Spaar-Optimaalhypotheek speelt hoofdrol in dynamische markt Rabo band De concurrentie op de hypothekenmarkt is enorm. De Rabobank speelt daarbij als marktleider een belangrijke rol. Als eerste gro te bank bood zij een spaarhypotheek aan. Sinds oktober zijn er al 14.000 posten verstrekt met een totale waarde van bijna 2 mil jard gulden. De Spaar-Optimaalhypotheek: de hypotheek die u tienduizenden guldens bespaa Nummer 6/28 april 1989 |pi en goed jaar geleden zeiden we tegen elkaar: We hebben nu naast de traditionele produkten de aflossingvrije lening, de hypotheek met leven, de rente-stabiel hypotheek, het hy potheek krediet en de start hypotheek. Kortom, we hebben nu een redelijk afge wogen produkten-assortiment, dat aan de wensen van nagenoeg alle consumenten voldoet. In de komende periode kunnen we ons meer richten op andere zaken. Wij dachten daarbij aan de interne organisatie, de geautomatiseerde systemen, de effi ciency en de manier waarop je met het as sortiment omgaat.' Die wens van Ad Ba kermans, hoofd Commerciële Ontwikkeling Financiering Particulieren is niet in vervul ling gegaan. De snelle introductie van de Spaar-Optimaalhypotheek kwam ertussen en eiste ook door het grote succes veel aandacht en energie op. Ontwikkelingen Het succes van de nieuwe hypotheekvorm heeft ervoor ge zorgd, dat de Rabobank haar sterke posi tie in die markt behoudt. 'Maar', stelt Ba kermans 'we hebben de huidige omvang nooit durven voorspellen. Op 1 oktober hebben we dit nieuwe produkt geïntrodu ceerd en nu zes maanden later kunnen we constateren dat meer dan de helft van de woninghypotheken in die vorm wordt ver strekt. Zelfs als grootste hypotheekver strekker hebben we op zulke ontwikkelin gen geen invloed. In tegenstelling tot veel andere markten moeten we steeds nieuwe groepen potentiële cliënten aanspreken. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de spaarmarkt, waar het voor een deel om een stuk automatisme gaat. Je kunt het enige jaren geleden met de rente stabiel hypotheek heel goed hebben gedaan, daar heb je nu niets meer aan. Nu is er een vol ledig nieuwe marktsituatie.' Consumentenorganisaties Het princi pe van de spaarhypotheek was niet nieuw. In 1983 bracht de Nutsspaarbank Den Haag zo'n hypotheek. Er was toen geen aanleiding om er direct op in te spelen. Pas later toen de spaarbanken het produkt verbeterden en zij er met consumentenor ganisaties over spraken, kwam de spaar hypotheek in het brandpunt van de belang stelling. Jac van Bussel, ook van Financie ring Particulieren, over die ontwikkeling: 'De consumentenorganisaties stonden he lemaal achter het nieuwe produkt. Het leek wel of de consumentenorganisaties een re clamespot voor de spaarhypotheek de we reld instuurden. Onder andere daardoor is de groei groter geweest dan iedereen had verwacht.' Voorsprong Niet alle concurrenten hebben een verbeterde levenhypotheek. Van Bussel: 'Andere marktpartijen, die het produkt nog niet hebben, kunnen met de grootste moeite hun produktie en bestand op peil houden. De pensioenfondsen ken nen het produkt nog niet allemaal. Het is voor de verzekeringsmaatschappijen ook heel moeilijk om over te stappen op een verbeterde levenhypotheek. Nagenoeg hun hele produktie bestond namelijk uit tradi tionele hypotheken met levensverzekering.' Computer onmisbaar Een produkt als de Spaar-Optimaalhypotheek kun je alleen maar goed verkopen als je over een com puterprogramma beschikt. Bakermans: 'Dan is het mogelijk om de klant de conse quenties over de totale looptijd te laten zien. Het is immers een netto-lasten pro dukt. Want als je de bruto-lasten vergelijkt van een annuïteiten- en een spaarhypo theek, dan komt de spaarhypotheek er in het merendeel van de gevallen ongunstig uit. Maar omdat je de renteaftrek houdt over het volledige hypotheekbedrag en een fiscaal vrij rendement ontvangt over het spaartegoed, zijn de netto-lasten aanmer kelijk lager dan bij de annuïteitenhypo theek. Met name ook de fiscale voordelen moet je goed in beeld kunnen brengen. Dat kun je niet handmatig uitrekenen.' Ook op MIRA Ongeveer 600 banken beschikken inmiddels over een programma voor MS-DOS-PC's. De andere banken kun nen in Eindhoven een berekening laten ma ken. Binnenkort zal het rekenmodel van de Spaar-Optimaalhypotheek ook omgebouwd worden voor MIRA. De structurele lijn is volgens de Eindhovense heren echter ge richt op MS-DOS. Bakermans: 'Wij willen met al onze hypotheek-berekeningspro gramma's naar MS-DOS, omdat je daar mee een veel cliënt-vriendelijker presenta tie op papier hebt. Het adviesprogramma is overigens in iets andere uitvoering ook beschikbaar voor makelaars, tussenperso nen en projectontwikkelaars, die het pro dukt van de Rabobank verkopen.' Snel ontwikkeld De totale ontwikke ling van de Spaar-Optimaalhypotheek nam slechts vijf maanden in beslag. Dat is wei nig, normaal staat er een jaar voor. Geble ken is dat de andere marktpartijen er ook inderdaad die tijd voor nemen. Ondanks de korte voorbereidingstijd is de introductie bijna vlekkeloos verlopen. Bakermans: 'Het alternatief was misschien dat we in februari of in maart met het nieuwe pro dukt konden komen. Maar dan hadden we de produktie die we nu al binnen hebben nog niet gehaald. Dat neemt niemand ons meer af.' 14.000 maal verkocht De Spaar-Opti maalhypotheek is geen gemakkelijk pro dukt om te verkopen. Jac van Bussel: 'Ze ker is dat het geval. Het is op hoofdonder delen een tussenvorm van een annuïtei tenhypotheek en een hypotheek op basis van levensverzekering. En met die laatste vorm hadden veel adviseurs in de organi satie weinig of te weinig ervaring. In een kort tijdsbestek en in een hoog tempo kreeg men informatie en moest zich de materie eigen maken. Er was uitgebreide documentatie beschikbaar en men kon al z'n vragen kwijt bij Financiering Particulie ren in Eindhoven en bij de verzekerings maatschappijen. In Eindhoven waren zo'n vier, vijf mensen er de hele dag mee be zig.' Inmiddels hebben de adviseurs in de organisatie 14.000 keer de adviesgesprek- ken tot een goed eind gebracht. Forse nieuwe produktie Dit jaar ver wacht Bakermans niet alleen een fikse nieuwe produktie aan Spaar-Optimaalhy- potheken, maar ook een forse oversluiting van het grote bestaande bestand aan le ningen. Op een gegeven ogenblik komen de cliënten voor de keuze te staan. Baker mans: 'In de pers verschijnen nogal wat ar tikelen over de verbeterde levenhypotheek. Dat zet mensen aan het denken. Voor ad vies zullen ze naar de bank gaan. Boven dien zullen de banken cliënten zelf benade ren. Dat betekent een forse hoeveelheid extra werk. De adviseur moet voldoende tijd vrij kunnen maken voor dat advieswerk. Maar ook de administratieve afwikkeling is heel belangrijk. Je zou een één op één situatie moeten hebben, waarbij de advi seur alleen maar de commerciële zaken doet en een ander het allemaal afwikkelt.' De Spaar-Optimaalhypotheek voert de boventoon in een onstuimige markt. Over die hypothekenmarkt méér in de volgende nummers van Raboband. f100.000.- f21600.- Ic Rabobank ^taTwS rekenen üw j dan bij andere hypotheek- r >m^ wxmen. En dat merkt u direct L in de maandlasten, want die ^nla^aQgsi!»iswReXei!i, i oruioinlomcn Op de einddatum van uw nan. hypotheek wordt het ge- i leende bedrag ineens afgelost L—-1Tl Rabobank O Meer bank voor je gpla Een grote opvallende advertentie ondersteunt de verkoop van de Spaar-Optimaalhypotheek.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Raboband' | 1989 | | pagina 3