Winnaar internationaal Liszt Concours maakt tournee voor Rabobank WINNAAR Rabo band Een manifestatie van hoog niveau is het internationaal Liszt Con cours. Jonge pianisten spelen ten overstaan van een net zo inter nationale jury om de fel begeerde eerste plaats. Het wordt ge houden vanaf 12 mei in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. De televisie besteedt er aandacht aan met live uitzendingen en de NOS-radio verzorgt dagelijks een journaal. De Rabobank is hoofdsponsor. De winnaar maakt op uitnodiging van de Rabo bank een exclusieve tournee door Nederland. INTERNATIONAAL FRANZ LISZT PIANOCONCOURS 1989 Nummer 6/28 april 1989 RABOBANK-CONCERTTOURNEE Middelburg - Concert- en Gehoorzaal Eindhoven - 1'. O. C, Leeuwarden - De Hannonie Groningen - De Oosterpoort Haarlem - Concertgebouw Arnhem - MméSicrum Zwolle - Schouwburg Otkon Maastricht - Stadsschouwburg Rotterdam - De Doelen Aanvang concerten 20.15 uur Toegangsprijs/10,- Kaartverkoop bij de kantoren van de Rabobank De finale van het concours zal rechtstreeks op televisie worden uitgezonden: vrijdag 26 en zaterdag 27mei, Nederland 3, 20.20 uur UiMimHi S Meer bank voor je geld Het Liszt Concours is een manifestie die in de wereld van de klas sieke muziek al snel aanzien heeft gekregen. Het heeft de naam uitzonderlijk zwaar te zijn. Van de kandidaten aan dit piano-concours wordt enorm veel geëist. Er zijn nu 40 deelnemers uit 21 landen. Dat is minder dan tijdens de eerste editie, maar dat zit een beetje in het kwaliteitsgehalte dat de organisatoren nastre ven. Dat heeft een aantal kan didaten afgeschrokken. Wat is de rol van de Rabo bank in dit concours? Wij vroegen het aan Wim Louwer- se, hoofd Representatie en Evenementen. 'Onze rol in het concours is nul komma nul en ik denk dat dat juist is. We moeten ons niet met het cul turele beleid van zo'n stich ting bezighouden. Je gaat je dan met dingen bemoeien waar je geen verstand van hebt. Schoenmaker hou je bij je leest, zeg ik altijd maar. Dat is ons algemene uitgangs punt bij sponsoringactiviteiten en zeker bij die in de culturele sfeer. Belangrijker is dat klas- j affiche van de tournee die de winnaar van het Liszt Con- sieke muziek en cultuur in het cours exclusief voor de Rabobank zal maken. algemeen een bepaalde uit straling hebben. Een imago zou je kunnen tivo's, de Gezinsconcerten en Up with zeggen. Als we ons daarmee associëren, People. We hebben al jaren in muziek geïn- versterkt dat ons eigen imago. In feite is vesteerd. Het Liszt Concours past in die het daar om begonnen. Bij sponsoring lijn. We zien die lijn van muzieksponsoring gaat het er niet om leuke dingen te doen, wel zitten. Het past ook typisch bij de orga- maar om het realiseren van doelstellin- nisatie. Dat type muziek geniet een brede gen. In dit geval willen wij het beeld van waarderingen in toenemende mate bij jon de Rabobank bij bepaalde doelgroepen geren met een hogere opleiding.' verbeteren.' Pyramide Er wordt dus al heel veel Niet inhoudelijk Inhoudelijk is de be- aan muzieksponsoring gedaan. Louwerse moeienis van de Rabobank er niet, maar vindt dat het de taak van Rabobank Neder- waarom wordt juist dit concours gespon- land is, om daar 'een top' op te zetten: sord? Louwerse: 'We hebben een keuze 'Die pyramidale opbouw is heel belangrijk, gemaakt voor sponsoring van cultuur met Die top hebben we bijvoorbeeld gevonden een duidelijk accent op muziek. Het is niet in sponsoring van het Holland Festival de eerste activiteit op dat gebied. De Oude Muziek, ook zo'n belangrijke kunst- plaatselijke banken doen ook al heel wat manifestatie. Je zoekt met sponsoractivi- in muziek: de Promconcerten, de Rabofes- teiten in die top met uitstraling naar de ge- De winnaar van het eerste Liszt Pianocon cours Martijn van den Hoek. Hij verzorgt het openingsconcert op 12 mei. hele organisatie.' Die uitstraling is aanwe zig door de finale-avonden die live op de televisie worden uitgezonden op vrijdag 26 en zaterdag 27 mei. Louwerse: 'Dat geeft toch landelijke publiciteit.' Dichtbij de banken Louwerse heeft iets bedacht om het Liszt Concours nog dichter bij de banken te brengen. Er is af gesproken dat de winnaar van het con cours een tournee door het land zal ma ken, een Rabobanktournee. In alle negen regio's is er een optreden van de winnaar. Louwerse: 'Dat is op zich vrij uniek. Nor maal vertrekken de deelnemers na afloop van het concours en dan is de euforie over. Zij ploeteren dan gewoon weer ver der, hoewel het laureaat natuurlijk wel een pré is om verder concerten te kunnen ver zorgen. Maar nu wordt de winnaar in de ge legenheid gesteld om aansluitend - de vol gende dag staat hij al in Middelburg - pianorecitals te geven. Toelichting bij concerten De tournee van de winnaar bestaat uit een serie inte ressante recitals. Louwerse: 'Het aardige is, dat niemand minder dan de voorzitter van de internationale jury Henk Suèr met hem meegaat en steeds tekst en uitleg geeft. Hij vertelt tijdens het concert wat de solist gaat spelen, wie Liszt is, wat het bij zondere is aan bepaalde stukken en wat de moeilijke passages zijn. Dat maakt het ook voor mensen die minder thuis zijn in de klassieke muziek, en met name in het pianospel dat door Liszt is gecomponeerd, aantrekkelijk. Henk Suèr is een bekend Liszt-kenner, een deskundige op dat ter rein. In beeld Terug naar het concours zelf. De Rabobank speelt een belangrijke rol, wordt de naam van de bank ook aan het concours verbonden? 'Enige bescheiden heid is hier wel op zijn plaats', aldus Lou werse. 'De noemer is het Internationale Frans Liszt Concours. Het hoeft van ons niet het Rabobank Liszt concours te zijn. Tenslotte is het niet ons initiatief, maar het inititiatief van de organisatoren, maar wij willen ons er wel graag mee associë ren. Aan de grote prijs is wel de naam van de Rabobank verbonden. En die prijs wordt tijdens een live televisie-uitzending uitge reikt door de Commissaris van de Koningin in de provincie Utrecht.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 4