Kwaliteitsprogramma beschikbaar voor de plaatselijke banken Rahs band Voor plaatselijke banken, die gestructureerd willen werken aan de kwaliteit van de dienstverlening, heeft Rabobank Nederland een kwaliteitszorgprogramma ontwikkeld. Onlangs is een bro chure verschenen waarin wordt uiteengezet op welke wijze de banken hiermee blijvend en gestructureerd aan de slag kunnen. Regiodirectie vervult adviesfunctie Opleidingen Begeleiding j§f|| Basispakket Voor directie en staf Technische begeleiding Voor overige medewerkers Mentor begeleiding Proces begeleiding Nummer 6/28 april 1989 I e proberen de massaliteit te voorkomen', aldus René Kor- II teling van het directoraat Be drijfsvoering AB, die met 'kwaliteit' is be last. 'We proberen de echt gemotiveerde banken kennis te laten maken met onze aanpak van kwaliteitszorg. Dat is voor ons ook de enige manier om de kwaliteit te be waken. Ik zie bij wijze van spreken liever over een jaar twintig banken die er erg en thousiast en succesvol mee bezig zijn, dan tweehonderd banken waarbij we eigenlijk moeten constateren dat de zaak een beet je in de versukkeling is geraakt. De erva ring is, dat bij bedrijven die niet echt gemo tiveerd met kwaliteitsprogramma's begin nen, ze bij zes van de tien mislukken.' Met veel tam-tam en tromgeroffel zal het pro- duktenpakket kwaliteitszorg dus niet naar de banken worden gebracht. Er is gekozen voor, zoals Korteling het noemt, een low- profile introductie. Kwaliteit belangrijker Gedurende de afgelopen jaren is het besef gegroeid, dat ook in de dienstverlenende sectoren de zorg voor kwaliteit een steeds belangrijke re plaats moet innemen. De concurrentie wordt immers steeds groter en na 1992 zal die alleen nog maar worden verhevigd. Kwaliteit is zoals dr. P. van der Weijden, hoofd van het directoraat Bedrijfsvoering AB, in de inleiding van de brochure zegt het belangrijkste concurrentiemiddel aan het worden. 'De consumenten worden in de verzadigde markten waar wij mee te maken hebben, steeds kritischer en kwali teit wordt belangrijker dan kwantiteit. Kwa liteit wordt de belangrijkste voorwaarde voor continuïteit.' Horst en Terneuzen Met drie bijeen komsten voor de regiodirecties is een start gemaakt met de introductie voor plaatselijke banken. Verschillende Techni sche Overleg Commissies (TOC's) waren al geïnformeerd. Het afgelopen halfjaar heb- Een bank begint kwaliteitszorg met een basispakket en kan kiezen uit een aan tal vormen van begeleiding en opleidin gen. De brochure 'Zorg voor kwaliteit' is ver krijgbaar bij ir. R. Korteling van Bedrijfs voering AB in Eindhoven, telefoon (040) 347342. ben zes centrale en negen regionale bege leiders een opleiding doorlopen. Aan de in troductie van het kwaliteitspakket is veel vooraf gegaan. Bij Rabobank Nederland heeft het directoraat Effecten gedurende enige jaren kennis gemaakt met kwaliteits zorg. Ook bij twee plaatselijke banken, Horst en Terneuzen, is inmiddels royale er varing opgedaan. De reacties uit die rich ting zijn volgens projectleider Korteling uitermate positief. 'Daar wordt nu al lange re tijd aan kwaliteit gewerkt. Voor mij is het voor de banken ook geen project van be paalde duur. Een project heeft een einde, dat is hierbij niet het geval. Als dit goed wordt opgepakt en goed wordt doorge voerd dan gaat dit bij wijze van spreken eeuwig door. Op een gegeven moment is de mentaliteit en de motivatie dusdanig en helemaal ingebed in het werk. Men doet het dan gewoon en men blijft het doen.' Rol regiodirectie De adjunct-regiodi recteuren vervullen rond de kwaliteitspro gramma's een belangrijke rol in de advise ring aan de banken. Na een analyse-ge sprek met de adjunct-regiodirecteur kiest de bank uiteindelijk uit een aantal moge lijkheden. In ieder geval neemt de bank, die besluit een kwaliteitsprogramma te starten, een basispakket af. Men bepaalt zelf of er nog een stuk opleiding bij moet, of een bepaalde vorm van begeleiding. Kiest de bank voor volledige proces-bege leiding, dan zit daar een stuk opleiding in. Belangrijk is het uitgangspunt dat de bank bepaalt wat zij wil hebben. Mentoren-opleiding Begeleiding intern bij een bank is zeker bij de introductie, maar ook later, nodig. Daarvoor worden mentoren opgeleid. Die opleiding maakt deel uit van het basispakket, dat compleet met leermiddelen en ondersteunende ma terialen f 8.600,- kost. Korteling: 'De men toren zijn medewerkers van de bank. Die opleiding voor mentoren, er is voorzien in twee medewerkers per bank, kan ook later worden gevolgd. In dat geval wordt gestart met volledige procesbegeleiding, waarbij er wat ervaring wordt opgedaan. Ook dat is afhankelijk van de keus van de bank. Een bank kan kiezen wat zij wil, afgestemd op de eigen situatie.' Positief Enkele banken zullen wellicht denken: Rabobank Nederland komt weer met iets nieuws. Wat vindt Korteling daar van? Je kunt dat op verschillende manie ren benaderen. Dat kan negatief worden uitgelegd - 'er is weer iets bedacht waar we mee aan de slag moeten' - maar ook positief. Bij een goed produkt kan die re actie alleen maar positief zijn, zeker als je als bank zelf kunt kiezen of je er mee gaat werken. De eerste reactie van de re giodirecties is positief. Bovendien zijn er enthousiaste ervaringen bij een aantal banken, dat al met kwaliteitszorg werkt. Daarbij staat het niet los van andere za ken zoals werkstructurering. Daarmee verhoudt kwaliteitszorg zich bijzonder goed en kan er een goede aanvulling op zijn. Bij ICOP kijkje als het ware meer van buiten naar binnen en hierbij meer van binnen naar buiten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 5