenonderzoek over spaargedrag en spaarmotieven. De kijk van de consu menten op sparen zal bij de presentatie van de onderzoeksresultaten centraal staan. Verder aandacht voor de Spaar-Vast- Rekening met maandelijkse terugbetaling, die een nieuwe naam heeft gekregen: Inko mens Plan. Hierover is een brochure ver krijgbaar. Verder geeft men een presenta tie met toelichting op de doelstellingen en invulling van het resultatencentrum Credit gelden. Ook De Lage Landen heeft een plaats in de stand van Particulieren. De benadering van de consumptief krediet-cliënt zal veel directer worden. Het accent zal niet meer

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 8